2025-01-20, 19:16
Medlem
Nattvarelsers avatar
Ett instabilt psyke + svår kortsiktighet är inte bra förutsättningar för att skaffa barn.
Citera
2025-01-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Varför vill man INTE ha barn?

Jag är 38, och har aldrig velat och kommer aldrig skaffa barn, jag ska ge dig min bästa förklaring.

1. Jag är självisk och älskar mitt nuvarande liv. Jag är en person med otroligt många intressen och hobbies, från naturliv, matlagning, film, spel, sport, musik, fordon, resor och framför allt att ses med vänner och familj och dricka öl. Jag vill inte förändra något. Jag jobbar också bara 60%, vilket jag KAN göra eftersom jag lever ganska billigt trots många intressen, bara betalar för mig, har bra hyra och nice lön. Det ger mig minst 16 timmar till per vecka till mina intressen, och jag känner ingen stress eller så heller, mår bra av det mental och fysiskt också. Med barn kan man glömma 60%, då är det 100% som gäller + att enorm del av min tid går till barnet, nej tack!

2. Jag gillar inte barn. De skriker, luktar, är stökiga, smutsiga, kommer hem med sjukdomar varje vecka från skolan och man kan inte ha riktiga diskussioner med dem. Ser inget positivt med det. Har noll intresse att "lära dem allt jag kan" som Baloo hade sagt eller sprida mina gener eller ta något samhällsansvar, vi är överbefolkade och kommer vara det så länge jag lever trots allt. Nej, ser bara elände och inget kul/värt för mig med barn. Och, nej, det är inte ensamt, har massa familjemedlemmar + många nära vänner, folk jag känt i 30 år och kommer känna hela livet etc, vissa har barn men vi hinner ses ändå + jag gör mycket saker i vardagen, många besök på krogen, på idrottsarenor etc etc så träffar så mycket folk ändå. Plus att jag klarar mig bra själv, jag är inte den som måste konstant ha någon att prata med. Kan lätt var i stugan en vecka själv och njuta.

3. Jag vill inte ha fler att oroa mig för. Jag älskar verkligen min familj, men ibland kan det vara överväldigande. Har hela livet oroat mig för mina systrar och hur de ska klara sig från att bli attackerade av folk etc + även snubbar blir lätt rånade och utnyttjade idag. Jag oroar mig för hur mina föräldrar ska bli om några år när de blir ännu äldre etc. Jag behöver inte fler att oroa mig över, det är nog som det är. Skulle man ha barn skulle det vara 100% ångest och oro över dem varenda dag, det skulle ta kål på en mentalt. Nej, jag lever hellre utan det och kan må bättre. Att skaffa barn är helt enkelt att bjuda in mer problem.

Så man kan vända på det, varför VILL folk ha barn egentligen? Livet leker för mig, jag är genuint lycklig med bra hälsa och relationer som det är!
Citera
2025-02-10, 21:20
Medlem
Jag tror typ inte att jag vill ha barn men man kan ju ändra sig senare. Jag e väldigt ung men kanske vill sen om jag träffar rätt kille såklart
Citera
2025-02-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Men sen fyller ju barnen 18 och flyttar hemifrån. Då jävlar kan man sova ikapp. Nattmössan på.

Blir allt mer ovanligt med tanke på den dysfunktionella bostadsmarknaden i våra städer.
Citera
2025-05-08, 19:44
Medlem
Har aldrig hart en vilja att skaffa barn som kvinna och känner ingen ånger över det. Aldrig haft den där barnlängtan eller biologiska klockan man pratar om men jag tycker i regel om barn. De är roliga och jag har ingenting emot dem. När jag var yngre kände jag mest en press från omvärlden att jag borde vilja ha barn trots att jag innerst inne inte ville. Att skaffa barn när man inte vill känns inte som en bra idé för barnets skull.

Och jag har haft det svårt med missbruksproblematik, psykisk misshandel i relationer och depressioner i tidigare år. Det vore hemst att ta risken och låta ett oskyldigt barn gå igenom samma sak. Om jag hade haft en lättare uppväxt och inte mött sådana hemska killar jag gjort hade jag kanske valt att få barn ändå men livet blir aldrig som man tänkt sig

Känner ingen sorg över att vara barnlös, känner mig fri och lycklig utan familj. Aldrig mött någon äldre som är barnlös av egen vilja som ångrar sig heller, mött fler föräldrar som ångrat sina val dock.
Citera
2025-05-08, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Varför vill man INTE ha barn?
Det är väl inget konstigt, när samhället ser ut som det gör. Pratade med en ung tjej som sa att om läget inte förändras inom några år såkommer hon inte vilja ha barn. Helt förståeligt
Citera
2025-05-08, 21:50
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Barn är fula, korkade, jobbiga och för en massa oväsen.
Är dessutom ingen A-människa så varför ska jag skaffa barn. Nej, låt eliten skaffa A-ungar istället.
Hade för övrigt hyfsat lätt att pippa brudar från krogen, en unge hade ju satt käppar i hjulet där.
Sen kanske inte samhällsklimatet direkt heller gör att man slår kullerbyttor av glädje och ser någon framtidstro.

Även om man får ett snällt barn kommer de korrumperas av det här skitsamhället till att bli elaka och oaptitliga. Jag menar läs bara inläggen i tråden.
Citera
2025-05-08, 21:54
Medlem
Ganonitos avatar
För mycket ansvar, för dyrt, man kan inte göra dem arvlösa om man skulle bryta kontakten med dem etc etc.
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Jag tycker väl att det är dels egoistiskt att skaffa barn, och dels ser jag väl inte meningen eller nöjet med det heller,

Jag har hellre kvar min fritid till annat kul

Ser vänner som skaffat barn; väldigt få av dem som verkar tycka det är kul, och när det är kul så är det korta stunder, resten är bara möda och besvär

Som bebisar är det bara massa jobb, som barn är de bortskämda och äckliga, som tonåringar är de otacksamma och äckliga, och så växer de upp att bli misslyckade, olyckliga och jobbar på donken... Kul...
Tack för ditt svar,det är vad man upplever du har glömt dagens distraktioner,ungarna vill spela och ha mobilen mer än att omgås med dig,stå på dig när samhället inser fellet av att prioritera bort kärn familjen då kommer de backa tiden om det ens går? Starka kvinnor,bortskämda ungar och en man som inte får sex och tvungen att hålla ut eller skilja sig ! Vad är meningen för detta ?
Citera
Igår, 21:29
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Men sen fyller ju barnen 18 och flyttar hemifrån. Då jävlar kan man sova ikapp. Nattmössan på.
De har inte råd att flytta,bor kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in