2024-12-21, 11:29
Medlem
Kan vi prata lite om Affiliate marketing?

Just nu florerar massvis av videos på sociala medier kring Affiliate marketing. Dessa videos består av att folk och olika gurus säger att de jobbar 2 timmar per dag och tjänar väldigt mycket pengar.

Vad tror vi om detta? Och har ni information om dessa Affiliate-gurus dela gärna med er (för att få svart på vitt om det fungerar eller inte. T.ex. gör Edvi* Arfve* reklam överallt just nu om sitt nätverk. Han lovar att kunden ska tjäna minst 100.000 annars behöver kunden inte betala. Han påstår att han omsätter 40.000.000 kr inom e-handel men vid en snabb googling av honom verkar han bo hos mamma och pappa och hans företag verkar knappt ha några pengar.
*=n

Uppdaterar med att skriva att han verkar ha ett företag med någon i familjen med rätt hög omsättning.
Senast redigerad av coffeez 2024-12-21 kl. 11:35. Anledning: Felskrivet
Citera
2024-12-21, 11:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är väl lite av det klassiska. Sälj en bok med titeln hur bli rik enkelt som jag. Ta hutlöst betalt för den. Sedan består boken av en rad gör som består av sälj en bok om hur bli rik.

Här lite samma. Det handlar alltså om passiv inkomst. Du kan ju tänka själv varför skulle dessa personer om de nu tjänade miljoner dela med sig av sina tips? För de är snälla? Det skulle ju bara innebära mer konkurrens för dom och mindre kosing. De tjänar på att folk köper deras "råd". Om de nu tjänar något alls.
Citera
2024-12-21, 11:57
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Jag tycker att du ska skicka iväg dina livsbesparingar till någon av dessa influencers. Du kommer tjäna minst hundra lax.
Citera
2024-12-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl lite av det klassiska. Sälj en bok med titeln hur bli rik enkelt som jag. Ta hutlöst betalt för den. Sedan består boken av en rad gör som består av sälj en bok om hur bli rik.

Här lite samma. Det handlar alltså om passiv inkomst. Du kan ju tänka själv varför skulle dessa personer om de nu tjänade miljoner dela med sig av sina tips? För de är snälla? Det skulle ju bara innebära mer konkurrens för dom och mindre kosing. De tjänar på att folk köper deras "råd". Om de nu tjänar något alls.

Jo jag förstår det. Men det är ett intressant fenomen?

Min tanke är ju också att de tjänar på de som köper och inte på vad de egentligen gör, om du förstår mig rätt.
Citera
2024-12-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Jag tycker att du ska skicka iväg dina livsbesparingar till någon av dessa influencers. Du kommer tjäna minst hundra lax.

Knappast. Du förstår inte vad tråden går ut på, mer en diskussion av om det funkar eller inte? Och hur seriösa/ oseriösa är dem?
Citera
2024-12-21, 19:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffeez
Jo jag förstår det. Men det är ett intressant fenomen?

Min tanke är ju också att de tjänar på de som köper och inte på vad de egentligen gör, om du förstår mig rätt.

Intressent så till vida att det alltid funnits. Folk som är desperata för pengar, kommer på en idé att få pengar för att just få andra desperata att köpa deras "lösning". Idag via nätet.

Jo de tjänar på de som köper. Råden de har är ju inget värt.
Citera
2025-01-04, 23:40
Medlem
Affiliate marketing är ett stort och växande område, och det lockar många, särskilt när det framställs som en snabb väg till rikedom med minimal insats. Låt oss gå igenom några viktiga delar av det du nämner:

1. Affiliate marketing i verkligheten
Affiliate marketing fungerar genom att man marknadsför andras produkter och får provision på försäljningen. Det kan absolut generera betydande intäkter, men det kräver vanligtvis:

Tid att bygga upp en publik eller trafik (via blogg, sociala medier, SEO eller annonser).
Kunskap om marknadsföring, copywriting och ibland betalda annonser.
Långsiktigt arbete för att skapa innehåll och optimera sina kanaler.

Att påstå att man bara jobbar två timmar om dagen och tjänar mycket pengar kan vara vilseledande, särskilt för nybörjare. Många av dessa gurus tjänar pengar främst genom att sälja kurser om hur man blir framgångsrik i affiliate marketing, inte genom själva affiliatemodellen.

2. Om 'gurus' och deras metoder
Det finns flera personer som marknadsför sina kurser med löften om stora intäkter och minimalt arbete. Vanligtvis bygger deras affärsmodell på att:

De säljer en kurs eller ett medlemskap där de lovar att lära dig hur du kan bli framgångsrik.
De använder lyxliv och framgång som marknadsföring, ofta med dyra bilar och resor.
De drar nytta av att människor vill hitta en snabb väg till ekonomisk frihet.

3. Fallgropar och varningstecken
Här är några varningstecken när det gäller dessa "gurus":

Garanti på inkomst: Att lova en viss inkomst (som 100 000 kr) och säga att du inte behöver betala om du inte lyckas är ofta ett knep för att bygga förtroende.
Otydliga eller överdrivna påståenden om omsättning eller vinster. Bara för att ett företag har hög omsättning betyder det inte att det är lönsamt.
Boendesituation och livsstil: Som du nämner kan det finnas fall där personens påstådda rikedom inte stämmer överens med deras faktiska livssituation.

Slutsats
Affiliate marketing kan absolut vara en lönsam affärsmodell, men det är inget "snabbt och lätt" jobb för de flesta. De som tjänar mest har ofta lagt ner år av arbete på att bygga upp trovärdiga plattformar och relationer med sina följare.
Citera
2025-04-11, 21:38
Medlem
Kan någon förklara för mig varför alla som jobbar inom affiliate vill varva fler?
Hur tjänar man pengarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in