• 1
  • 2
2024-12-11, 19:22
Medlem
Hej, jag behöver råd angående en hyresgäst som jag känner att jag inte längre kan ha kvar i mitt hyreshus. Jag vill understryka att jag bryr mig om honom och hans välmående, och därför vill jag hitta en lösning som är så bra som möjligt för alla inblandade.

Bakgrunden är att jag hyr ut en lägenhet till en person som tyvärr har hamnat i problem med kronofogden och utvecklat ett missbruk. Lägenheten är i mycket dåligt skick – fast inredning har förstörts i ett rum, det har blivit stora vattenskador och andra skador har uppstått på grund av misskötsel. För tre år sedan bad han mig att låta hans son stå på hyreskontraktet, vilket jag gick med på, men situationen har blivit ohållbar.

Situationen har också fått stora ekonomiska konsekvenser för mig. Jag måste renovera lägenheten på grund av omfattande skador, men jag vet inte om jag har råd med de nödvändiga åtgärderna för att återställa den. Jag har redan försökt hjälpa honom genom att erbjuda en annan lägenhet i ett annat hyreshus som jag äger även då skulle sonen stå på kontraktet, men jag tror att det bästa för honom vore om socialtjänsten kunde ta över och hjälpa honom att hitta en långsiktig lösning.

Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag kan gå tillväga för att hjälpa honom att få rätt stöd och samtidigt helst avsluta hans boende i något av mina fastigheter, dels för att jag ekonomiskt inte kan hantera om en till lägenhet blir förstörd men också att det ska bli rättvist och bra för oss båda. Finns det något jag kan göra med hyreskontraktet eller via andra vägar för att lösa detta?
Senast redigerad av Gujju22 2024-12-11 kl. 20:02.
Citera
2024-12-11, 19:28
Medlem
jag tror på budet, att man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv.

hade du velat ha sozz-tanterna med bihang efter dig och allt du gör, så för all del. men i annat fall så skulle du nog gett honom en chans till. du äger ju tydligen flera hyreshus? givetvis kan eller kanske bör du säga åt honom att du planerar, eller alt. har nån slags skyldighet att kontakta kommuntanterna med information du besitter, att det är många som fått ett mindre mycket tidigare än vad som ev. väntar. Sen låt personen smälta in det och så kan hans hjärnceller få arbeta med samvetet en stund. Kanske han blir ren och erbjuder sig arbeta som gatusopare för dig
Citera
2024-12-11, 19:57
Medlem
Kontakta Fastighetsägarna, du är väl medlem? I alla fall borde de ha expertis på området som kan skräddarsy en lösning åt dig.

https://www.fastighetsagarna.se/
Citera
2024-12-11, 19:58
Avstängd
blamages avatar
Vad är orsaken att du bryr dig om en tjackpundares välmående när han förstört en lgh i ditt hyreshus?
Citera
2024-12-11, 20:05
Medlem
Om hyresgästen betalar hyran i tid och inte stör sina grannar, samt har bott i lgh mer än ett år och därmed
har besittningsrätt blir det svårt. Om du inte kan bevisa att hyresgästen bedrivit brottslig verksamhet i eller i närheten av sitt hem. Även det svårt.

Dock om personen underlåtit att felanmäla tex vattenskada kan det gå.
Citera
2024-12-11, 20:05
Medlem
Egentligen inte, men vill inte att han hamnar på gatan..
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vad är orsaken att du bryr dig om en tjackpundares välmående när han förstört en lgh i ditt hyreshus?
Citera
2024-12-11, 20:06
Medlem
Han har inte betalat hyran på ett antal månader...
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Om hyresgästen betalar hyran i tid och inte stör sina grannar, samt har bott i lgh mer än ett år och därmed
har besittningsrätt blir det svårt. Om du inte kan bevisa att hyresgästen bedrivit brottslig verksamhet i eller i närheten av sitt hem. Även det svårt.
Citera
Medlem
tack för tipset, jag är medlem!
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Kontakta Fastighetsägarna, du är väl medlem? I alla fall borde de ha expertis på området som kan skräddarsy en lösning åt dig.

https://www.fastighetsagarna.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gujju22
Han har inte betalat hyran på ett antal månader...
Då gäller varningsbrev om att vidta rättelse och därefter uppsägning.
Citera
2024-12-11, 20:18
Avstängd
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gujju22
Egentligen inte, men vill inte att han hamnar på gatan..
Så du upplåter en lgh gratis åt någon som förstör lgh. och du vill inte att hen hamnar på gatan. Jag förmodar att du är en vänsterbliven kvinna med för mkt pengar. Fråga soc om de vill ta över kontraktet utan besittningsrätt och betala för ohyran som inte förmår att betala för sitt uppehälle eller som du inte kan vräka, "för då hamnar han på gatan".
Citera
2024-12-11, 20:48
Medlem
Timoteuss avatar
Vilken roll spelar sonen i detta? Är tanken från hyresgästen att han ska ersätta sig själv med sonen som din hyresgäst ifall du vill ha bort hyresgästen och sonen sedan tar pappan som inneboende? Dvs, du blir aldrig av med personen.

Bor sonen öht i lägenheten?

Som redan sagts, Fastighetsägarna kan ge dig bättre råd.
Citera
2024-12-11, 20:54
Medlem
Lyzzas avatar
Hyresgästen behöver uppenbarligen hjälp.

Du får göra en orosanmälan till kommunen om missbruket, sena hyror och misskötsel av lägenhet.

Säg att du tänker säga upp kontraktet så nu måste kommunen agera.
De behöver ha viss tid på sig att hitta alternativt boende men se till att de inte drar ut på tiden.
Sätt ett slut datum så de är beredda på detta. Rucka inte på datumet. De får hitta nödboende ex hotell om de inte har något annat.

( En kille som satt i rullstol hamnade på hotell då han aldrig blev färdig till att själv hitta eget boende när han blev vräkt. Malmö socialtjänst om nu någon undrar. )

https://kunskapsguiden.se/omraden-oc...-stodinsatser/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in