2024-12-10, 11:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Jag får skylla på autokorrekt och tidsbrist.
Det skulle så stå viktigare.

Det jag menar som du inte verkar förstå att det är viktigt att vara inkluderande och vänlig etc
I de relationer som har påverkan på dig och ditt liv.
Du verkar dela upp folk i vänner och alla andra men det är en glidande skala. Behandlar du alla icke vänner på samma sätt så kommer det garanterat få påverkan på ditt liv om du beter dig i närheten som du gör här.
Glasklart skrev du. Kanske skulle läsa igenom vad du skriver, innan du klickar på svara.

Var har jag sagt att man ska vara otrevlig? Sen är frågan vad du menar med inkluderande. Jag är inte rädd för konflikter. Har diskuterat islam med muslimer, då blir man inte inkluderad där, kan jag säga.. Men rent generellt har jag inget gemensamt med dem. Vi är varandra helt främmande faktiskt. Finns inga beröringspunkter, mer än jobbet, om man är på ett jobb där de finns.

Men om inkluderande betyder att man ska vara konflikträdd, så har jag inte tänkt göra det. Min poäng är att jag behöver inte vara inkluderande eller ens gilla andra människor. Det är en mänsklig rättighet. Jag vill inte ens påstå att jag är inkluderande, som du verkar mena och tycker inte om ordet. Däremot har jag inga problem att umgås med andra människor och vissa trivs man bättre med än andra.

De som kallar sig inkluderande brukar å andra sidan inte vara det. Tvärt om, är de ofta mjäkiga moralister som blir indignerade om man för fram åsikter som de inte gillar eller inte följer deras inskränkta normer. Då blir de exkluderande och till och med avvisande. De hamnar i en bubbla där bara vissa åsikter och normer ska gälla. Oftast pk-åsikter.

Det är samma som lärt sig att det är orden som bestämmer verkligheten. Så om man säger God Helt blir världen annorlunda, vilket förstås inte är sant. Samtidigt är man faktiskt extremt exkluderande mot de som säger God Jul. Mot deras kultur och traditioner, men säger att man inte får uppröra människor från andra kulturer men gör det själv mot sin egen kultur. Självföraktet som jag inledde med här.

Så vad är det för jävla inkonsekvens och varför anser man att vissa kulturer kan man göra som man vill mot och vissa ska man var underdånig mot. Då är man förstås en sorts kulturrasist. Vissa människors kultur har ett högre värde än andras. Eller hur?
Citera
2024-12-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Vad exakt tror du jul är för nåt?

Jul är en huvudsakligen kristen högtid som årligen firas över hela världen till minne av Jesu födelse,[3][4] enligt tradition framförallt den 25 december (juldagen).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jul

Jag menar ordet Jul. Och förresten så är det inte så många som firar jul som en kristen högtid.
Citera
2024-12-11, 19:48
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hur kan det på riktigt vara känsligt och lite tabu att säga god jul i USA?

Därför att man inte säger "god jul" i USA. Man säger "glad kristmässa" (merry christmas). Jul heter "yule" på engelska. Det är ingen som surar om man säger "merry yule". Julen har egentligen ingenting med kristendomen att göra (som svensken tror), det är den gamla högtiden midvinter, vinterns motsvarighet till midsommar.

Hela den här tråden handlar egentligen om svenskens dåliga engelskakunskaper (med mera). Svenne bonnläppar i farten igen!
Citera
2024-12-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel

Hela den här tråden handlar egentligen om svenskens dåliga engelskakunskaper (med mera). Svenne bonnläppar i farten igen!

Nej, det handlar om amerikaners hyperkänslighet vad gäller religion!

Själv har jag som svensk och livslång ateist alls inga problem med att av andra bli tillönskad Merry Christmas, Felice Navidad, eller Heri za Kwanzaa, som jag omedelbart skulle besvara med en vänlig nick och ett "God Jul".

Men för amerikaner är det oacceptabelt att bli tilltalad med en hälsningsfras från en främmande religion! Det står ju rentav i dendär gamla oavhängighetsförklaringen att staten skall vara religiöst obunden; ehuru amerikanska skolbarn dagligen lär tvingas, under former som närmast liknar något man skulle kunna tänka sig ske i Nordkorea, "svära trohet" till den Amerikanska Flaggan, med en ed som (efter Truman, som mycket fruktade de gudlösa kommunisterna och såg deras spöke i varje vrå) likvisst innehåller orden under God!
Citera
2024-12-11, 23:20
Medlem
Citat:
Julen har egentligen ingenting med kristendomen att göra (som svensken tror)

