• 1
  • 2
2024-12-11, 20:17
Medlem
Jag har köpt en begagnad bärbar dator från blocket som kommer snart till mig och eftersom den varit använd innan så vad gör program är bra att ha för att genomsöka den efter virus och liknande?
Mest för att man skall känna sig så säker som möjligt.

Tänkte själv på bitware malware, fler förslag?
Citera
2024-12-11, 20:24
Medlem
pojkpingiss avatar
Hade jag varit du, hade jag fabriksåterställt datorn på direkten. Då är du i det närmaste 100 på att den är fri från virus och skräp. Sedan är det bara att börja installera de program du behöver. Jag kör med Malwarebytes och Avast, det har jag gjort på alla mina datorer i alla år. Har funkat fint. De ggr jag fått virus, har jag fabriksåterställt på momangen, då är datorn som ny i det närmaste.
Citera
2024-12-11, 21:16
Medlem
Gridiots avatar
Blås ur allt på dattan och inztalera nå linux
Citera
2024-12-11, 21:21
Medlem
Knivur-273s avatar
Ladda ned en skiva och blås hårddisken helt. Använd en annan skiva för att installera ett nytt operativsystem.
Citera
2024-12-11, 21:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Jag har köpt en begagnad bärbar dator från blocket som kommer snart till mig och eftersom den varit använd innan så vad gör program är bra att ha för att genomsöka den efter virus och liknande?
Mest för att man skall känna sig så säker som möjligt.

Tänkte själv på bitware malware, fler förslag?

Det är bättre om du gör en nyinstallation av Windows på den, först då kan du vara säker. Så säker man kan bli. Det görs gratis och lagligt genom en nedladdning av en ISO-fil från Ms med Windows på från nätet.
Citera
2024-12-12, 00:56
Medlem
[quote=pojkpingis|90366458]Hade jag varit du, hade jag fabriksåterställt datorn på direkten. Då är du i det närmaste 100 på att den är fri från virus och skräp. Sedan är det bara att börja installera de program du behöver. Jag kör med Malwarebytes och Avast, det har jag gjort på alla mina datorer i alla år. Har funkat fint. De ggr jag fått virus, har jag fabriksåterställt på momangen, då är datorn som ny i det närmaste. [/QUOT

Var hittar jag den funktionen så man fabrikåterställer datorn?
Citera
2024-12-12, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Blås ur allt på dattan och inztalera nå linux

Tack för tipset men har ingen kunskap om linux så jag fortsätter med Windows.
Citera
2024-12-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ladda ned en skiva och blås hårddisken helt. Använd en annan skiva för att installera ett nytt operativsystem.
Tack för tipset men är inte det svårt och måste man inte ha licenser och sånt?
Eller man kan använda samma licens man redan har på den?
Citera
2024-12-12, 01:03
Medlem
R
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är bättre om du gör en nyinstallation av Windows på den, först då kan du vara säker. Så säker man kan bli. Det görs gratis och lagligt genom en nedladdning av en ISO-fil från Ms med Windows på från nätet.

Tack för hjälpen, men behöver man inte ny licens då eller man kan använda den man redan har på datorn var man nu hittar den?
Det är inte svårt?
Citera
2024-12-12, 06:20
Medlem
pojkpingiss avatar
[quote=gharris|90368710][quote=pojkpingis|90366458]Hade jag varit du, hade jag fabriksåterställt datorn på direkten. Då är du i det närmaste 100 på att den är fri från virus och skräp. Sedan är det bara att börja installera de program du behöver. Jag kör med Malwarebytes och Avast, det har jag gjort på alla mina datorer i alla år. Har funkat fint. De ggr jag fått virus, har jag fabriksåterställt på momangen, då är datorn som ny i det närmaste. [/QUOT

Var hittar jag den funktionen så man fabrikåterställer datorn?[/QUOTE

Placera pekdonet på startmenyn (flaggan till vänster nedtill på menyraden), högerklicka på musen, då får du en rad/meny, klicka på sök, skriv "återställning" och enter, då får du upp alternativet, följ sedan bara anvisningarna, busenkelt, tar typ en kvart tjugo minuter innan datorn är klar, sedan är den som ny.
Citera
2024-12-12, 06:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
R

Tack för hjälpen, men behöver man inte ny licens då eller man kan använda den man redan har på datorn var man nu hittar den?
Det är inte svårt?

Info: https://www.howtogeek.com/660517/how...ommand-prompt/

Gäller alla Os. Enklaste är via Command prompt.

Hur du gör en fabriksåterställning finner du på nätet genom sökande på nätet gällande datormodellen.
En fabr.återställning går tillbaka till dåtid och måste uppdateras, förutom allt "skräp" den installerar, nyinstallation blir smidig nutid.
Citera
2024-12-12, 09:02
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Tack för tipset men har ingen kunskap om linux så jag fortsätter med Windows.

Blås dattan å lägg på nå widowz
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in