2024-12-20, 13:54
Medlem
Om du får paranoia om att folk kan läsa dina tankar, du blir förföljd eller har monster i lägenheten eller whatever, minns inte din hjärna från tidigare gånger att allt detta är ett resulstat av din sjukdom? Jag menar, kan samma vanföreställning spelas om och om igen, med samma känslomässiga respons? Borde det inte blir tröttsamt och förutsägbart, som att se samma skräckfilm 150 gånger? Alla jumpscares mattas av? Eller blir det som på nytt varje gång?

Vilka rädslor bär du på i vardagen? Samt hur brukar dina drömmar/mardrömmar se ut på nätterna?
Citera
2024-12-20, 15:29
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbelly44
Hej tjena, big belly 44 här, nu är jag i ett maniskt skov uppe sent på kvällen och har lust o prata om mig själv

jag har diagnoserna schizofreni och bipolär typ 1.

Då kan man kombinera dessa till och uppfinna schizoaffektiv diagnos. det är liksom en 1+1 ekvation.

jag skulle vilja prata om en video som handlar just om schizofreni. videon visar progressionen av hur medicinerna påverkar en med schizofreni övertiden. Kan vara intressant att glo på https://www.youtube.com/watch?v=q7uYqcevh6Y

Först börjar det med helt crazy som inte ens kan prata. Sedan kan personen plötsligt prata
härligt att se. Jag tar mina mediciner nu och tänker fortsätta att göra det för det kanske leder till att jag en dag blir normal

Trots min schizoaffektiv sjukdom så är jag väldigt produktiv och kan prata men jag har gjort våldsamma grejer som jag ångrat utan mediciner och Drog missbruk osv, tog LSD flera gånger.

Jag är en seeker of truth, så jag kommer så småningom in på rätt spår, mediciner är bra.

Jag kan inte jobba just nu men kanske i framtiden, vi får se hur det går med den saken. Jag gillar att spela musik ni kan kolla in min bigbelly44 musik tråd om ni vill men den är cringe så kanske gör inte det
Du borde nog kunna stå på en underhållningsdos och fundera på att börja jobba.
Citera
2024-12-20, 18:45
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Hej tjena, big belly 44 här, nu är jag i ett maniskt skov uppe sent på kvällen och har lust o prata om mig själv

Diagnoserna och hur de påverkar livet är inte intressant, det som är intressant är bakgrunden dvs arv och uppväxtmiljö. Vill du berätta om det, dvs dina föräldrars genetiska svagheter, beteenden, uppfostringsstil, syskon, uppväxtmiljö och familjerelationer?
Citera
2024-12-20, 19:30
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:

Då kan man kombinera dessa till och uppfinna schizoaffektiv diagnos. det är liksom en 1+1 ekvation.

jag skulle vilja prata om en video som handlar just om schizofreni. videon visar progressionen av hur medicinerna påverkar en med schizofreni övertiden. Kan vara intressant att glo på https://www.youtube.com/watch?v=q7uYqcevh6Y

Först börjar det med helt crazy som inte ens kan prata. Sedan kan personen plötsligt prata
härligt att se. Jag tar mina mediciner nu och tänker fortsätta att göra det för det kanske leder till att jag en dag blir normal

Trots min schizoaffektiv sjukdom så är jag väldigt produktiv och kan prata men jag har gjort våldsamma grejer som jag ångrat utan mediciner och Drog missbruk osv, tog LSD flera gånger.

Jag är en seeker of truth, så jag kommer så småningom in på rätt spår, mediciner är bra.

Jag kan inte jobba just nu men kanske i framtiden, vi får se hur det går med den saken. Jag gillar att spela musik ni kan kolla in min bigbelly44 musik tråd om ni vill men den är cringe så kanske gör inte det

Jättebra att du tar din medicin, och att du gör resesrch! 💪💪💪

Alla behöver inte medicin. Ångest t ex kan ofta botas med träning, sömn, bra mat och sex.

Men allvarliga tillstånd som hypomani, psykos, djup depp, schizo och bipolär MÅSTE medicineras och de livslånga tillstånden kräver såklart livslång medicinering. Undantag finns säkert.

Din största utmaning är "bara" att hitta rätt medicin och rätt dos, i denna vidriga djungel av skitmediciner. Men du verkar vara på god väg, så stort grattis!

Jättebra att du pratar om det också. Det måste man göra. Håller man allt inom sig blir man en mänsklig tryckkokare.

