2024-12-15, 00:10
Medlem
Empati menas oftast bestå av två komponenter, affektiv och kognitiv.

Affektiv empati är förmågan eller benägenheten att påverkas av andras känslor eller sinnesstämning.

Kognitiv empati är förmågan att direkt se och förstå vad andra känner, förstå vad andra tänker eller åtminstone vad något man gör eller säger kommer få andra att tänka eller känna. Även att förstå andras motiv...

Folk som saknar kognitiv empati kan ha problem att...

Se eller förstå vad andra känner

Förstå varför någon känner något

Förstå sina egna känslor och varför de känner något

Inte förstå vad andra kommer tycka, tänka eller känna

Så om någon bara har affektiv empati, kanske personen påverkas av andras känslor men... Personen fattar kanske inte vilka känslor det är. Inte heller varför den andra personen känner dessa känslor. Och fattar kanske inte heller varför han eller hon nu själv känner dessa känslor...

Därför kan man undra om det finns mycket "nytta" med affektiv empati utan kognitiv? Det ger en känslomässig påverkan, men personen har kanske inte mycket nytta av det för förståelse av en annan person?

Läste också på någon sajt att det finns tre sorters empati enligt dem, varav en är "true empathy" som är en kombination av kognitiv och affektiv. Jag vet inte om det stämmer...

Men vad tror ni om detta? Kan affektiv empati fungera utan kognitiv, och gör den någon nytta i så fall?
Citera
2024-12-15, 00:28
Medlem
Kognitiv empati kan dock fungera utan affektiv som det hävdas det är hos en psykopat. Psykopaten vet då vad andra känner, varför de känner det och hur han/hon kan få någon att känna något. Psykopaten påverkas dock inte av andras känslor (affektiv empati) varför det är lättare för denne att bara strunta i deras känslor.

Känslomässiga argument lär inte heller fungera på en psykopat, utan snarare rent logiskt baserade argument, speciellt hur psykopaten kan tjäna på att göra eller inte göra något...

Så detta kan vara en fördel för en psykopat som t.ex. gör affärer, då denne har lättare att strunta i hur andra påverkas av det. Även när det gäller att begå brott såklart...

"Nytta" av att inte ha kognitiv empati? Detta är ju något som mer verkar som ett handikapp i samhället. En möjlig "nytta" skulle vara att personen kanske inte förstår eller ens är medveten andra människors perspektiv eller att de ens finns? Det kan kanske t.ex. göra en diktator mer "effektiv" eller gör det enklare för en aktivist att helt ignorera att det finns folk som tycker olika? Även att avsaknad av förståelse varför andra tycker olika, kanske gör att personen helt kan dedikera sig åt något och strunta i andras åsikter...
Citera
2024-12-15, 01:08
Medlem
Sen kan man undra varför jag skriver inlägg som dessa? Inlägg av denna typ brukar knappast bli särskilt populära här...

Kanske för att jag har ett intresse för psykologi, och möjligt att någon finner dessa "insikter", slutsatser eller funderingar intressanta?
Citera
2024-12-15, 01:31
Medlem
Empati är kärlek. Motsatsen är död.

Kärlek är liv. Död är död. Kärlek är att förlora. Du ger. Du är medveten att du förlorar men du väljer att förbättra liv. Dvs du gör en förlust. Varje gång du är god förlorar du. Det är därför mamon räknar i OCD. Det är därför Jesus, Guds son strålar. Död är hat. Död är mord. Mord är att vara Gud själv.

Här är paradox. Att det verkar finnas samband mellan lycka och att ge och samband mellan girighet och känna olycka. Det är inte logiskt.

Men vi gör en uträkning och då är frågan? Är ett rymdskepp med hjärta av Kärlek starkare än psykopati. Den logiska uträkningen måste bli ja. Därför att liv existerar. Dvs du är untermensch. Du är handikappad och svag.

Då är frågan varför existerar psykopati. Är det pga att det är framgångsrikt därför att det är smartast?

