Citat:
Ursprungligen postat av
Juli14
Fick idag ett mail via Kivra att det ska utbetalas 30700:- till mig av en kapitalfrlust p 158600 ?
r det verkligen bara knappa 20% som man fr tillbaka vid kapitalfrlust, googlade och fann att 30% p belopp upp till 100000 sedan 20% p det som r ver, d fr jag inte ihop det vid frlust p 158600:-
Jag skulle brja med att titta p skatteutrkningen fr att se om det finns andra poster som pverkar skatten utver kapitalfrlusten. Logga in p Skatteverket, g till Mina Sidor och klicka p Inkomstdeklaration 1. Uppe till hger finns en ruta med skr bakgrund dr det str "Preliminr skatteutrkning" och ett belopp. Under detta texten "Fr detaljer, se Skatteutrkning" dr det sista ordet r en lnk. Klicka p den och sedan "Nsta" tills du kommer till en sida med titeln "Skatteutrkning". Om det verkligen r s att skatteavdraget p frlusten begrnsats till 30700 kr br du se detta belopp som ett avdrag under "Sammanstllning kapitalinkomst". Om skatteterbringen minskats av andra anledningar br du ocks kunna se vad det beror p under de andra posterna.
Du skriver inte vad det var fr slags affrer och tillgngsslag som gav upphov till kapitalfrlusten. Alla kapitalfrluster r inte avdragsgilla fullt ut, utan kan t.ex. vara avdragsgilla till 70%. Om du gr in och tittar p din deklaration br du i s fall kunna se att dina kapitalinkomster/frluster r uppdelade p olika kategorier ("rutor"). Frluster i ruta 8.4 r avdragsgilla till 70%, ruta 8.5: 50%, ruta 8.6: 63%. Fr ruta 8.3 gller full avdragsrtt s lnge kapitalinkomsterna i den kategorin r strre n frlusterna, annars 70%.
EDIT: Ser att du tidigare stllde en frga dr du undrade varfr en frlust p 158600 kr i samband med en konkurs endast togs upp med beloppet 109760. 109760 kr r exakt 70% av 156800 kr, s dr har du nog huvuddelen av frklaringen. Avdragsbegrnsningen till 70% tillmpas
utver (och innan) regeln om 30%/20% skattereduktion fr den totala kapitalfrlusten under/ver 100000 kr. (Antar att diskrepansen mellan 156800 kr och 158600 kr beror p en oavsiktlig omkastning av siffrorna ngonstans.)