Citat:
Så att skapa ett företag och efter kanske 10år tjäna bra på det samt ha skapat en massa arbetstillfällen är fel då menar du? Som vän till ett par kompisar som startat eget vet jag att dessa personer jobbar ca 80 timmar i veckan för att då det att fungera....
Utan dessa personer som du föraktar så hade samhället haft oerhört mycket färre arbetstillfällen!
Utan dessa personer som du föraktar så hade samhället haft oerhört mycket färre arbetstillfällen!
Det finns väldigt många människor som jobbar 80 timmar i veckan men som inte har förutsättningar till att starta ett företag som växer till den grad att de kan bunkra resurser i miljardklassen. Varför ska inte en ensamstående mamma med 2 jobb som sliter röven av sig bara för att få tillvaron att gå ihop tjäna miljoner med det resonemanget? Det är inte de som sliter hårdast som tjänar mest. Det är de som sliter hårdast med redan goda förutsättningar att lyckas som gör det. Har du inte råd att sätta mat på bordet och betala hyran blir det inte så lätt att tänka ut en affärsidé, hitta investerare osv.
Jag föraktar dem inte. Vi behöver företagare, men att tjäna miljardtals dollar per år på att äga ett företag samtidigt som hela medelklassen är mer belånad än någonsin tidigare är för mig om man bara utgår från en samhällssynpunkt en väldigt konstig ekvation. Varför behöver du ha miljardtals kronor? Vad ska du använda så mycket pengar till? (retorisk fråga, svaret är självklart att du ska tjäna ännu mer pengar på att du redan har pengar). Vi har alltså ett system där de som redan har alldeles för mycket för att använda det till något vettigt kan utnyttja systemet till att tjäna ännu mer pengar pga just det faktum att de redan har pengar. Den som har mest har ALLTID bättre förutsättningar än alla andra i ett kapitalistiskt system. Ta till exempel Musks köp av twitter. Han har inte betalat en krona i skatt för det, just pga att han redan innan köpet hade så goda förutsättningar. Så funkar inte systemet för oss andra.