En möjlig anledning är att det är utveckling. Dvs att din utvecklingsstörning är enbart att du är efterbliven. Eller om du tänker på en växt. Att du inte är färdigväxt. Själva biten kvar kan vara obefintlig i evolutionen. Vad är tre generationer på hela jordens historia? Dvs du är bara lite efter. Dvs det är inte fel på dig. Eller så är det att allt genomgår samma fraktal. Även om någon har empati så finns det en annat tillstånd ovanför utan slut. Antagandet bygger på att vi alla har alla sjukdomar. Det är därför man kan se att epidemier går i en våg och sedan försvinner. Dvs alla blir utsatta för alla tillstånd sjukdomar som del av evolutionen. Det innebär att du varken är bättre eller sämre än någon annan. Tex kanske vi kan bota psykopati inom 30 år. Om 30 år kanske vi kan förbättra empati eller det sker naturligt. Detta vet vi inte. Det skulle då innebära att du är bättre än mig om 10 år. Dvs nu ligger du bakom men om 10 år ligger du framför på motorvägen. Egentligen spelar det ingen roll.
Citera
2024-12-15, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckliglycklig
Empati är kärlek. Motsatsen är död.

Kärlek är liv. Död är död. Kärlek är att förlora. Du ger. Du är medveten att du förlorar men du väljer att förbättra liv. Dvs du gör en förlust. Varje gång du är god förlorar du. Det är därför mamon räknar i OCD. Det är därför Jesus, Guds son strålar. Död är hat. Död är mord. Mord är att vara Gud själv.

Här är paradox. Att det verkar finnas samband mellan lycka och att ge och samband mellan girighet och känna olycka. Det är inte logiskt.

Men vi gör en uträkning och då är frågan? Är ett rymdskepp med hjärta av Kärlek starkare än psykopati. Den logiska uträkningen måste bli ja. Därför att liv existerar. Dvs du är untermensch. Du är handikappad och svag.

Då är frågan varför existerar psykopati. Är det pga att det är framgångsrikt därför att det är smartast?

En möjlig anledning är att det är utveckling. Dvs att din utvecklingsstörning är enbart att du är efterbliven. Eller om du tänker på en växt. Att du inte är färdigväxt. Själva biten kvar kan vara obefintlig i evolutionen. Vad är tre generationer på hela jordens historia? Dvs du är bara lite efter. Dvs det är inte fel på dig. Eller så är det att allt genomgår samma fraktal. Även om någon har empati så finns det en annat tillstånd ovanför utan slut. Antagandet bygger på att vi alla har alla sjukdomar. Det är därför man kan se att epidemier går i en våg och sedan försvinner. Dvs alla blir utsatta för alla tillstånd sjukdomar som del av evolutionen. Det innebär att du varken är bättre eller sämre än någon annan. Tex kanske vi kan bota psykopati inom 30 år. Om 30 år kanske vi kan förbättra empati eller det sker naturligt. Detta vet vi inte. Det skulle då innebära att du är bättre än mig om 10 år. Dvs nu ligger du bakom men om 10 år ligger du framför på motorvägen. Egentligen spelar det ingen roll.

Det du skriver är lite underligt men det finns faktiskt kanske en koppling mellan empati och kärlek. Oxytocin är ju ett hormon som är kopplat till känslan av kärlek men möjligen även till även till funktionen av empati.

Det relaterar också lite till den "mörka sidan" av kärlek.. Alltså att det ökar kärlek för den egna gruppen, men kanske inte för andra. Lite i linje med att vi känner mer empati för folk som liknar oss, än de som inte gör det... Sen är det kanske ingen "mörk sida" men forskare talar om "in group" och "out group" när det gäller kärlek...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-15 kl. 01:49.
Citera
2024-12-15, 02:00
Medlem
Du står vid nollmeridian. Det är Holland, engelska kanalen. Och tittar rätt fram. Ditt huvud är norr och benen söder. Då är du vänd mot galaxens mitt. Fråga mig inte om du är vänd mot big bang. Nu vet du att din högra utsträckta arm sugs in i tratt i solen och din vänstra arm kastas ut i en utsvällnad i vacuum. Du befinner dig vid klockan sju och solen är klockan 2? 3? Ungefär.

