2024-12-12, 22:42
Medlem
Minns i mina yngre dagar att tacos kunde vara en ganska angenäm maträtt. Har nu på senare tid testat steka på köttfärs ihop med lite olika varianter av färdiga kryddmixer. ICA, Coop, Old El Paso, Santa Maria, Garant, Banderos och säkert flera. Allt smakar dock mer eller mindre äckligt, eller i bästa fall ätbart men inte mer än så. Kanske smaklökarna har förändras, eller så är det sämre grejer idag. Finns inget djup eller mustighet i smaken, det är ganska torrt trots att man späder med vatten som det brukar stå på kryddmixerna. Man kan såklart göra något lite festligare, någon långkokt chili på högrev, eller carne asada att ersätta tacofärsen med, men finns det något bra sätt att få till en god taco på vanlig köttfärs? Hjälper det att skippa de färdiga kryddmixerna och krydda på med egna kryddor? Hur gör man så det inte blir så torrt, men heller inte som rinnig köttfärssås? Har ni några bra recept/tips på tacos baserat på köttfärs? Helst någon snabbvariant som inte behöver puttra i fyra timmar, men som ändå är något helt annat än de färdiga tacokryddmixerna?
Citera
2024-12-12, 22:44
Medlem
Kör med lök, salt och peppar. Det är tillbehören till tacon som gör smaken, alltså osten, creme fraichen, gurkan, tomaterna, oliverna mm
Citera
2024-12-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Kör med lök, salt och peppar. Det är tillbehören till tacon som gör smaken, alltså osten, creme fraichen, gurkan, tomaterna, oliverna mm
Men man vill ju ändå åt lite av den klassiska texmexsmaken. Typ oregano och spiskummin har jag fått för mig. Passar det med stekt lök i färsen till just tacos, blir det inte mer köttfärssåskänsla över det?
Citera
2024-12-12, 22:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Gör din egen kryddmix, ett förslag här men finns massor om du bara googlar. Vatten ska även i här och låt sen puttra lite till. Läs också kommentarer om du vill förändra.

https://www.ica.se/recept/egen-tacokrydda-713399/
Citera
2024-12-12, 22:52
Medlem
Man kan ju såklart hoppa över löken i köttfärsen och ha tex rödlök till tillbehören.
Citera
2024-12-12, 22:54
Medlem
Det beror på att MSG inte längre får användas i kryddmixen. Du kan gott nöja dig med nuvarande påsmix, men jag tror du underskattar vikten av vatten. Ta hellre en matsked mer vatten. Det är torkade kryddor, och det är ju inte så att du får en utvecklad smak, bara genom att strö påsen över köttet. Det ska sjuda in, för att komma till sin rätt.
Citera
2024-12-12, 22:55
Medlem
MrB00ZEs avatar
Testa att marinera köttfärsen istället, det blir mycket godare och riskerar inte att bli torrt, alternativt kan du ersätta köttfärsen med kyckling och göra en marinad till den.

Har smakat detta ett par gånger och det blir alltid lika gott.
Citera
2024-12-12, 23:09
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Testa en ranchkryddpåse från chipshyllan. Det funkar bra när man förätit sig på klassisk tacokrydda.
Citera
2024-12-12, 23:29
Medlem
GustavllAdolfs avatar
Jag kör helt utan vatten.
Tycker det blir för söligt och äkligt annars.

I med kryddpåsen och stek runt, kanske klämm i ett par vitlöksklyftor med.

Tillbehör
Tomat, majs, lök, tacosås, Crème fraiche, riven ost.
Ev. Feta och jalapenos.

Skippar gurka då jag tycker att den späder ut smaken lite.
Även tomater med dassig färg, kan vara smaklösa, undvik dem.
Citera
2024-12-12, 23:30
Medlem
Vatten skulle jag aldrig använda, fy fan.

Brukar själv använda fläskfärs, avslutar sedan med att slänga brödet i pannan och låter brödet suga upp fettet+tacokryddan tillsammans med färsen. Bara det ger mycket smak.

Dessutom får man nice crust på tortillan (tänk birria tacos, aldrig käkat det själv men mitt tortillabröd ser ut lite så efter att ha stekt det i pannan med fettet).

Behöver inte massa tillbehör heller, räcker med majs, lök och en klick creme fraiche.

Kan bli ganska grisigt men höjer en ganska simpel taco.
Citera
2024-12-12, 23:33
Medlem
Du kan inte så mycket om mat va? Gör en egen rub. Du fick några tips uppöver .
Citera
2024-12-13, 00:34
Medlem
radarpars avatar
Skippa köttfärsen och marinera valfri köttbit i kryddor och vitlök. Stek och skär/hacka och servera i dina tortillas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in