Är det möjligt att skatten blir halverad?
Brukar få ca 10k tillbaka men i år fick man knappt tusenlapp, hur är det möjligt utan att man gjort några ändringar el dylik?
Senast redigerad av kl4sseKock 2025-03-18 kl. 19:57.
Är det möjligt att skatten blir halverad?
Brukar få ca 10k tillbaka men i år fick man knappt tusenlapp, hur är det möjligt utan att man gjort några ändringar el dylik?
Haft mer skulder och mer räntor att betala tidigare år kanske och fått tillbaka mer pga det?
Fick restskatt på 22k. Gjorde avdrag på körresor då jag arbetade jätte mycket 2024, summan gick ner till 8k. När måste dessa 8k betalas?
När lär man få besked om slutskatten?
Kvarskatten ska vara betald ungefär 90 dagar efter att dom har beslutat om din slutliga skatt. Uppgift om förfallodag kommer du kunna se i ditt slutskattebesked.
Supernöjd med årets deklaration då det blev en positiv överraskning som jag inte räknade med.
Sålde ett hus med flera miljoner i vinst och köpte en fastighet med gamla hus som ska totalrenoveras. Jag visste inte att man fick tillgodoräkna sig alla renoveringskostnader på nya fastigheten t.o.m 2/5 2025 och även till 2/5 2026 om man söker preliminärt uppskov.
Så istället för 500-700.000 kr i vinstskatt så blev det totalt 25.000 kr nu efter uppskov.
Givetvis förutsätter det att deklarationnen blir godkännd.
Så förhoppningsvis har man räntefritt lån på 700.000 eller så i många många år🙂
Vart hittade du den infon? blev väldigt intresserad här 😎
Pinsam fråga kan tyckas, men i mina deklarationsuppgifter (punkt 1. Inkomster – Tjänst) så ligger min årslön förtryckt på ett korrekt sätt, men Allmän pension och tjänstepension m.m. står tomma. Jag har ju haft tjänstepension från jobbet. Bör denna summa fyllas i? Om ja, påverkar det min återbäring positivt eller negativt?
Pinsam fråga kan tyckas, men i mina deklarationsuppgifter (punkt 1. Inkomster – Tjänst) så ligger min årslön förtryckt på ett korrekt sätt, men Allmän pension och tjänstepension m.m. står tomma. Jag har ju haft tjänstepension från jobbet. Bör denna summa fyllas i? Om ja, påverkar det min återbäring positivt eller negativt?
Om du har tagit ut pension ska den inte vara tom. Men om arbetsgivaren bara har betalat in tjänstepension så ska det inte vara något förtryckt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!