Nu vänder du dig om. Så att vänster arm sugs in i solen. Det går inte. Du kan prova med upp och ner. Och ut och in. Det är svårigheter. Dvs det finns en vinkel skillnad. Om det är 30 grader? Eller 180 grader. Eller vad som helst? Men det finns en avvikelse. Det borde inte finnas det. En tanke är ena sidan är horisontal och den andra vertikal. Då har du 90 grader fas förskjutning. Eller att ditt huvud är vinklat 180 grader. Det förklarar varför du har psykopati. Så stor är kraften. Men det är ju inte konstigt att ditt huvud är på sned med tanke på att ditt dna har snurrat i 1.6 mach under hela evolutionen. Dvs allt liv i universum i 3D är på detta sättet. Det var detta Jesus tänkte på. Då återstår bara att be till Gud.
Citera
2024-12-15, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckliglycklig
Du står vid nollmeridian. Det är Holland, engelska kanalen. Och tittar rätt fram. Ditt huvud är norr och benen söder. Då är du vänd mot galaxens mitt. Fråga mig inte om du är vänd mot big bang. Nu vet du att din högra utsträckta arm sugs in i tratt i solen och din vänstra arm kastas ut i en utsvällnad i vacuum. Du befinner dig vid klockan sju och solen är klockan 2? 3? Ungefär.

Nu vänder du dig om. Så att vänster arm sugs in i solen. Det går inte. Du kan prova med upp och ner. Och ut och in. Det är svårigheter. Dvs det finns en vinkel skillnad. Om det är 30 grader? Eller 180 grader. Eller vad som helst? Men det finns en avvikelse. Det borde inte finnas det. En tanke är ena sidan är horisontal och den andra vertikal. Då har du 90 grader fas förskjutning. Eller att ditt huvud är vinklat 180 grader. Det förklarar varför du har psykopati. Så stor är kraften. Men det är ju inte konstigt att ditt huvud är på sned med tanke på att ditt dna har snurrat i 1.6 mach under hela evolutionen. Dvs allt liv i universum i 3D är på detta sättet. Det var detta Jesus tänkte på. Då återstår bara att be till Gud.

Jag har enligt tester inte psykopati. Jag är troligen också alldeles för snäll för att vara psykopat...
Citera
2024-12-15, 04:50
Medlem
Ja. Autistiska människor kan ha affektiv empati och sakna mentaliseringsförmåga för att rent kognitivt uppleva empati.

Det finns en ganska enkel regel som sätter psykopaten som artistens motpol. I det kan du tänka dig att motsatsen till det psykopatoska är det autistiska

Socialt begåvad- Socialt inkompetent
Extrovert- Introvert
Impulsiv- Rutinbunden
Flexibel-Rigid
Lögnaktig- Ärlig
Lagbrytare- Paragrafryttare

Sedan måste inte någon ha alla drag eller symptom för att vara psykopatisk eller autistisk. Det finns autistiska människor som begår grova våldsbrott, är kriminella, har varierande grader av empati till att sakna sådan ( eller tolkas fel) men grejen är att störningarna uttrycker sig olika. En autistisk kan sällan avläsa andra medan psykopaten inte kan avläsa specifika känslor ibland , t.ex rädsla och bör vara en del av att de saknar den affektiva empatin och själva inte riktigt vet vad rädsla är.
Citera
2024-12-15, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Ja. Autistiska människor kan ha affektiv empati och sakna mentaliseringsförmåga för att rent kognitivt uppleva empati.

Det är möjligt men utan kognitiv empati blir det svårt att identifiera och fatta varför någon annan känner vad de känner...

Citat:

Det finns en ganska enkel regel som sätter psykopaten som artistens motpol. I det kan du tänka dig att motsatsen till det psykopatoska är det autistiska

Socialt begåvad- Socialt inkompetent
Extrovert- Introvert
Impulsiv- Rutinbunden
Flexibel-Rigid
Lögnaktig- Ärlig
Lagbrytare- Paragrafryttare

Det kan nog finnas psykopater som är introverta. En psykopat verkar kanske också vara typ en "people person" men kan ibland säkert vara en "ensamvarg". Psykopater gillar nog ofta inte verkligen människor, vilket ofta vanliga extroverta personer gör....

