2024-12-26, 22:23
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Har du ingen sås till din pasta, tex köttbullar pasta och ... då kanske ketchup är ok men om du gör en sås med krossade tomater tex finns ingen anledning till pasta.
Nu skriver du ändå med respekt och då får du respekt tillbaks.

Även fast man gör en sås med krossade tomater så kan en skvätt ketchup i själva såsen ändå höja upp smaken något, ifall man uppskattar att den blir något sötare (och allt vad ketchup innebär).
Och om man gör såsen till en själv, eller någon som uppskattar det - varför skall man då låta folk på Flaskback bestämma vad som är rätt eller fel?
En burk krossade tomater kan vara extremt livlös, speciellt om det står ICA på dem 😉
Citera
2024-12-27, 01:37
Medlem
semitorkade tomater till pasta är säkert gott. Ska prova snart.
Citera
2024-12-27, 15:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ketchup är för barn. Tyvärr finns det många vuxna barn numera.

Så är det, man behöver bara gå in på Felix hemsida (den mest populära ketchupen här i Sverige) för att se varför Ketchup är en barnkrydda:

Citat:
Sötad med: Socker
Tomatpuré: 60%

https://www.felix.se/om-oss/allt-om-ketchup/
Citera
2024-12-28, 06:59
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Alltså. Muttis tomatkross är inte äckligt.
Jag skulle kunna äta det rätt ur burken med lite salt och peppar och parmesan i om jag var hungrig. Funkar säkert i nödfall till pastan.
Men visst hjälper det att koka upp och tillsätta lite annat lull-lull

Köper man coops eller liknande dock, så smakar det faktiskt rent förkastligt. Tomatsmaken är helt frånvarande och jag tycker det mest smakar surt och konstigt fast det inte är nån tillsatt syra i
Citera
2025-01-04, 17:16
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Nu skriver du ändå med respekt och då får du respekt tillbaks.

Även fast man gör en sås med krossade tomater så kan en skvätt ketchup i själva såsen ändå höja upp smaken något, ifall man uppskattar att den blir något sötare (och allt vad ketchup innebär).
Och om man gör såsen till en själv, eller någon som uppskattar det - varför skall man då låta folk på Flaskback bestämma vad som är rätt eller fel?
En burk krossade tomater kan vara extremt livlös, speciellt om det står ICA på dem 😉

Krossade tomater i sig själv är inget vidare men det är ju själva basen för såsen. Jag kan nog vända bort blicken om någon häller ketchup i såsen för husfridens skull men innerst inne känns det riktigt jobbigt i själen.
Citera
2025-01-04, 17:21
Medlem
klybans avatar
Krossade tomater är rätt menlösa utan något annat.
Så måste fråga och vad de inbillar sig få med krossade tomater och som ersättning för ketchup.
För det fins ju inga likheter i smaken mellan dessa två mer än tomaten, och inte ens den är samma mellan dessa två.

Kan säga i det man själv hållit på med att experimentera med mat i 40år, så är detta inget jag funderat på ens och som göra det medvetet
Dock vet jag att jag gjort det 2-3ggr i livet och brist på allt annat, men var rätt smaklöst och intetsägande.
Citera
2025-01-05, 07:15
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Krossade tomater i sig själv är inget vidare men det är ju själva basen för såsen. Jag kan nog vända bort blicken om någon häller ketchup i såsen för husfridens skull men innerst inne känns det riktigt jobbigt i själen.
Måste vara jobbigt att ketchup kan vara så jobbigt för själen.
Citera
2025-01-05, 16:41
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Alltså. Muttis tomatkross är inte äckligt.
Jag skulle kunna äta det rätt ur burken med lite salt och peppar och parmesan i om jag var hungrig. Funkar säkert i nödfall till pastan.
Men visst hjälper det att koka upp och tillsätta lite annat lull-lull

Köper man coops eller liknande dock, så smakar det faktiskt rent förkastligt. Tomatsmaken är helt frånvarande och jag tycker det mest smakar surt och konstigt fast det inte är nån tillsatt syra i

Sant att det är olika kvalitet beroende på märke, men Ica Basics krossade tomater är helt okej. På ÖoB här där jag bor säljs Heinz krossade tomater med väldigt frisk tomatsmak, så dem väljer jag.
Citera
2025-01-05, 16:45
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Finns de som har ketchup på kebaben eller till potatisbullar, men det är nog snarare lathet och brist på matlagningskunskaper som ligger bakom sånt. Ketchup är enkelt att ta till ibland, men särskilt gott är det inte. Jag gör av med max 1 liten flaska per år. Senast hade jag lite på en felix köttfärspaj. Inte alls fel, även om bea eller aioli godare.

Själv tycker jag att ketchup smakar mest syntetiskt och socker, slutade använda det ens till pasta i tidig ålder. Heinz ketchup är mer smakrik och går an, men hellre chilisås i så fall.
Citera
2025-01-05, 16:48
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Häromdan blev nån skjuten i foten över kapris, och nu detta. Matvåldet skrämmer.

Ja, eller invandraren under "flyktingkrisen" 2015 som fick raseriutbrott mot serveringspersonal för att tomaterna inte var färska nog.
Citera
2025-01-05, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Själv tycker jag att ketchup smakar mest syntetiskt och socker, slutade använda det ens till pasta i tidig ålder. Heinz ketchup är mer smakrik och går an, men hellre chilisås i så fall.
ja, Heinz är bra, men föredrar ica eller coops ekologiska, de är bäst och har mest tomatsmak
Citera
2025-01-05, 17:06
För att det alltid kommer finnas människor som inte växer ifrån behovet av att tala illa om andra så fort de gör någonting det minsta annorlunda från en själv. Förmodligen dålig självkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in