2024-12-09, 22:24
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
OK. Men varför firade vi då jul i Europa innan vi hört talas om den där judiske snickarsonen?
Vart hittar du tomten, bocken, skinkan och granen i bibeln? Skinkan är väl mest intressant eftersom den kristne guden uttryckligen förbjudit sina följare att äta den.

Yule är en vinterfestival som firas mellan 21 december och 1 januari.

Den ursprungliga julen med ”tomte” (Nikolaustag) firade traditionellt Sankt Nikolaus sen ca 245 e.Kr på hans födelsedag den 6 december.

Julen som vi firar den idag är en sammanslagning av olika högtider för att sprida kristendomen genom att fira Kristus födelsedag den 25 december.
Citera
2024-12-09, 22:26
Medlem
Därför att vänstern försöker avskaffa den västerländska kulturen. Det handlar inte om att rädda någon från att bli kränkt.

Se detta 1min klipp där de slår tillbaka på wok tok smörjan med deras egna logik så förstår ni att det är något helt annat det egentligen handlar om.

https://youtu.be/8uAR-u1uL9I?si=0TcxhuindNV3i177
Citera
2024-12-09, 22:48
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Woke. Rörelsen som vill utplåna väst.
Citera
2024-12-09, 22:55
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tror att det är bara för att förlänga så man kan sälja julmusten längre. (Annars så slutar folk att köpa efter julen, och handlarna måste sälja julmust på rea)

Enligt Apotekarnes är Julmust och Vintermust två olika produkter.

Julmusten följer samma recept som alltid, medan vintermusten är mindre söt och lite murrigare i smaken, lite mer åt kaffe eller mörk chokladhållet.
Citera
2024-12-09, 23:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
USA kommer inte att stifta lagar om julskyltning, du får visa på det.

Vad i hela friden har det att göra med vad vi diskuterar?
Citera
2024-12-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej det var nog lite oklart. Vilka är "de" som du syftar på? Avslutar första meningen med ju, glömde du nåt där. Sen ett Instigate är det att ha bra relation. Känns inte som det går ihop. Ah.. du menar att det skulle vara svårare att ha en relation av någon okänd anledning. Fast det verkar inte stämma med ordet.

Du verkar ha svårt med svenskan. Nu är jag inte autist och kan även kommunicera. Som en "internationell ledare" har du nog stora problem. Har du gått i svensk skola, skulle förklara en del.

Jag får skylla på autokorrekt och tidsbrist.
Det skulle så stå viktigare.

Det jag menar som du inte verkar förstå att det är viktigt att vara inkluderande och vänlig etc
I de relationer som har påverkan på dig och ditt liv.
Du verkar dela upp folk i vänner och alla andra men det är en glidande skala. Behandlar du alla icke vänner på samma sätt så kommer det garanterat få påverkan på ditt liv om du beter dig i närheten som du gör här.
Citera
2024-12-10, 01:42
Medlem
Det är inte tabu att säga god jul i USA. Det har aldrig varit tabu att säga god jul i USA. Däremot lider den amerikanska kristna högern av ett enormt offerkomplex och har sen 20 år tillbaka årligen skanderat att man inte längre får säga god jul och att det pågår ett krig mot julen och mot kristendomen. De lipar i kör medens affärerna är fulla med god jul-hälsningar och uttrycket hörs från alla håll och kanter.

Det är patetiskt.
Citera
2024-12-10, 02:07
Medlem
Folk fick alltså svara ja eller nej på frågan om de tycker att affärer hellre ska använda "Happy holidays" eller liknande varav ungefär hälften (47%) svarade ja och hälften (46%) nej. Bland demokrater svarade 66% ja. Republikanerna 28% ja och independents 44% ja.

Notera att frågan alltså inte var "tycker du det är fel att säga Merry Christmas" eller "tycker du att amerikaner i gemen ska sluta säga Merry Christmas" eller nåt sånt.

Som vanligt så drar folk i högsta möjliga växel och börjar skrika om västvärldens förfall, ondsinta judar, tabun och mörkerkrafter som ska förgöra oss alla.

Vilka jävla överdramatiska mongon vissa utav er är
Citera
2024-12-10, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Tja, i många sammanhang är det ju väldigt blandat. På en tidigare arbetsplats var det ju stor andel judar, hinduer och inte att förglömma ateister. Så varför inte? Alla är ju lediga även om det inte är något alla firar.
De är ju lediga för att det är jul, ja Christmas då på engelska. Tar man ledigheten borde man nog också acceptera ett godhjärtat Merry Christmas
Citera
2024-12-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad i hela friden har det att göra med vad vi diskuterar?

Ordet SKA.

Vem är det som ställer ultimatum? Grannens hund?

Jag anser att det är upp till var och en, men att jag ser en poäng med det.
Citera
2024-12-10, 08:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ordet SKA.

Vem är det som ställer ultimatum? Grannens hund?

Jag anser att det är upp till var och en, men att jag ser en poäng med det.

Sötnos, det hela är mycket enkelt:

De tillfrågade fick svara om de tycker att butiker "SKA låta bli att säga Merry Christmas"

Det har inget med lagar eller ultimatum att göra. Det är en undersökning av folks åsikter.

Jag vidhåller att undersökningen tycks ge konstiga siffror och ställer mig frågande till vad du ens tror att vi diskuterar.
Citera
2024-12-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sötnos, det hela är mycket enkelt:

De tillfrågade fick svara om de tycker att butiker "SKA låta bli att säga Merry Christmas"

Det har inget med lagar eller ultimatum att göra. Det är en undersökning av folks åsikter.

Jag vidhåller att undersökningen tycks ge konstiga siffror och ställer mig frågande till vad du ens tror att vi diskuterar.

Okej. De får göra som de vill. Du tycker de SKA säga Merry Christmas.

Jag skiter i vilket och ser inget problem om de låter bli i USA.

Diskussionen har funnits där länge, vill minnas att den fanns på 90-talet också.

Puss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in