• 3
  • 4
2025-01-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOduglig
Dessutom var det i verkligheten inte s som hvdas i serien att det inte var helt lagligt att anvnda slktforskningsdatabaser. En lagndring 2019 ppnade upp fr den mjligheten.

Du tnker mest troligen p polisen familjeskningar. 2019 s kom en lag som tillt polisen att gra detta.

Familjeskning och DNA slktforskning r tv olika tekniker. Vid en familjeskning s anvnds polisen eget DNA register och vid en DNA slktforskning anvnds kommersiella register s som Family Tree DNA i kombination med traditionell slktforskning.
Citera
2025-01-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Absolut. I detta fall behvdes det inte.

Oftast gr p detta stt fr att f ned antalet karaktrer. Och enligt boken s var det ju en anonym 40 rig kvinna som lmnade in det avgrande DNA provet.
Citera
2025-01-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Oftast gr p detta stt fr att f ned antalet karaktrer. Och enligt boken s var det ju en anonym 40 rig kvinna som lmnade in det avgrande DNA provet.

Tydligen var det dock journalistens DNA som var ett avgrande, men tror att i boken det ven var en polis som hade avlgsen koppling till mrdaren. Journalisten Linda Hjertn har kommit ut med den infon nu efter serien. Men hon var inte kusin till mrdsren, han var ju hennes kusinbarn, men nd rtt nra. S det var ju ny information.

Jag strde mig lite p att de ndrade saker som var kanske smdetaljer, men ltta att gra rtt. Som att Jan Staaf var p en studentfest (tror jag?) nr han fick veta att slktforskaren hade hittat honom och gripandet var d ocks i juni, sommar och inte p vintern i snn som i serien liten grej, men nd
Citera
2025-01-29, 19:30
Moderator
manamanahs avatar
Str mig som fan hur uppenbart de frsker gra ngt som ser snyggt ut nr de ska ha orange och grnt alt grnbl i varje jvla scen. Det blir inte bra, det ser ut som dom frsker fr mycket. Gissar att 75% av skdespelarna var rdhriga.
Citera
2025-02-01, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Nej att journalisten var kusin med mrdaren och att hennes DNA skulle varit avgrande stmmer inte.

Slktskapet mellan journalisten och Mrdaren ser ut som fljande:
Mrdarens mamma r kusin med journalisten.

Och jo, journalistens DNA var avgrande fr att hitta mrdaren.
Citera
2025-02-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Slktskapet mellan journalisten och Mrdaren ser ut som fljande:
Mrdarens mamma r kusin med journalisten.

Och jo, journalistens DNA var avgrande fr att hitta mrdaren.

Hon som var kusin med mrdarens mamma var ju inte en journalist som bevakade utredningen. Och r inte hon som skrivit boken som serien bygger p. Dvs det var inte som i serien att ngon journalist ville ha en intervju med polisen och lmnade sitt DNA i samband med det, och rkade vara nra slkt med mrdaren.

Utan hon som var slkt och lmnade DNA hade inget med historien att gra. Hon jobbade visserligen som journalist p Aftonbladet, men bevakade nje och inte brott. Hon ingick inte p ngot i historien och kunde lika grna varit tandlkare eller brevbrare som njesjournalist.
Citera
2025-02-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
P riktigt? Vad fint. Vilken fin gest.

Jo det minns jag ocks frn nyhetsrapporteringen en gng i tiden. Verkligen fint.

Tyckte det var lite konstigt att de ndrat namnen just i och med att det r s pass vlknda namn som frekommit i media s mnga gnger.

Men det r kanske bara jag som uppfattar det s efter att under mnga r ha fljt Leif GW Perssons olika program om brott.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in