2024-12-16, 17:03
Medlem
Ska köpa en mini media-dator, alltså liten rackare för att koppla till TVn i vardagsrummet.
För surfning, enklare office, videofiler, DVD, streaming, musik-spellistor och liknande underhållning. Ej spel.
Ska använda den via trådlöst Bluetooth tangentbord och pekplatta.
Ska installera Linux Ubuntu på den.

Tycker mac mini är bra garanti för väl sammansatt och hållbar hårdvara, dom är tysta, färdiga produkter osv. Har två redan som kör Ubuntu server, för server-grejor.

Frågan är: Om man fixar en mac mini, installerar senaste Ubuntu på den (Ubuntu Desktop alltså, inte server), kommer då Ubuntu kunna köra Mac minis inbyggda bluetooth, för Macs trådlösa tangentbord och glidepad? Har Ubuntu Drivrutiner för sånt, tro?
(Jag vill INTE köra macos, det är Linux som gäller)

Om Mac mini inte är bra för detta, föreslå mig isf gärna tips på kända bra mini-datorer datorer högst typ 5 år gamla, 16gb RAM, minst Intel I5 processor eller motsvarande och HDMI ut.

Tack på förhand
Senast redigerad av Marinerad65 2024-12-16 kl. 17:08.
Citera
2024-12-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Om Mac mini inte är bra för detta, föreslå mig isf gärna tips på kända bra mini-datorer datorer högst typ 5 år gamla, 16gb RAM, minst Intel I5 processor eller motsvarande och HDMI ut.

Tack på förhand

https://www.pcforalla.se/article/1705919/test-minidatorer.html
En startpunkt.

Finns även kines-datorer på Amazon, baserade på laptop-cpu-er (säkert också fler). Dessa är ännu billigare på Aliexpress (som ofta levereras med pirat-win installerat, säkerligen med spionprogram och annat kul osså).
Citera
2024-12-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Ska köpa en mini media-dator, alltså liten rackare för att koppla till TVn i vardagsrummet.
För surfning, enklare office, videofiler, DVD, streaming, musik-spellistor och liknande underhållning. Ej spel.
Ska använda den via trådlöst Bluetooth tangentbord och pekplatta.
Ska installera Linux Ubuntu på den.

Tycker mac mini är bra garanti för väl sammansatt och hållbar hårdvara, dom är tysta, färdiga produkter osv. Har två redan som kör Ubuntu server, för server-grejor.

Frågan är: Om man fixar en mac mini, installerar senaste Ubuntu på den (Ubuntu Desktop alltså, inte server), kommer då Ubuntu kunna köra Mac minis inbyggda bluetooth, för Macs trådlösa tangentbord och glidepad? Har Ubuntu Drivrutiner för sånt, tro?
(Jag vill INTE köra macos, det är Linux som gäller)

Tack på förhand
Borde stödja det, annars bör du kunna installera det manuellt. Kolla med chatgpt samt forum för Ubuntu. brukar finnas folk där som både testat och vet.
Citera
2024-12-17, 02:13
Medlem
WiFi och Bluetooth sitter på samma nätverkskort.
Och tillverkaren är antingen Broadcom eller Atheros.
Det finns också Qualcomm kort men vet ej om de sitter i Macar.

Du kan titta i Apples menyer när du kör den som en Mac vilket nätverkskort som
sitter i den.

Kom ihåg att du kanske sabbar garantin med att köra Ubuntu på en Mac Mini.
Du kan behöva ladda ner driverpaketet för Ubuntu på en annan maskin och
kopiera till ett USB-minne innan du kan installera det.

Eller så finns driverpaketet redan med i din Ubuntu-dist.
Ett helt vanligt Bluetooth-tangentbord kanske kan fungera på första försöket, medans
du kanske måste lägga till Apples eget tangentbord separat.

Annars är det ett vanligt USB-anslutet tangentbord som gäller om du inte får det att fungera.
Citera
2024-12-17, 14:34
Medlem
Bluetooth drivisar finns i Linux Mint eftersom jag har lyckats att para mina Peltor lurar med min Lenovo maskin, MEN om det fungerar med tangentbord och dator musar vet i katten?
Citera
2024-12-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaky
Bluetooth drivisar finns i Linux Mint eftersom jag har lyckats att para mina Peltor lurar med min Lenovo maskin, MEN om det fungerar med tangentbord och dator musar vet i katten?

Hela Bluetooth-/WiFi-paketet finns troligen med i denna Mint, ävenså RJ45-nätverkskortet.

Om jag installerar Linux så brukar jag blocka nätverket så att den inte kan hämta uppdateringar under installationen. Annars så kan det ta en evig tid, eller till och med låsa sig om man sitter på en seg linje.

Sedan när installationen är klar och man rebootat, så får man aktivera nätverket och köra in uppdateringarna en och en i taget, eller några åt gången.

Jag vet inte annars om man skulle kunna boota Linux i Mac Mini direkt från ett USB-minne ?
Har Mac Mini en boot-meny eller ?
Citera
2024-12-19, 21:56
Medlem
elch1s avatar
Duger det inte bara med en billig Raspberry Pi?
Citera
2024-12-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elch1
Duger det inte bara med en billig Raspberry Pi?
Såna datorer är lite okända för mig.
Mac mini för det känns som genuint byggda maskiner utan oanade överraskningar, som högljudd fläkt och allt sånt oväntat man kan råka ut för, plus fullt utrustade - så att säga. Åtskilliga USB-kontakter, DVD-läsare, HDMI ut, ljud ut, Wifi, bluetooth och det mesta finns där.

Raspberry har heller inga modeller för 16gb ram och uppåt. Känner det behövs för bekväm användning av Linux system.
Citera
2024-12-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag vet inte annars om man skulle kunna boota Linux i Mac Mini direkt från ett USB-minne ?
Har Mac Mini en boot-meny eller ?
Ja, den har det. Om man har ett bootbart system i USBn som hårdvaran identifierar som sådant, och startar macen med en knappkombination intryckt, då kommer en sån meny upp, vilken disk man vill starta ifrån. Jag kör Linux Ubuntu Server OS på en mac mini redan, 2014 modell, så det går utmärkt. Kan eventuellt bero på vilken årsmodell av mac man har.
Citat:
Ursprungligen postat av shaky
Just fått reda på att det går att köra bluetooth tangentbord+glidepad av icke-apple fabrikat med, bara man kör in USB-mottagaren i datorn.

Jag var nyfiken på om man kan köra macens egna inbyggda bluetooth med apple tangentbord+glidepad via Linux drivare. Men det har jag egentligen inget intresse av eftersom jag inte ska köra macos. Så efterklok man kan vara
Senast redigerad av Marinerad65 2024-12-20 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in