• 1
  • 2
2024-12-26, 14:36
Medlem
carminaburanas avatar
Vi var 4-5 spelare, syster (45), hennes 3 söner (17, 14, 8) och jag, 46m. Dessa barn är vanligtvis klistrade vid sina telefoner från det ögonblick de kommer till morföräldrarna, sitter på dem tills det är dags att äta, och sedan tillbaka till dem. Det är knappt någon interaktion och det irriterar mig till ingen ände, så förra året köpte jag Cluedo i hopp om att spendera lite kvalitetstid med dem. (För mig är det helt enkelt en fråga om att min syster säger till dem "inga telefoner över jul hos mormor och morfar", men det verkar vara ett nej "de blir så arga" men det är en helt annan sak... Jag har inga egna barn och jag vet att det är lättare att uppfostra andras barn, så jag får bara acceptera det.)

Det är förstås ständiga bråk, retningar och allmän kaos mellan bröderna så jag var tvungen att medla det också, särskilt mellan de två yngsta. Hur som helst, vi kom aldrig igång förra året men i år såg jag till att få det att hända. Jag anlitade den äldsta för att hjälpa mig att "lista ut" reglerna, de två andra lyssnade och den 8-årige kom med några förslag. Vi hade en bra första provomgång, den yngsta vann eftersom vi alla anklagade felaktigt, så det var en stor självförtroendeboost för honom och fick honom att vilja spela mer. Den sessionen varade ungefär en timme, med pauser för mat.

Jag visste att dag två skulle bli lite mer utmanande så jag var tvungen att muta dem genom att erbjuda en hunka till vinnaren. Alla tog spelet mycket seriöst från och med då. Det suger att jag måste muta dem, de växte inte upp med brädspel eller spelade med sina kompisar, så jag var tvungen att göra vad jag var tvungen att göra! Min syster har förstås försökt men det är inte roligt att spela med morsan. Den äldsta vann ganska snabbt, så tyvärr blev spelsessionen kort, typ 15 minuter

Nästa år tänkte jag skaffa Hero Quest, det var ett spel som jag och mina polare spelade mycket när vi var 15. Det förlitar sig mindre på hjärnkraft och mer på tärningskastet så strategielementet tas bort, vilket kan tråka ut den äldsta, som är mycket intelligent, men kan uppskattas av den yngsta.

Finns det några andra spel ni rekommenderar? Själv har jag inte spelat spel på 30 år eller så, men jag älskar konsten, har varit ett stort fan av Cthulhu-mytos i åratal, jag älskar allt sådant. Jag går alltid in i spelbutikerna och tittar på boxkonsten och föreställer mig att spela med mina kompisar men tyvärr, de flesta har barn och familjer nu så ingen chans. Jag funderade faktiskt på att gå med i en spelgrupp.
Citera
2024-12-26, 15:12
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vi var 4-5 spelare, syster (45), hennes 3 söner (17, 14, 8) och jag, 46m. Dessa barn är vanligtvis klistrade vid sina telefoner från det ögonblick de kommer till morföräldrarna, sitter på dem tills det är dags att äta, och sedan tillbaka till dem. Det är knappt någon interaktion och det irriterar mig till ingen ände, så förra året köpte jag Cluedo i hopp om att spendera lite kvalitetstid med dem. (För mig är det helt enkelt en fråga om att min syster säger till dem "inga telefoner över jul hos mormor och morfar", men det verkar vara ett nej "de blir så arga" men det är en helt annan sak... Jag har inga egna barn och jag vet att det är lättare att uppfostra andras barn, så jag får bara acceptera det.)

Det är förstås ständiga bråk, retningar och allmän kaos mellan bröderna så jag var tvungen att medla det också, särskilt mellan de två yngsta. Hur som helst, vi kom aldrig igång förra året men i år såg jag till att få det att hända. Jag anlitade den äldsta för att hjälpa mig att "lista ut" reglerna, de två andra lyssnade och den 8-årige kom med några förslag. Vi hade en bra första provomgång, den yngsta vann eftersom vi alla anklagade felaktigt, så det var en stor självförtroendeboost för honom och fick honom att vilja spela mer. Den sessionen varade ungefär en timme, med pauser för mat.

Jag visste att dag två skulle bli lite mer utmanande så jag var tvungen att muta dem genom att erbjuda en hunka till vinnaren. Alla tog spelet mycket seriöst från och med då. Det suger att jag måste muta dem, de växte inte upp med brädspel eller spelade med sina kompisar, så jag var tvungen att göra vad jag var tvungen att göra! Min syster har förstås försökt men det är inte roligt att spela med morsan. Den äldsta vann ganska snabbt, så tyvärr blev spelsessionen kort, typ 15 minuter

Nästa år tänkte jag skaffa Hero Quest, det var ett spel som jag och mina polare spelade mycket när vi var 15. Det förlitar sig mindre på hjärnkraft och mer på tärningskastet så strategielementet tas bort, vilket kan tråka ut den äldsta, som är mycket intelligent, men kan uppskattas av den yngsta.

