2024-12-13, 20:55
Medlem
Skulle tro olika vitaminbrister blir det första som ger sjukdomssymptom. Förmodligen C-vitamin först ut. Skulle du sporadiskt spräcka dina fina diet med rå potatis, lite tallstrunt och kanske rentav något äpple, lingon, blåbär eller helstekt duva/kråka eller någon annan delikatess ur moder naturs stora skafferi har du skaffat dig flera års respit.

Långsiktigt åker du ändå dit på någon mineralbrist om du baserar majoriteten av kaloriintaget på remouladsås.
Citera
2024-12-13, 20:57
Bannlyst
per kvm ska det vara i mitt föregående inlägg.

som jämförelse så kan nämnas att det hade räckt för hela landets! befolkning, om vi hade placerats ovanpå vättern eller om det var vänern. och ha en kvm per person typ. dessutom har jag räknat ut att genomsnittet där är 8kvm och det lär räcka för att både skicka sitt avlopp genom ett rör samt odla fisk...

Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Fast i detta scenario kan ju personen inte lämna lägenheten så det blir nog svårt hur som helst. Visst kan man hänga en hink utanför fönstret (om det går) med alla risker det medför.

Nej det är bara att glömma och "surrender". Det är verkligen skrattretande hur naiva dumsvensken är för i realiteten kommer ni vara så uppgivna och trötta att ni inte orkar stå ut mer än ett par dagar.
jag är inte den som saknar tillgång till erfarenheter med vatteninhämtning från naturen, men visst kunde jag gjort mer av mina planer i att använda något av mina många presenningar för att inhämta dagsvatten. men det är så löjligt att försöka med, då jag vet att det fungerar ypperligt. surrender your ass, åk till ryssland med en gång istället. jag litar inte på främmande makt. ifall jag hade gjort det skulle jag flyttat dit så fort Putin deklarerat att alla västerlänningar som inte gillar hbtqXYZ++ får fristad inom hans gränser. jag stannar där Jesus Kristus har satt mig!

sen är det nog du som saknar en del kunskap om beredskapen inom landet, och det med all rätt.

visst finns det de som bor i lägenhet och inte är förberedda alls, men det finns andra som har annat för sig
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-13 kl. 21:05.
Citera
2024-12-13, 21:02
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tror man skulle dö av aptittrötthet. Har upplevt detta, när kroppen säger till på allvar att hitta något annat, då kan man inte tvinga i sig av samma mat. Kanske vänder det igen så man blir hungrig. Vore logiskt, men det skulle tära på psyket.
Citera
2024-12-13, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror man skulle dö av aptittrötthet. Har upplevt detta, när kroppen säger till på allvar att hitta något annat, då kan man inte tvinga i sig av samma mat. Kanske vänder det igen så man blir hungrig. Vore logiskt, men det skulle tära på psyket.
låter som rädsla. jag hade utan problem kunnat överleva på makaroner med ketchup under lång tid. (om Gud vill..)

men man vill ju tillfredställa smaklökarna till viss del. senast åt jag bacon till, riven ost och givetvis kryddor, olivolja och en vinare

en citronskvätt till vattnet man dricker annars under dagen skadar väl sällan heller

rostat bröd och citronpeppar är lyx
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-13 kl. 21:12.
Citera
2024-12-13, 21:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
låter som rädsla. jag hade utan problem kunnat överleva på makaroner med ketchup under lång tid. (om Gud vill..)

Jag åt enbart pasta i två månader. Den sista pastan fick jag tvinga ned, sedan klarade jag inte att äta pasta på ett år.
Citera
2024-12-13, 21:29
Bannlyst
Citat:
Jag åt enbart pasta i två månader. Den sista pastan fick jag tvinga ned, sedan klarade jag inte att äta pasta på ett år.
möjligt, men jag är som sakt säker.

det tsm med bröd är min primära källa till föda när jag lagar själv. nu "i bättre tider" så blir jag ofta bjuden på kött, samt köper bacon till, någon gång per vecka. men att jag inte skulle klarat av en månad ens med bara pasta är rena fantasierna. skulle räckt med vatten och stekta rötter.

