2024-12-23, 00:59
Medlem
Är förälder till barn som ska göra intagningsprov till årskurs 7 till spets på Berzelius skolan i Linköping.

Jag vet/antar det kanske inte finns ngt särskilt man ska förbereda men det skadar inte att fråga nu när skolvalet börjar närma sig.

Har ni barn som kommit in på spets i Berzelius eller försökt? Har ni råd för hur man kan förbereda baserad på vad ni vet nu om spets?
Citera
2024-12-23, 01:18
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aammu
Är förälder till barn som ska göra intagningsprov till årskurs 7 till spets på Berzelius skolan i Linköping.

Jag vet/antar det kanske inte finns ngt särskilt man ska förbereda men det skadar inte att fråga nu när skolvalet börjar närma sig.

Har ni barn som kommit in på spets i Berzelius eller försökt? Har ni råd för hur man kan förbereda baserad på vad ni vet nu om spets?

Varför du frågar forumet är ganska intressant.

Tror du jättemånga här har barn på en skola i Linköping som är en spetsutbildning med inriktning matematik, biologi, fysik och kemi?

Vad ditt barn gör göra?

Vad har din son/dotter för betyg idag och i vilka ämnen?

Kan du börja där så blir det lite lättare att ge tips, om du vill ha tips.
Citera
2024-12-23, 01:19
Medlem
bithaxs avatar
Det viktigaste är väl att barnen tycker det är roligt och har den läggningen. Vissa har det rent genetiskt att de är typ födda till att bli tekniska fysiker.

Andra har det inte alls. Och då blir det inte bra, för det blir som att de blir tvingade till något de bara hatar, och det är nog ingen bra förutsättning.
Senast redigerad av bithax 2024-12-23 kl. 01:24.
Citera
2024-12-23, 09:18
Medlem
Amazon-mannens avatar
Antagningsprov till Sjuan? På min tid var det obligatoriskt med nio år
Citera
2024-12-23, 09:42
Medlem
Så här skriver en syv om matte-spets:

Citat:
Elever som antas till Matte-spets brukar ofta redan i årskurs 7 vara klara med hela grundskolematten (med A-betyget, så klart) och ha påbörjat läsa gymnasiematte; det är inte helt ovanligt med elever i årskurs 8 på grundskolan som redan har A-betyget i matematik 1c
Citera
2024-12-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Så här skriver en syv om matte-spets:

Ja, den har jag läst. Sammanhanget där var tyvärr några år efter och är skriven för någon som vill in på gymnasienivå.
Citera
2024-12-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Varför du frågar forumet är ganska intressant.

Tror du jättemånga här har barn på en skola i Linköping som är en spetsutbildning med inriktning matematik, biologi, fysik och kemi?

Nej, jag tror absolut inte det är jättemånga alls. Men hade nöjt med några få föräldrar som varit i samma situation nyligen och delar sin erfarenhet. Om du tycker ett annat forum passar bättre föreslå det gärna.

Tänkte fylla mer info om barnets intresse ifall det skulle bli frågor om det.

Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vad ditt barn gör göra?

Vad har din son/dotter för betyg idag och i vilka ämnen?

Kan du börja där så blir det lite lättare att ge tips, om du vill ha tips.

Slutbetyg på betygsskalan A-F får dem på slutet av året. Men enskilda tester har det gått bra. Brukar få alla rätt. Ingår dessutom i en mindre grupp av 3-4 elever som får läsa vidare matte från nästa årsbok (lite som spetskoncept). Har även provat göra nationellaprov i matte från årskurs 9 då årskurs 7 proven var för lätta. Vissa frågor gick inte lösa då det gällde koncept som hen inte läst alls i skolan än.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det viktigaste är väl att barnen tycker det är roligt och har den läggningen. Vissa har det rent genetiskt att de är typ födda till att bli tekniska fysiker.

Andra har det inte alls. Och då blir det inte bra, för det blir som att de blir tvingade till något de bara hatar, och det är nog ingen bra förutsättning.

Absolut, och ja, barnet har intresse och förmågan som jag beskriver ovan. Tom varit lite problem i skolan när hen blivit begränsad till att bara göra samma nivå av matte som resten av klassen men har löst sig efter hen fått göra vidare matte.

Jag skulle nog inte gå så långt att säga att hen är särbegåvad men har definitivt relativt lättare att förstå nya matematiska koncept.

Så ursprungliga planen vara att inte förbereda alls och bara låta hen gå till tenta och se vad som händer. Men kom på att det inte skadar fråga ändå.
Citera
2024-12-25, 00:19
Medlem
Barnet ska börja sjuan nästa år och skolan ni ska söka in till kräver att barnet ska kunna matematik för år 7-9 som år 6.
Inte konstigt vi dödar matematiken i Sverige.

Lite godis för din sons nyfikenhet:
https://www.matteboken.se/

Jag har aldrig förstått det här med att hetsa matematik och ligga steget före (som du skrev " inte på samma nivå som alla andra"). Utvidga matematiken istället!
A Miraculous Proof (Ptolemy's Theorem) - Numberphile
Pentagons and the Golden Ratio

Låt vuxna och injengörerna här inne fundera på denna ekvation (Ja, Cliff är en en av världens smartaste ingenjörer).
https://www.youtube.com/watch?v=3V84Bi-mzQM

Det bästa är att 12åringar hänger med i dessa klipp om de förstår engelskan. De ligger även på år 4-6 samt 7-9 i kursplanen.

Den sista summerar hela år 7-9:
4 * 4 äpplen är lika med 16 äpplen
men 4 äpplen * 4äpplen är lika med 16 äpplen²
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in