Kram på dig & grattis till dina framgångar
Citera
2024-12-20, 20:24
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
förmodligen det också
Du kanske letar efter Jesus.
Jag kan ha utdelat en suckerpunch, (tjuvsmäll) nån gång när jag ifrågasatt hela situationen. När jag känt att ett möte varit iscensatt för mig och inte accepterat det. Gjort "som dom vill" av trots. Gillar inte att bli hunsad med när folk hittar på dessa möjligheter. scener. Banor. Skov, episoder.Sjukt. Nu bryr jag mig inte.
Känns som det blir värre om man inte spelar med. Eller om man spelar med. Hmm.

Man är helt utlämnad. Bli alpha. Med Jesus. Kom med i matchen. Vet inte hur riktigt.

De försöker få med oss på dumheter.
De använder dig emot dig.
Citera
2024-12-20, 21:22
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
förmodligen det också
Det krävs lite galenskap i denna värld för att bli en god kristen.
It takes a fool to remain sane typ. Men man måste gå vidare. Genom barriären. Tröskeln.

When the going gets weird, the weird turn pro.” /Hunter s Thompson.
Turn pro. Vi fixar detta. Du är som fisken i vattnet.
Citera
2024-12-20, 21:23
Medlem
deddds avatar
Så schizofren är i princip ett extremt talfel, downies-klass.
Schizoaffectiv = schizofren men på mediciner?
Citera
2024-12-20, 22:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Världen är trasig och det kan vara svårt att uthärda bland demoner som vet vad man tänker och kan manipulera omgivningen. Men det är ingen bra ursäkt för att inte göra sitt bästa. Det finns bara en som verkligen har makt att skada oss och han älskar oss.

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.» — Matteus 11:28-30
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2024-12-20 kl. 22:10.
Citera
2024-12-20, 22:19
Medlem
TjackOhejs avatar
Om man inte är diagnostiserad schizoaffektiv, skulle man inte kunna säga att man är schizopassiv då?
Citera
2024-12-21, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Så schizofren är i princip ett extremt talfel, downies-klass.
Schizoaffectiv = schizofren men på mediciner?
schizoaffektiv är en blandning av bipolär och schizofreni
man har högre bergar och dalar så att säga om du ser på en kurva

graf: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLZoGPaRDVB_v_UX-rSTQZ2P4g-TIw3NDC6g&s
Citera
2024-12-21, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Diagnoserna och hur de påverkar livet är inte intressant, det som är intressant är bakgrunden dvs arv och uppväxtmiljö. Vill du berätta om det, dvs dina föräldrars genetiska svagheter, beteenden, uppfostringsstil, syskon, uppväxtmiljö och familjerelationer?
Det blir så personligt att berätta om det. har inte det i släkten men jag tror att min sjukdom kom i gymnasiet. då jag fick min första psykos. Vad som orsakade vet jag inte. Men jag var autistisk och autism kan öka risken för schizofreni sa min läkare, han sa att det finns forskning på det.

jag vågar tyvärr inte gå in på detaljer om min familj i det offentliga, hade en relativt bra uppfostran. Men jag har alltid varit en introvert loner

INTP personlighetstypen
Citera
2024-12-23, 10:56
Avslutad
Jag har tendensen att ändra på mig, Ska jag ta medicinerna eller inte? Om jag inte tar medicinerna är det som jag blir hög på en psykedelisk drog, vilket är lockande för jag får sånna inblickar om hur universum är byggd osv men jag kan inte ha ett jobb då eller så måste jag bli inlåst. Medans om jag tar medicinerna kan jag sköta mitt liv och skaffa jobb osv allt det normala. Vilket jag också vill kunna göra

Det är pest eller kolera. Men jag väljer mediciner nu, jag vill göra det bättre för folket i min omgivning.

Jag behöver stöd från folk att jag ska fortsätta ta dom så det inte går snett. Behöver bli pushad av folk i min omgivning osv. Så ni kanske har märkt om ni ser mina startade ämnen att jag är både för och emot mediciner, och det är självaste schizofrenin i sig som inte vet hur man väljer en långsiktig och stabil plan.

Jag fick schizofreni diagnosen väldigt nyligen också, vilket har öppnat mina ögon. Innan dess trodde jag att jag var bipolär och att jag kunde köra utan mediciner för att jim carrey körde utan mediciner som bipolär och då trodde jag att jag också kunde göra det. Men det visar sig att jag har schizofreni, och jag gör våldsamma saker utan medicinerna osv. Får sånna onda tankar.

Jag vill vara snäll och kunna hjälpa till folk. Jag är bara en börda utan mediciner
Senast redigerad av bigbelly44 2024-12-23 kl. 11:00.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in