• 1
  • 2
2024-12-10, 13:46
Medlem
svensson1970s avatar
Hej!

Jag undrar vad ni sger om universitetets framtiden nr det gller kostnader.
Frgan lyder: kommer svenskarna f betala sina termins-kostnader och universiteten blir kostnadsbelagda i framtiden?

Med tanke p en usel ekonomi fr Sverige och universitetskostnader som stiger fr varje r!

Sjlv tror jag det, frresten har universitet eller hgskolan fr den del kostat ngot frr i tiden hr i Sverige ?(tror inte det men kan ha fel)
Citera
2024-12-10, 13:50
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Frgan lyder: kommer svenskarna f betala sina termins-kostnader och universiteten blir kostnadsbelagda i framtiden?

Med tanke p en usel ekonomi fr Sverige och universitetskostnader som stiger fr varje r!

Sjlv tror jag det, frresten har universitet eller hgskolan fr den del kostat ngot frr i tiden hr i Sverige ?(tror inte det men kan ha fel)

Om hgern fr bestmma: Ja
Om vnster fr bestmma: Nej
Citera
2024-12-10, 14:25
Medlem
DeValeras avatar
Fr svenskar (etniska): ja
Fr icke-svenskar (dvs personer av utlndsk hrkomst): nej

Om Sveriges ekonomi gr allt smre s mste det sparas men jag tror att det kommer sitta lngt inne innan utbildningarna kostnadsbelggs.
Citera
2024-12-10, 14:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Hej!

Ett utmrkt stt att spara p pengar r att universitet och hgskolor brjar slimma sitt programutbud till program som frmst frser arbetsmarknaden fr att mta brist och balans. Detta br ske i samband med effektiviserad och bantad offentlig sektor.

Fram till 1900-talet fanns det kostnader/avgifter fr utbildning vid universitet beroende p utbildning. Utbildning var d frmst tillgnglig fr samhllets vre skikt men det ska ven, om jag inte minns fel, ha funnits ett stipendiatsystem fr mindre bemedlade.
Citera
2024-12-10, 15:06
Citat:
Hej!

Det var gratis. Nu bekostar vi utlnningars utbildning, och d kan det inte lngre vara gratis.
Citera
2024-12-10, 15:07
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce

S enkelt r det absolut inte, jag r hger men helt emot att bekosta det.
Citera
2024-12-10, 15:09
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Hej!

Nja, den Svenska staten har inte alls en usel ekonomi.

Det r nog bara ngot du ftt fr dig.
Citera
2024-12-10, 15:09
Citat:

Fel.

Vnstern har bestmt, och nu har dom bestmt att sverige ska ta hand om hela vrlden ekonomiskt, s bara "hgern" kan styra oss tillbaka till en gratis skola. Hgern innom parantes eftersom allt halkat s lngt t vnster att vi bara har extremvnster (S, V, MP) och vnster. (M, SD)
Citera
2024-12-10, 15:10
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
S enkelt r det absolut inte, jag r hger men helt emot att bekosta det.

Ja d stmmer ju de jag skrev. Om hger fr bestmma = ja (d kommer folk sjlva f finansiera utbildningar.
Citera
2024-12-10, 15:13
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Fel.

Vnstern har bestmt, och nu har dom bestmt att sverige ska ta hand om hela vrlden ekonomiskt, s bara "hgern" kan styra oss tillbaka till en gratis skola. Hgern innom parantes eftersom allt halkat s lngt t vnster att vi bara har extremvnster (S, V, MP) och vnster. (M, SD)

Komedi att du kalla M vnster. SD kan jag lite frst d de har en mer vnsterorienterad ekonomisk politik. Men att tro att moderaterna r ett parti som ska syra tillbaka oss till en gratis skola r ju bara trams. Alla vet att Moderaterna r ett skattesnkarparti som vill gra mer nedskrningar till de ofantligfinansierade.
Citera
2024-12-10, 15:20
Citat:
Komedi att du kalla M vnster. SD kan jag lite frst d de har en mer vnsterorienterad ekonomisk politik. Men att tro att moderaterna r ett parti som ska syra tillbaka oss till en gratis skola r ju bara trams. Alla vet att Moderaterna r ett skattesnkarparti som vill gra mer nedskrningar till de ofantligfinansierade.

Inte alls komedi, tvrtom, en tragedi.

Jag freslr att du tar en till p den hgerextremism som S en gng i tiden stod fr, du kan sjlv se vilken politik partierna fr. Jmfr allt mot gamla S som mttstock.
Citera
2024-12-10, 15:24
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Inte alls komedi, tvrtom, en tragedi.

Jag freslr att du tar en till p den hgerextremism som S en gng i tiden stod fr, du kan sjlv se vilken politik partierna fr. Jmfr allt mot gamla S som mttstock.

Vilken hgerextremism kopplat till privatiseringar stod S fr en gng i tiden menar du? Kan du ge exempel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in