• 1
  • 2
2025-01-23, 21:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Jo fast en inmarschlåt ska inte vara humoristisk eller plojig. Nej vette fasen hur de tänkte egentligen där nere i Blekinge. Mjällby kan ju lika gärna skriva på sin hemsida att de är "Mer än bara en klubb" när de ändå håller på
Fast den är ju inte humoristisk eller plojig. Det är bara namnet. Och det finns ju i texten också, så dom har inte bara tagit det på måfå.
Citera
2025-01-24, 05:44
Medlem
kulturstrategs avatar
Jag tycker bara det är plastigt och cringe med hymner/inmarschlåtar. Ok om man har kört den i många decennier, som YNWA, Forever blowing bubbles och några till. Men att som svenska lag knåpa ihop krystat sentimentala låtar som man gjort de senaste 15 åren är bara pinsamt.

Snart skiter Poseidon är pinsammast av alla. Kille som knappt lämnat målbrottet som sjunger och rekord i pseudosentimental text. Melodin är inte mycket att hänga i granen heller. Att alla sjunger blir bara en nackdel om låten är pinsam.
Citera
2025-01-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Jag tycker bara det är plastigt och cringe med hymner/inmarschlåtar. Ok om man har kört den i många decennier, som YNWA, Forever blowing bubbles och några till. Men att som svenska lag knåpa ihop krystat sentimentala låtar som man gjort de senaste 15 åren är bara pinsamt.

Snart skiter Poseidon är pinsammast av alla. Kille som knappt lämnat målbrottet som sjunger och rekord i pseudosentimental text. Melodin är inte mycket att hänga i granen heller. Att alla sjunger blir bara en nackdel om låten är pinsam.
Tack för att du sätter ord på exakt den känsla jag har.

Vill först poängtera att jag inte har något emot Kenta G, Djurgårn's klassiska orkester etc.

Men något med "Snart skiner" har alltid fått mig obekväm. Är nog det att folk verkar finna ett djup i den texten som helt enkelt inte finns.

Födda ur hav och himmel står vi kvar för vi glömmer aldrig denna stad - märklig mening med ett forcerat slutrim. Det känns hopräfsat
men där nyckelordet "hav" räcker för en sentimental Gbg-faktor.

Vi såg hur du halta, vi såg hur du sprang med tårar på kinden och hjärtat i brand - pretentiöst så det förslår. Ja, vi fattar att fotboll präglas
av känslor men kom igen. Blir lite grann att måla upp "svåra tider" för att billigt anknyta till folks sentimentala känslor kring samhället förr.

Varför ser folk en storhet i låten, istället för hur obrytt den snickrats ihop med ett par klyschor till trigger-words som ska bära upp allt?

Sen kanske jag stör mig mer på låten just pga det du nämner, alla jävla kopior som dök upp och ska vara finstämda, balladaktiga hymner. Tycker fan allt jag hört har varit otroligt krystat, inte en enda av de som skrivits efter "Snart skiner" har någon själ utan det är verkligen karbonpapper och bleknad version av den.
Citera
2025-10-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Tack för att du sätter ord på exakt den känsla jag har.

Vill först poängtera att jag inte har något emot Kenta G, Djurgårn's klassiska orkester etc.

Men något med "Snart skiner" har alltid fått mig obekväm. Är nog det att folk verkar finna ett djup i den texten som helt enkelt inte finns.

Födda ur hav och himmel står vi kvar för vi glömmer aldrig denna stad - märklig mening med ett forcerat slutrim. Det känns hopräfsat
men där nyckelordet "hav" räcker för en sentimental Gbg-faktor.

Vi såg hur du halta, vi såg hur du sprang med tårar på kinden och hjärtat i brand - pretentiöst så det förslår. Ja, vi fattar att fotboll präglas
av känslor men kom igen. Blir lite grann att måla upp "svåra tider" för att billigt anknyta till folks sentimentala känslor kring samhället förr.

Varför ser folk en storhet i låten, istället för hur obrytt den snickrats ihop med ett par klyschor till trigger-words som ska bära upp allt?

Sen kanske jag stör mig mer på låten just pga det du nämner, alla jävla kopior som dök upp och ska vara finstämda, balladaktiga hymner. Tycker fan allt jag hört har varit otroligt krystat, inte en enda av de som skrivits efter "Snart skiner" har någon själ utan det är verkligen karbonpapper och bleknad version av den.

Förstår inte heller storheten i Poseidon. Skriven som just inmarschlåt vilket är alltför uppenbart. Sökt och tillkämpat pampig. Typ, nu trycker vi på alla förutsägbara knappar så alla goa gubbar skrålar med och tycker det är mäktigt. Melodin svulstig formulär 1:A. Texten ett gytter av ord och fraser som ska spela på de rätta strängarna men säger noll. Verkshöjd AI.
Citera
2025-10-09, 12:10
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Varför just Allsvenskan? Finns bra låtar om lag i Superettan också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in