• 2
  • 3
2024-12-22, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Du sa ovan att du vill men inte kan, nu fattar du varför reglerna kom till.
Du borde börja jobba hos KFM. Du passar där
Citera
2024-12-22, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Skulder kan väl preskriberas?
Skatteskulder framförallt ja. Efter 3 år
Citera
2024-12-22, 08:56
Citat:

Tror knappast att Intrum låter det preskriberas. Det är deras jobb att se till att driva in skulden.
Citera
2024-12-22, 09:43
Medlem
Citat:
I 2 år har jag fått påminnelse från intrum att betala skuld jag haft inom sjukvården.
Den är på 15 tusen just nu men jag har inte haft några pengar från i höstas så har inte kunnat betala skulden förut.

Kollade kronofogden och hade en skuld på 2000kr och den betalade jag av idag,så enligt kronofogden är jag skuldfri,men intrum skickar fortfarande påminnelse att jag ska betala dessa 15 tusen.

Påverkar min skuld hos intrum möjlighet att få ett lån?
Trodde bara det var kronofogden som påverkade det och eftersom denna skuld har varit i över 2 år så undrar jag vad som händer om jag inte betalar?
Dom lär väl knappast försöka driva in det nu om dom inte gjort det förut?

Kan jag skita I att betala skulden eller vad?

Hur tänker du nu? Du har skulder hos Intrum men tror att någon annan vill ge dig ett lån.

Gör som normala människor. Betala av skulderna. Spara pengar. Konsumera sedan. Då behöver du inte ens bekymra dig om lån.
Citera
2024-12-22, 09:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Inte så länge som påminnelser fortsätter att skickas. Då kommer skulden istället bara att öka.
Citera
2024-12-22, 11:24
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Hoppas verkligen att Intrum drar vidare skulden till KFM med tanke på hur blåst du är som tror att du kan slippa skulden genom att strutsa.

Du har en skuld som står och tickar pengar.
Du skriver att den är 15 tusen just nu.
Med andra ord är det med avgifter och ränta som tickar på dag för dag.

Om man läser din TS, som visserligen inte är den lättaste att förstå, så verkar det som att du numera skulle ha råd att betala av din skuld men du vill bara inte, därför att?

I alla fall så varför tror du att du fått påminnelser under de sista två åren?

För att din skuld inte ska preskriberas, miffo!

"Preskriptionstiden kan i vissa fall förlängas. En ny preskriptionstid börjar löpa om det blir ett avbrott under preskriptionstiden, ett så kallat preskriptionsavbrott. Då får företaget mer tid på sig och du är skyldig att betala.
Ett preskriptionsavbrott kan till exempel vara att:

företaget skickar påminnelser under preskriptionstiden
du ber om en avbetalningsplan
du meddelar företaget att du kommer betala."
https://www.hallakonsument.se/ekonom...nstid-skulder/

Så sitt inte och dröm om preskription utan ring till Intrum.
Fryst ränta och ev nedsättning av skulden går säkert att få om du bara är trevlig och villig att göra upp en avbetalningsplan.
Citera
2024-12-22, 12:18
Medlem
KruciKruxs avatar
Citat:
I 2 år har jag fått påminnelse från intrum att betala skuld jag haft inom sjukvården.
Den är på 15 tusen just nu men jag har inte haft några pengar från i höstas så har inte kunnat betala skulden förut.

Kollade kronofogden och hade en skuld på 2000kr och den betalade jag av idag,så enligt kronofogden är jag skuldfri,men intrum skickar fortfarande påminnelse att jag ska betala dessa 15 tusen.

Påverkar min skuld hos intrum möjlighet att få ett lån?
Trodde bara det var kronofogden som påverkade det och eftersom denna skuld har varit i över 2 år så undrar jag vad som händer om jag inte betalar?
Dom lär väl knappast försöka driva in det nu om dom inte gjort det förut?

Kan jag skita I att betala skulden eller vad?

Som några redan sagt, ring dem. Diskutera fram en avbetalningsplan som funkar då har du startat en dialog och så slipper den skulden att gå vidare till KFM.

Att en sådan här skuld skulle bli preskriberad är nog inget du kan förvänta dig.

Lycka till, och framförallt Ring!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in