Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Faktiskt anmärkningsvärt. Enligt de rutiner jag sett för identifiering av döda vid misstanke om brott så får anhöriga inte identifiera, utan det ska göras av rättsläkare. Frågan är på vilken nivå det bestäms hur det ska gå till?
Även jag reagerade på detta, men jag förutsätter att detta var en preliminär första status, utifrån de förutsättningar man har. Det känns absolut självklart, att man inte bara går efter en anhörigs identifiering.
Tror att det var i Lena Wesströms fall, som den formella identifieringen dröjde länge. Det var väl kö på NFC eller något. Tandidentifikation kanske också tar sin tid.
A verkar ju ha legat i vattnet, men hur länge och hur hon hamnat där?:
"
Annelie, 46, hittades avliden i ett vattendrag i Grythyttan i lördags."
https://www.na.se/2025-03-18/han-misstanks-for-mordet-pa-annelie-46/
Man skulle ju kunna tänka sig där man faktiskt väner sig till förrövaren (tror inte i detta fall, utan hypotetiskt) blir den som med flit vilseleder en utredning.
I fallet mordet på Ako (väskmordet) gick man ut
extremt snabbt med identifikation. Minns inte nu riktigt längre, men jag vet att man hade redan en anmälan om försvinnande först, därefter hittade man hans bil felparkerad med p- bot, och oro fanns runt ett besök i en lgh som polisen fann olåst och som verkade lämnad i all hast. Men ändå?
Även han hade tatueringar. Jag kan inte låta bli att tänka att även dessa fick vara en del av den extremt snabba identifieringen.
Så detta var intressant.