• 1
  • 2
2024-12-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit104
Hej,

Flyttade till en ny stad i juni. Mina sparade pengar gick åt till hotellnätter då mycket i nya bostaden i nya staden via hyresvärden (ett företag) inte höll måttet, fick trots det ingen ersättning. Är nere på 70 000 kr i sparande. Hade problem redan från dag ett där lägenheten var strömlös i en vecka, därefter problem med kyl/frys, ugn, spis etc. I omgångar under juni-oktober. Inte en krona i ersättning trots alla problem. Lägenheten är ett korttidskontrakt på 12 månader och därefter är det en månad i taget upp till totalt 4 år.

Har en bruttolön på 49 000 kr och får ut ca 38 000 kr. Tillsvidareanställd och kommer att få en ny lön till våren på ca 10k mer per månad.

Utgifter per månad
Hyra: 6300 kr
Mat: ca 15 000 kr inkl restauranger
Csn: 1100 kr
Mobil, internet, bredband: ca 1500 kr
Busskort: ca 900 kr
Inga krediter
Lån: 7500 kr kvar via banken som slutbetalas inom kort.

Lägenheten jag bor i är dåligt isolerad, liten och förekommer stök. Ringt 112 en gång pga kvinnoskrik i huset. Har kvar min hyreslägenhet i min gamla hemstad som jag hyr ut till juni 2025, tanken är att antingen fortsätta hyra ut eller säga upp den. Försökt byta, men inte lyckats.

Via jobbet kan jag få en räntesats för bolånet på under 3% samt blancolån på ca 3.5%.
Jag behöver ha något nytt senast till sommaren 2025, och planerar att redan nu leta aktivt. Funderar på mina alternativ:

- Alt 1: Låna till kontantinsats via arbetsgivaren till 3.5% blancolån + mina egna 70 000 kr (+15k/månad) och försöka köpa något till senast februari.

- Spara mer av egna pengar till juni 2025 och därefter låna resterande till kontantinsats, för att därefter köpa något.

Ca 3.2 miljoner max tänker jag att bostaden ska kosta.

I takt med att räntan sänks lär ju bostadspriserna däremot öka.

Jag behöver ta ett blancolån oavsett, frågan är hur stort. Den kan jag däremot betala av i snabbare takt, t ex pga matkostnaderna minskar, och förhoppningsvis när övriga problem försvinner.

Hur resonerar ni?

Om du inte ens har råd med kontantinsatsen har du bara råd att köpa bostad cash - kolla vilka bostäder du kan få som du har råd att casha för o flytta dit OM nu köpebostad är såå viktig.
Annars är det för dig att hyra bostad precis som andra egendomslösa.

PS om nu köpebostad är såå viktigt - leta upp en kvinna som har allt du vill ha o charma henne/bearbeta henne med din schnabel - så hon blir så glad att du får flytta hem till henne
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in