Läste en gång om seriemördare och att vissa var mycket organiserade. Seriemördare kännetecknas också av viss modus operandi, vilket helt klart är en sorts "rutiner". Visst är inte alla seriemördare psykopater, men det är exempel...

Jag har ingen koll men har läst att psykopater kan bli mycket fixerade på ett visst mål. Det är inte direkt flexibelt...

Folk med autism eller asperger kan mycket väl ljuga. De är kanske inte bra på det men de ljuger ibland...

Jag har ingen av dessa diagnoser men försöker vara ärlig när jag kan. Typ av princip..

Visst har väl psykopater större tendens att vara kriminella, men har läst att en del med aspergers inte gillar att följa regler de inte fattar eller ser som logiska...

Citat:
Sedan måste inte någon ha alla drag eller symptom för att vara psykopatisk eller autistisk. Det finns autistiska människor som begår grova våldsbrott, är kriminella, har varierande grader av empati till att sakna sådan ( eller tolkas fel) men grejen är att störningarna uttrycker sig olika. En autistisk kan sällan avläsa andra medan psykopaten inte kan avläsa specifika känslor ibland , t.ex rädsla och bör vara en del av att de saknar den affektiva empatin och själva inte riktigt vet vad rädsla är.

Ja, och jag har läst att faktiskt rädsla är den enda känsla psykopater ofta har problem att känna igen vilket är lite mystiskt. Även att psykopater hävdas ha sämre luktsinne än vanliga människor...

Det leder förresten till en annan grej... Att folk med autism eller asperger ofta är överkänsliga för sinnesintryck. Det hävdas också vara anledningen till att vissa drabbas av "meltdown"...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-15 kl. 05:26.
Citera
2024-12-15, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det är möjligt men utan kognitiv empati blir det svårt att identifiera och fatta varför någon annan känner vad de känner...

Det kan nog finnas psykopater som är introverta. En psykopat verkar kanske också vara typ en "people person" men kan ibland säkert vara en "ensamvarg". Psykopater gillar nog ofta inte verkligen människor, vilket ofta vanliga extroverta personer gör....

Läste en gång om seriemördare och att vissa var mycket organiserade. Seriemördare kännetecknas också av viss modus operandi, vilket helt klart är en sorts "rutiner". Visst är inte alla seriemördare psykopater, men det är exempel...

Jag har ingen koll men har läst att psykopater kan bli mycket fixerade på ett visst mål. Det är inte direkt flexibel...

Folk med autism eller asperger kan mycket väl ljuga. De är kanske inte bra på det men de ljuger ibland...

Jag har ingen av dessa diagnoser men försöker vara ärlig när jag kan. Typ av princip..

Visst har väl psykopater större tendens att vara kriminella, men har läst att en del med aspergers inte gillar att följa regler de inte fattar eller ser som logiska...

Ja, och jag har läst att faktiskt rädsla är den enda känsla psykopater ofta har problem att känna igen vilket är lite mystiskt. Även att psykopater hävdas ha sämre luktsinne än vanliga människor...

Det leder förresten till en annan grej... Att folk med autism eller asperger ofta är överkänsliga för sinnesintryck. Det hävdas också vara anledningen till att vissa drabbas av "meltdown"...
Jag skrev tydligt att de inte har alla symptom och kan variera men nej, är någon inte alls sådant som stämmer in på psykopati så innebär det att de sannolikt inte har diagnosen.
Citera
2024-12-15, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag skrev tydligt att de inte har alla symptom och kan variera men nej, är någon inte alls sådant som stämmer in på psykopati så innebär det att de sannolikt inte har diagnosen.

Ok, det finns diagnostiska kriterier men även tester som "måste" vara över en viss nivå för trolig diagnos...
Citera
2024-12-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, det finns diagnostiska kriterier men även tester som "måste" vara över en viss nivå för trolig diagnos...
Ja?

Alla har drag av olika diagnoser eftersom det är den sammanlagda bilden med flertalet kriterier, som är det avvikande från det normala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in