Den levantinska ökensektens grepp om svenskens världsåskådning är ytterligare ett bevis på hans enfaldighet. Yeshua Bar-Yosef hade inte haft något till övers för oss nordmän och ska inte hedras här.
Citera
2024-12-12, 05:50
Medlem
Pungsvings avatar
Vänstersvinen, som vanligt.
Citera
2024-12-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
According to a poll conducted by the Public Religion Research Institute in 2016, 66 percent of Democrats said that stores and businesses should greet customers with “Happy Holidays,” “Season’s Greetings” or some other general greeting, rather than “Merry Christmas,” as a show of respect for different religious faiths.

https://www.history.com/news/the-war-of-words-behind-happy-holidays

Hur kan det på riktigt vara känsligt och lite tabu att säga god jul i USA? Istället ”ska” man säga Happy Holidays för att ”visa hänsyn” till andra religioner som eventuellt har högtider ungefär samtidigt. I alla fall om man vill vara politiskt korrekt. Och det här är inte bara ett inbillat fenomen som vanligt folk inte håller med om, utan länken jag gav visar att 66% av demokrater håller med.

Till och med själva ordet christmas har blivit lite tabu och hush-hush. I marknadsföring försöker man kliniskt undvika det ordet och ersätta det med varianter av holiday. Julklappar blir ”holiday gifts”. Julgran blir ”holiday tree”. På många håll är det tabu att ens avbilda juliga symboler som tomten, julgranar och rensläde. Det blir lite rondellhundstänk över det – man får inte avbilda den onämnbara.

Visserligen finns det historiska belägg för att ”happy holidays” använts redan för länge sedan, men då avsåg frasen hela advent. Folk satt inte på 20-talet och sa happy holidays för att vara woke utan då avsåg man helt enkelt alla kristna ”heliga dagar” från första till sista advent. Det var alltså en hälsningsfras specifikt kopplad till julen.

Men nu har man alltså kapat denna gamla adventsfras och låtsas att den gäller lite vad som helst. Man gräver i de djupaste avgrunderna på Wikipedia för att hitta eventuella högtider som inträffar ungefär samtidigt för att ha en ursäkt att säga Happy Holidays. ”Kwanzaa” är obegripligt nog något som brukar nämnas i dessa sammanhang. En påhittad pseudohögtid som lanserades 1966 och som ytterst få tar på allvar. Ändå matas man varje år med vikten av att Kwanzaa-firare inte ska bli sårade av att någon säger god jul.

För mig framstår allt det här som helt bisarrt. Har man ens frågat några Kwanzaa-firare om de blir sårade av att andra människor firar andra högtider? Vad är ens drivkraften bakom att självcensurera en så central högtid i sitt eget land? Kan vi förvänta oss samma sak i Sverige?

Makthavarna hatar och föraktar befolkningen i stort.
Jag tror man kan sammanfatta det så.

De som vill markera att de är mycket finare än alla andra lägger sig till med uttryck som "Happy Holidays". Hela syftet är att markera avståndstagande, förakt och hat mot majoritetskulturen.

Vilket skapar en motreaktion där vanliga människor som egentligen inte är särskilt religiösa blir radikaliserade och börjar prata om Gud och Jesus hela tiden för att visa att de är stolta över vilka de är och att de inte tänker låta sig kuvas.

Så att USA nu får en försvarsminister med ett Jerusalemkors tatuerat över hjärtat och "Deus Vult" skrivet på armen osv. är en av motreaktionerna på att "fina" övremedelklassmänniskor vill "inkludera" icke-kristna genom att bekämpa kristendom.
Citera
2024-12-13, 10:40
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Därför att man inte säger "god jul" i USA. Man säger "glad kristmässa" (merry christmas). Jul heter "yule" på engelska. Det är ingen som surar om man säger "merry yule". Julen har egentligen ingenting med kristendomen att göra (som svensken tror), det är den gamla högtiden midvinter, vinterns motsvarighet till midsommar.

Världen är rädd för Jesus. Man vill fortsätta självmedicinering och älta saker.
För man är under syndens välde.

Det är för att Kristus har sån kraft att förändra. Man vill kanske inte ta bort hans kraft? Vill inte göra Christmas för slentrian. Till ett affärsjippo? Så folk hittar till Jesus.

Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. 18 Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft är verksam.

Från död till liv
Med denna kraft verkade han i Kristus, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen, ja, över alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande.

Ni var döda i era överträdelser och synder, då ni levde på den nuvarande världens vis. Ni följde härskaren över luftens rike, den andemakt som nu verkar i olydnadens människor. På det sättet levde vi allihop förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in