Citat:
Ursprungligen postat av
OtursAktivist
Ja. Autistiska människor kan ha affektiv empati och sakna mentaliseringsförmåga för att rent kognitivt uppleva empati.
Det är möjligt men utan kognitiv empati blir det svårt att identifiera och fatta varför någon annan känner vad de känner...
Citat:
Det finns en ganska enkel regel som sätter psykopaten som artistens motpol. I det kan du tänka dig att motsatsen till det psykopatoska är det autistiska
Socialt begåvad- Socialt inkompetent
Extrovert- Introvert
Impulsiv- Rutinbunden
Flexibel-Rigid
Lögnaktig- Ärlig
Lagbrytare- Paragrafryttare
Det kan nog finnas psykopater som är introverta. En psykopat verkar kanske också vara typ en "people person" men kan ibland säkert vara en "ensamvarg". Psykopater gillar nog ofta inte verkligen människor, vilket ofta vanliga extroverta personer gör....
Läste en gång om seriemördare och att vissa var mycket organiserade. Seriemördare kännetecknas också av viss modus operandi, vilket helt klart är en sorts "rutiner". Visst är inte alla seriemördare psykopater, men det är exempel...
Jag har ingen koll men har läst att psykopater kan bli mycket fixerade på ett visst mål. Det är inte direkt flexibelt...
Folk med autism eller asperger kan mycket väl ljuga. De är kanske inte bra på det men de ljuger ibland...
Jag har ingen av dessa diagnoser men försöker vara ärlig när jag kan. Typ av princip..
Visst har väl psykopater större tendens att vara kriminella, men har läst att en del med aspergers inte gillar att följa regler de inte fattar eller ser som logiska...
Citat:
Sedan måste inte någon ha alla drag eller symptom för att vara psykopatisk eller autistisk. Det finns autistiska människor som begår grova våldsbrott, är kriminella, har varierande grader av empati till att sakna sådan ( eller tolkas fel) men grejen är att störningarna uttrycker sig olika. En autistisk kan sällan avläsa andra medan psykopaten inte kan avläsa specifika känslor ibland , t.ex rädsla och bör vara en del av att de saknar den affektiva empatin och själva inte riktigt vet vad rädsla är.
Ja, och jag har läst att faktiskt rädsla är den enda känsla psykopater ofta har problem att känna igen vilket är lite mystiskt. Även att psykopater hävdas ha sämre luktsinne än vanliga människor...
Det leder förresten till en annan grej... Att folk med autism eller asperger ofta är överkänsliga för sinnesintryck. Det hävdas också vara anledningen till att vissa drabbas av "meltdown"...