Finns det några andra spel ni rekommenderar? Själv har jag inte spelat spel på 30 år eller så, men jag älskar konsten, har varit ett stort fan av Cthulhu-mytos i åratal, jag älskar allt sådant. Jag går alltid in i spelbutikerna och tittar på boxkonsten och föreställer mig att spela med mina kompisar men tyvärr, de flesta har barn och familjer nu så ingen chans. Jag funderade faktiskt på att gå med i en spelgrupp.

Skulle tipsa om Twister, det var spelet som jag spelade med min släkt denna julafton. Det är riktigt kul men samtidigt jobbigt.
Citera
2024-12-26, 15:29
Medlem
Wyrdkins avatar
Labyrinth är en ordentlig klassiker.
Citera
2024-12-26, 16:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Skulle tipsa om Twister, det var spelet som jag spelade med min släkt denna julafton. Det är riktigt kul men samtidigt jobbigt.

hehe det skulle bli storbråk mellan bröderna, 100%

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Labyrinth är en ordentlig klassiker.

detta? det verkar ju kul, har en del strategi, och en del tur!

https://boardgamegeek.com/boardgame/1219/labyrinth
Senast redigerad av carminaburana 2024-12-26 kl. 16:38.
Citera
2024-12-26, 16:59
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:

HeroQuest har jag tänkt köpa nu i 2 år utan att det blivit av, det är ändå ca 1500:- och jag har inte spelat det innan så jag vet inte till 100% vad det går ut på
Jag köpte Drakborgen för nått år sedan, det är shyst och inte så avancerat, men tillräckligt för att det ska bli lite action.
Det är bästa vi har just nu och det kan jag rekommendera, mina ungar är ungefär som din syrras

https://www.webhallen.com/se/product...Shopping%20MSA
Citera
2024-12-26, 19:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Eftersom ni inte är några driva spelare, så måste det vara hyfsat lätta regler så att ni snabbt kommer igång.

Då är det dom vanliga instegsspelen som gäller.
Carcassonne
Ticket to ride
Citera
2024-12-27, 05:25
Medlem
Har ni testat klassikerna? Monopol, Risk (varning för RIKTIGT storbråk mellan brorsorna...), Bondespelet osv.
Tycker personligen de har sin charm och håller fortfarande.
Citera
2024-12-27, 10:27
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Jag fick nu upp reklam om spelet Talisman, det verkar häftigt, är det någon som spelat det?
https://www.webhallen.com/se/product...SACEgJZlvD_BwE

Ett annat spel som är bra och simpelt är Afrikas Diamant (eller vad det heter)
Det är kul och det händer saker, har man spelat det ett par gånger så kan man såklart utöka det med egna regler också, som att man tex kan råna varandra osv
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2024-12-27 kl. 10:32.
Citera
2024-12-27, 10:56
Medlem
Hussefars avatar
Catan är det ultimata spelet. Slump, strategi, pakter. Har allt.

Finns tillbyggnadskit upp till 6 spelare. Enda nackdelen om nån är väl att man bör vara minst 10 år för att förstå.
Citera
2024-12-27, 22:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Jag fick nu upp reklam om spelet Talisman, det verkar häftigt, är det någon som spelat det?
https://www.webhallen.com/se/product...SACEgJZlvD_BwE

Ett annat spel som är bra och simpelt är Afrikas Diamant (eller vad det heter)
Det är kul och det händer saker, har man spelat det ett par gånger så kan man såklart utöka det med egna regler också, som att man tex kan råna varandra osv
En del gillar Talisman, andra inte.
Det kallas ibland, lite nedlåtande, för äventysmonopol, och jag är väl till viss del beredd att hålla med.
Citera
2025-01-08, 00:48
Medlem
Ett perfekt spel att spela ett gäng är Feed the Kraken, rekommenderas starkt! Kan dock bli lite slagsmål mellan de där bråkstakarna, haha!
Citera
2025-01-09, 10:48
Medlem
Svampspors avatar
Citat:

Eldritch Horror (med och utan expansioner) plockas fram flera gånger om året och spelas med kompisgänget. Ett utmärkt utmanande samarbetsspel och min favorit bland Cthulhu-spelen. Jag antar att expansionerna kan vara svåra att få tag i nu pga oop, men originalboxen räcker att börja med för att testa om man gillar upplägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in