2025-06-02, 11:34
Medlem
FolkeYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Ser ni inget på skattekontot eller kivra nu kan jag med 99% sannolikhet säga att ni får vänta till Augusti och invänta komplettering.

Skatteverket skickar slutskattebesked mellan 2 och 6 juni till dig som deklarerat senast 2 maj.
Som jag tidigare skrivit har tidigare år fått sent också.

Så onödigt skrämma upp folk som tror på dina "procentenheter" som är helt tagna ur luften.
Citera
2025-06-02, 11:40
Medlem
Oddsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeY
Skatteverket skickar slutskattebesked mellan 2 och 6 juni till dig som deklarerat senast 2 maj.
Som jag tidigare skrivit har tidigare år fått sent också.

Så onödigt skrämma upp folk som tror på dina "procentenheter" som är helt tagna ur luften.

Har en bekant som jobbat på Skatteverket, så jag vet vad jag pratar om. Att de anger 2–6 juni just för att slippa bli nerringda. I praktiken får de flesta beskedet första dagen eller till och med kvällen innan. Resten får vänta för att något behöver granskas. Så jo, man kan absolut dra slutsatser redan nu.
Citera
2025-06-02, 11:46
Medlem
Citat:
Har en bekant som jobbat på Skatteverket, så jag vet vad jag pratar om. Att de anger 2–6 juni just för att slippa bli nerringda. I praktiken får de flesta beskedet första dagen eller till och med kvällen innan. Resten får vänta för att något behöver granskas. Så jo, man kan absolut dra slutsatser redan nu.

Alltså jag tror att det tar lite tid att mata ut alla slutskattebesked via Kivra. Jag har inte fått ngt besked till Kivra men har en utbetalning liggande på skattekontot samt kan också se under "beslutade skatter" eller vad det heter om jag kollar manuellt.
Citera
2025-06-02, 11:48
Medlem
FolkeYs avatar
Citat:

Citat:

Ja, det har vi nog alla? Skatteverket är en stor myndighet och om det har betydelse så har jag en i familjen som jobbar inom skatteverket och en bekant.

Faktum kvarstår att alla får inte besked dagen innan första angivna datum, för om du hade förstått dig på tekniken bakom så skulle även du förstå att det är OMÖJLIGT att skicka ut miljoner besked samma dag.
Frågor på det ? Vill du att vi ska ta den tekniska biten för din bekant också ?

Kollade min kivra.
2024: 3 juni
2023: 5juni
2022: 6juni
2021: 7juni

Ska jag nämna att jag aldrig har kompletterat ?
Citera
2025-06-02, 11:48
Medlem
Oddsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuken2.0
Alltså jag tror att det tar lite tid att mata ut alla slutskattebesked via Kivra. Jag har inte fått ngt besked till Kivra men har en utbetalning liggande på skattekontot samt kan också se under "beslutade skatter" eller vad det heter om jag kollar manuellt.

Ja, men det är de jag menar. Något av dessa ska man fått eller kunnat se tills nu då får du pengarna denna vecka. Annars Augusti
Citera
2025-06-02, 11:49
Medlem
Oddsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeY
Ja, det har vi nog alla? Skatteverket är en stor myndighet och om det har betydelse så har jag en i familjen som jobbar inom skatteverket och en bekant.

Faktum kvarstår att alla får inte besked dagen innan första angivna datum, för om du hade förstått dig på tekniken bakom så skulle även du förstå att det är OMÖJLIGT att skicka ut miljoner besked samma dag.
Frågor på det ? Vill du att vi ska ta den tekniska biten för din bekant också ?

Kollade min kivra.
2024: 3 juni
2023: 5juni
2022: 6juni
2021: 7juni

Ska jag nämna att jag aldrig har kompletterat ?

Skattebeskedet kan du ha fått sent men troligtvis så har utbetalning på skattekontot på skatteverket skett första dagen eller innan, du förstår inte min poäng.
Citera
2025-06-02, 12:01
Medlem
FolkeYs avatar
Citat:
Skattebeskedet kan du ha fått sent men troligtvis så har utbetalning på skattekontot på skatteverket skett första dagen eller innan, du förstår inte min poäng.

Jag förstår din poäng, men den är fortfarande tagen ur luften som något du har fått en egen övertygelse om och ska försöka backa upp detta med att du känner någon.

Vill du ha skärmbilder på kivra datum kontra mitt skattekonto på dom åren man kan se när utbetalning är gjord?
De matchar nämligen, hur går det ihop med din teori om jag nu aldrig behövt komplettera?
Min sambo däremot har alltid fått tidigt.

Har också alltid deklarerat sista dagen, om det möjligen har betydelse. Vad vet jag, men poängen här är att din teori får du gärna tro på stenhårt. Men backa upp det med något vettigt i så fall och inte "känner någon, känner alla"
Citera
2025-06-02, 12:25
Medlem
Fått utskick om att hela reseavdraget blev godkänt. Skönt att man inte blev granskad trots alla skriverier och skrämsel om extra noggranna kontroller i år.
Citera
2025-06-02, 12:32
Medlem
FolkeYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudfront
Fått utskick om att hela reseavdraget blev godkänt. Skönt att man inte blev granskad trots alla skriverier och skrämsel om extra noggranna kontroller i år.

Grattis!
De vill nog säker avskräcka folk. Men folk som fastnar riskera även kontroll bakåt i tiden.
Så fuskar du och "åker dit" nästa år, kan du kontrollera detta året.

Skattebrott är allvarliga saker i Sverige!
Citera
2025-06-02, 12:36
Medlem
Ser att en utbetalning gjorts från mitt skattekonto den 1 juni men inte fått något slutgiltigt besked på Kivra. Tror nog folk kan hålla sig lugna även om de inte fått det slutgiltiga beskedet på Kivra, pengarna trillar nog in vilken dag som helst.
Citera
2025-06-02, 12:45
Medlem
FolkeYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
Ser att en utbetalning gjorts från mitt skattekonto den 1 juni men inte fått något slutgiltigt besked på Kivra. Tror nog folk kan hålla sig lugna även om de inte fått det slutgiltiga beskedet på Kivra, pengarna trillar nog in vilken dag som helst.

Min sambo som bruka få tidigt ser jag ett mönster på.
Hen har utbetalning och sen alltid kivra 2 dagar efter.

Så du får nog det imorgon.

Men det där kan du ju själv jämföra din kivra mot tidigare utbetalningar så ser du.
Citera
2025-06-02, 12:49
Medlem
Där kom slutskattebeskedet i Kivra. Stora summor på väg in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här