2024-12-19, 23:12
Medlem
Mondhers avatar
Jag har kommit fram till att faktumet att jag hade läst för mycket nyheter de senaste åren kan ha haft en dålig effekt på min psykiska hälsa och jag vill nu göra något åt det. Jag tänkte att jag kanske istället borde gå tillbaka till Facebook och Instagram och titta på korta videos eller spionera på bekanta och kolla vad de håller på med. Men jag vet inte vilket egentligen är sämst? Och om man kommer fram till att båda är lika dåliga vad finns det för andra alternativ (det är nämligen uteslutet att man ska sluta helt med Internet så nåt måste man ju göra men vad?)?
Citera
2024-12-19, 23:16
Medlem
Det låter ju som att du mest söker tidsfördriv.
TV-spel, Böcker, Serier, Filmer eller någon ny hobby.
Facebook och Instagram tror jag inte på alls.
Citera
2024-12-19, 23:18
Medlem
Att sitta och glana på sociala medier hela dagarna (och kvällar o nätter) är rena skiten för ens mående. Tacka vet jag nyhetsapparna Aftonbladet, Expressen och SVT. Då hänger man med istället för hänger läpp.
Citera
2024-12-19, 23:34
Medlem
kalkryggars avatar
Att börja kolla film och serier som en snabb lösning för att komma bort från skitet låter som en vinnare.

Men varför inte engagera dig i något som du kan ägna din tid åt?
Citera
2024-12-20, 02:39
Avslutad
Lika illa båda 2. Välj youtube istället, där finns allt och lite till 👍🏻
Citera
2024-12-20, 06:57
Medlem
a-mortals avatar
Lika dåligt. Oavsett vilket så blir man matad med propaganda och reklam.

Du kan gå in på medicin och hälsa forumet och försöka hjälpa någon stackare istället.
Eller vilket forum du nu föredrar. Hjälper man någon känns det inte lika värdelöst att spendera tiden.

Om du inte har så mycket tid kan du kolla väderleksrapporterna.

Lyssna på musik kan vara bra för mentala hälsan. Meditation också.
Det viktiga är att man tillgodoser sina behov.
Citera
2024-12-20, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag har kommit fram till att faktumet att jag hade läst för mycket nyheter de senaste åren kan ha haft en dålig effekt på min psykiska hälsa och jag vill nu göra något åt det. Jag tänkte att jag kanske istället borde gå tillbaka till Facebook och Instagram och titta på korta videos eller spionera på bekanta och kolla vad de håller på med. Men jag vet inte vilket egentligen är sämst? Och om man kommer fram till att båda är lika dåliga vad finns det för andra alternativ (det är nämligen uteslutet att man ska sluta helt med Internet så nåt måste man ju göra men vad?)?

Vill du få någon form av sanningsenligt media information så är det i första hand flashback du ska hålla dig till, har själv inte Facebook så kan inte uttala mig om det forumet.
Men vanliga traditionella media är bara en propaganda apparat fullt med vinklingar och lögner.
Citera
2024-12-20, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsout
Att sitta och glana på sociala medier hela dagarna (och kvällar o nätter) är rena skiten för ens mående. Tacka vet jag nyhetsapparna Aftonbladet, Expressen och SVT. Då hänger man med istället för hänger läpp.
Det kanske har att göra med vad man har i sitt flöde.
Citera
2024-12-20, 11:31
Medlem
nonameds avatar
Använder x och facebook. Lägger till olika nyhetskällor så jag får olika synvinklar och bildar mig en egen uppfattning. Du spionerar inte på bekanta. Dom lägger upp vad du vill att dom ska veta och se på sociala medier.
Citera
2024-12-20, 18:29
Medlem
Skulle säga facebook ändå, flödet justeras efter vad du kollar på vilket riskerar att ge en snedvriden bild av allt. Tänker väl också att det handlar om att kolla lagom mycket på nätet vare sig det är nyheter eller sociala medier. Annars rekommenderar jag som andra tidsfördriv på annat sätt som böcker eller andra hobbies.
Senast redigerad av Majbrasa25 2024-12-20 kl. 18:31.
Citera
2024-12-21, 17:55
Medlem
McCarthy01s avatar
Facebook är bara skit numera sen de flesta yngre har övergett plattformen. Minns fb-grupper som iSwag där det var blandade åldrar och roliga diskussioner. Den enda behållningen av Facebook man har numer är väl nostalgigrupperna, men det märks att aktiviteten där har minskat avsevärt under en 5-årsperiod.

TikTok vägrar jag eftersom det bara är en plattform för meningslösa korta klipp, som folk av någon anledning tycker är väldigt underhållande.

Ifokus diskussionsforum inom olika ämnen rekommenderar jag, eftersom det är lugna och sansade diskussioner där,

Men viktigast för det psykiska måendet är att man håller sig borta från Familjeliv.
Citera
2024-12-21, 18:25
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Båda är lika dåliga.

Kan du inte hitta på något annat?

Bli en FIRE. Vad är det? Ja, ta reda på det du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in