2024-12-19, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag får ångest av att bara tänka på julbordet, frosseriet och hur man får äta rester en vecka senare. Förra året var första året jag inte åt julmat och saknaden har inte kommit tillbaka, jag blir bara illamående jag tänker av tanken.

I vårat grannland Norge består julmaten av antingen lutfisk, pinnekött (fantastiskt lammkött) eller tjocka revben. Typ så. Det är liksom en vanlig middag, ingen vansinnig buffe av halvfabrikat som vi har det i Sverige.

Egentligen är det inga unika maträtter i Sverige sett till övriga året, det skulle väl då möjligtvis vara Janssons och skinkan förståss men i övrigt är det en äcklig blandning av alla möjliga rätter. Julen ska vara avkopplande och få tid att umgås med nära och kära, men det känns som att alla i min omgivning känner stress över maten, julklapparna, inredningen och allt vad julen innebär.

Fler som tänker som jag?

Vem tvingar dig?
Citera
2024-12-19, 23:17
Medlem
Citat:
Jag får ångest av att bara tänka på julbordet, frosseriet och hur man får äta rester en vecka senare. Förra året var första året jag inte åt julmat och saknaden har inte kommit tillbaka, jag blir bara illamående jag tänker av tanken.

I vårat grannland Norge består julmaten av antingen lutfisk, pinnekött (fantastiskt lammkött) eller tjocka revben. Typ så. Det är liksom en vanlig middag, ingen vansinnig buffe av halvfabrikat som vi har det i Sverige.

Egentligen är det inga unika maträtter i Sverige sett till övriga året, det skulle väl då möjligtvis vara Janssons och skinkan förståss men i övrigt är det en äcklig blandning av alla möjliga rätter. Julen ska vara avkopplande och få tid att umgås med nära och kära, men det känns som att alla i min omgivning känner stress över maten, julklapparna, inredningen och allt vad julen innebär.

Fler som tänker som jag?

Har slutat med julmat för flera år sedan
Dom unga vuxna i familjen får bestämma
Jansson äter jag men det äter jag året om
Allt är ju för fan rosa
Citera
2024-12-19, 23:30
Medlem
Mycket på bordet kan man ta bort eller sprida ut över julen tycker jag.

Ärligt talat, skinkan man får på julbordet brukar vara jävligt träligt. Bättre då att man kör en skinka i början av dec när dom kommer ut och sen kör man en till runt 20e dec. Då har man liksom fått upp suget och köper man små rackare äter man halva direkt när den grilierad och är varm i mitten och andra halvan tar man kommande dag.

På själva julbordet vill jag ha dopp i grytan, gravad lax, renkött i olika former, prinskorvar, lite olika starka ostar och bröd, lite varierande kallskuret, ev löjrom i såna små kexkoppar. Får jag det är jag mer än nöjd.
Citera
2024-12-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Jag håller med TS, det svenska julbordet ÄR extremt överskattat. Den här bufféidén funkade i hushåll där kvinnan var hemma hela dagarna och hade hela december på sig att laga mat. Det funkar inte riktigt så i det moderna samhället. Dessutom är många av rätterna väldigt otidsenliga och "festmat" som allt färre tycker om. Sill och Jansson är sånt som är på väg ut. Grisfötterna, ålen och doppet i grytan är redan borta.

I andra länder äter man en mer rimlig julmåltid. Kanske kalkon med potatismos och vinbärsgelé eller som de finska lådorna eller den tyska julkorven. Det är en måltid med några få rätter och så är det bra så. I Sverige håller vi på i dagar, och äter och äter och det är sju sorters sillar och tio sorters skinkor och skinkpålägg och leverkorv och sylta och ostar och ägg och... Det blir bara äckligt.

Sedan finns det givetvis de som säger att man själv väljer vad man vill ha på sitt julbord och om jag vill ha fyra rätter och nöja mig där så står det mig fritt. Ja, naturligtvis. Men här pratar vi om ett riktigt julbord, så som traditionen bjuder. Och det blir bara mindre lockande för varje år. Och faktum är att jag tror att den här traditionen (liksom många andra) är på väg ut. Jag kan inte se dagens tjugoåringar med alla sina specialdieter och proteinpulver och Uber-mat ställa sig att koka risgrynsgröt om tio år. Den svenska julbordtraditionen kommer att dö med dagens fyrtiofemåringar.

Grisfötter säljs på mitt närmaste ICA. Dock inget för mig…
Citera
2024-12-19, 23:59
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Grisfötter säljs på mitt närmaste ICA. Dock inget för mig…
Ja, säljs gör det. Man kan till och med få dopp i grytan på sådan där plastkorv som man kan köpa syltrefill i, som stelnad fett som typ stearin. Däremot är det inte många som köper längre och lyckligtvis är sånt borta från var mans julbord sedan länge.
https://lecora.se/produkt/grytdopp-500g/
Citera
2024-12-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ja, säljs gör det. Man kan till och med få dopp i grytan på sådan där plastkorv som man kan köpa syltrefill i, som stelnad fett som typ stearin. Däremot är det inte många som köper längre och lyckligtvis är sånt borta från var mans julbord sedan länge.

Å andra sidan är det väl bra att alla delar av slaktade djur används, så länge människor prompt måste äta andra däggdjur.
Citera
2024-12-20, 00:47
Medlem
Jag gillar inte julbord alls så jag brukar istället laga en lite festligare middag på julafton. På så sätt äter jag riktigt gott på julafton utan att behöva julbord. I övrigt firar jag jul som dr flesta andra med familj och julklappar etc. Mitt tips om man inte gillar julbord är att diskutera det med dem man firar med. Har man tur är det fler som hellre äter något annat men ändå vill ha en riktigt god och feslig middag.
Citera
2024-12-20, 01:42
Medlem
Citat:

Fler som tänker som jag?
Är du arab eller neger eller något? Dom flesta svenskar gillar julmaten!
Man behöver ju bara ta med det man gillar och skippa resten är ju ett bra tips...
Själv kan jag inte vara utan sill i olika former sedan några köttbullar och prinskorvar. Samt ett skinkmacka på vörtbröd.
Citera
2024-12-20, 01:55
Medlem
Citat:
Dopp i grytan tillhör inte själva julbordet. Det äts för sig. Som frukost på julafton. Risgrynsgröt till lunch. På kvällen riktiga julbordet som också räcker till juldagen. Bland de ungdomar jag känner är julbordet långt ifrån att försvinna.
Citera
2024-12-20, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Känner igen mig lite.
Men varför får just julbordet skulden för en upplevt stress ? Det betyder ju inget i sig. Det är ju för fanken bara mat, presenter och umgänge.
Vad är det som känns så stressigt ?

Stress över julklapparna har jag alltid känt. Vad skall jag köpa?

Julbord är trevligt, man kan välja vad man vill äta, och ta några snapsar.
Citera
2024-12-20, 02:17
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Fler som tänker som jag?

Nej, tvärtom. Mera jul är det som gäller.
Det kan aldrig bli förmycket julbord, aldrig!
Citera
2024-12-20, 02:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Fler som tänker som jag?

Be dina nära sluta stressa. Man kan göra ett litet julbord utan stress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in