Citat:
Ursprungligen postat av
Koll99
Jag tycker tyvrr att du gr bort dig hr. Ebba r inte Diggins eller Linn. Ebba har liknande kvaliteter som Johaug, men r yngre och tyngre. Ebba r ingen spurtare och kan heller inte uppn samma speed som de som brjade sin karrir i sprint. Hennes strsta chans till seger i masstart r att dra snder fltet lagom till att hon kan f ett strre antal sekunder i en lng uppfrsbacke. Tyvrr tappar hon sedan ganska mycket utfr i jmfrelse med de bsta konkurrenterna s allt skall klaffa.
Angende utfrskrning s kika p lngloppet i sndags dr man fick se karna i helikopterperspektiv genom en hel sektion efter toppen. Kolla p skillnaden mellan Stina Nilsson (duktig utfr) och ngra av de andra karna (inte lika duktiga utfr). Diggins r annars skolexemplet (och Klbo frsts).
Tyvrr tycker jag att det r en stendd taktik. Helt fruktls.
Grejen r ju att vi inte har sett Diggins spurtfrmga efter att hon har dragit 19 km. Fr hon har ju aldrig behvt dra. Inte ngon annan heller. Fr Ebba tar alltid p sig den uppgiften.
Och att Ebba inte kan utveckla sin snabbhet r ju ren galimattias.
Alla idrottare blir bra p det man trnar p. Men det r klart, om man bara trnar mngd trning, och man bara gr in i sin trning fr att man ska kra huvudet i betongvggen och orka dra i 20 km, s r det klart att hon aldrig kommer att kunna spurta nn gng.
Men, det r ju ett medvetet val som hon och hennes pappa gr och har gjort. Det spelar ingen roll att jag har synpunkter p hur hon trnar, och hur hon frstrker sina olika frmgor. Nr siktet r instlld p att hon ska anvnda samma hjrndda taktik i lopp efter lopp.
Det som r positivt, i r, r att Johaug kommer att ta ver ebbas roll. S ngon gng under ssongen, nr Ebba har skakat av sig covidinfektionen, kanske vi kommer f se Ebba ligga i rygg p Johaug hela vgen.