men för tristessens skull, så fortsätter jag gärna dricka en vinare eller knappt, per kväll också

när jag var liten åt jag ofta kaviar, morsan köpte super pack på burk för att jag gillade det så mycket, sedan när vi var på semester och åt på tub, och jag samtidigt tappade en tand, och såg blodet på mackan, så åt jag inte kaviar på länge efter det. det betyder inte att jag inte skulle överlevt om jag hade kommit förbi rädslan.
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-13 kl. 21:32.
Citera
2024-12-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Fakta. Kan du ingenting om vad kroppen behöver?
Vilken fakta? Vad står det att kroppen behöver 100 gram protein per dag för att överleva?
Citera
2024-12-13, 21:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
möjligt, men jag är som sakt säker.

det tsm med bröd är min primära källa till föda när jag lagar själv. nu "i bättre tider" så blir jag ofta bjuden på kött, samt köper bacon till, någon gång per vecka. men att jag inte skulle klarat av en månad ens med bara pasta är rena fantasierna. skulle räckt med vatten och stekta rötter.

Ju mindre trist maten är, ju fortare tröttnar man, så det är svårare att tröttna på t ex pasta. Föreställ dig nu all denna remouladsås.

Jag har också överlevt på spartanska måltider, men då har de ändå innehållit något mer, t ex smör och ketchup. Det är absolut inte en rädsla, det är kroppen som påminner om att man inte ska missa vitaminer och mineraler.
Citera
2024-12-13, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ju mindre trist maten är, ju fortare tröttnar man, så det är svårare att tröttna på t ex pasta. Föreställ dig nu all denna remouladsås.

Jag har också överlevt på spartanska måltider, men då har de ändå innehållit något mer, t ex smör och ketchup. Det är absolut inte en rädsla, det är kroppen som påminner om att man inte ska missa vitaminer och mineraler.
äsh, glöm det där.

arbeta som in i helvete. bli hungrig. låt bli en måltid "för mycket" som du känner. och sen kan du nog få i dig både remolaudsås och spenatsoppa utan problem. hunger är det bästa kryddan, tror jag är ett ordspråk som kan ha haft sin bäring i överlevnadssyfte ofta
Citera
2024-12-13, 21:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
äsh, glöm det där.

arbeta som in i helvete. bli hungrig. låt bli en måltid "för mycket" som du känner. och sen kan du nog få i dig både remolaudsås och spenatsoppa utan problem. hunger är det bästa kryddan, tror jag är ett ordspråk som kan ha haft sin bäring i överlevnadssyfte ofta

Jag tror som sagt aptiten troligen kommer tillbaka efter ett tag. Kroppen förstår att man inte kommer hitta annan mat och ger upp och väljer att överleva ett kort tag med vitaminbrist.
Citera
2024-12-13, 22:01
Bannlyst
per

Citat:
Jag tror som sagt aptiten troligen kommer tillbaka efter ett tag. Kroppen förstår att man inte kommer hitta annan mat och ger upp och väljer att överleva ett kort tag med vitaminbrist.
ja givetvis är det väl så att kroppen lär sig, av situationen den tvingas uppleva sig i. men vi kan nog med fördel tvinga den innan det blir verkligt akut också. inte minst för att veta hur den reagerar. jag har mycket att lära i det här med, för som sagt, har mina vanor jag med.

TS frågan, är nog högst personligt. somliga kan möjligen överleva med den såsen enbart som näringskälla under flera år, någon annan kansken högst några månader. men mycket lägre än så tror jag man inte kommer, om det handlar om en någorlunda frisk individ samt som kan fördela sitt energibehov per dag och inte bli tokig utan att få i sig något så fort man vaknar eller t-ex har något annat beroende att kämpa med, såsom vin, droger, socker osv - vilka i sig kan leda till andra begymmer än just näringstillförsel.
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-13 kl. 22:06.
Citera
2024-12-13, 22:14
Medlem
Citat:
ja givetvis är det väl så att kroppen lär sig, av situationen den tvingas uppleva sig i. men vi kan nog med fördel tvinga den innan det blir verkligt akut också. inte minst för att veta hur den reagerar. jag har mycket att lära i det här med, för som sagt, har mina vanor jag med.

TS frågan, är nog högst personligt. somliga kan möjligen överleva med den såsen enbart som näringskälla under flera år, någon annan kansken högst några månader. men mycket lägre än så tror jag man inte kommer, om det handlar om en någorlunda frisk individ samt som kan fördela sitt energibehov per dag och inte bli tokig utan att få i sig något så fort man vaknar eller t-ex har något annat beroende att kämpa med, såsom vin, droger, socker osv - vilka i sig kan leda till andra begymmer än just näringstillförsel.

Vi ponerar att det är en frisk individ var min tes. Jag tror jag är beredd att hålla med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in