Varje jul tänker jag att jag ska starta en tråd om detta!
Det finns ju sådan där mönstrad färg man doppar föremålet i (jag gissar att själva färgen/mönstret sitter i ytspänningen.
Har tyvärr avgiftat mig från yt så jag kan inte länka.
Man kanske kan tänka sig två färgämnen (svart och vit) med olika metaller i blandningen i som reagerar olika elektrisk laddning
Gtp
Citat:
Jo, i teorin skulle nanoteknologi kunna användas för att skapa en färg som formar sig till ett mönster, som ett schackrutigt mönster, om teknologin är tillräckligt avancerad. Här är en möjlig tanke kring hur det skulle fungera:
Nanopartiklar i färgen skulle behöva programmeras att arrangera sig i ett visst mönster när de appliceras, kanske genom en signal som aktiveras av magnetism, elektricitet eller ljus.
En kontrollerande mekanism (t.ex. en smart sensor eller programmerbar färg) skulle styra hur färgen sprider sig och organiserar sig i schackrutor.
Färgen skulle kunna förändras dynamiskt om det behövs, vilket gör att det inte bara är målat utan också omkonfigurerbart.
Sådant är ännu inte möjligt i praktisk användning, men det är faktiskt inte helt utanför vad nanoteknik potentiellt kan uppnå i framtiden. Tänk dig att kunna "programmera" din väggfärg!
Vad tycker du om den tanken? Tror du att det skulle kunna bli praktiskt användbart?