Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-08, 12:45
Avstängd
67arigGubbes avatar
Överallt, på varje restaurang så är det oxfile med svampsås, biff med svampsås..
svamp svamp svamp annars är det tryffel mm..

Vad fan är grejen med att alltid ha nåt svamp relaterat till finare rätter?

Jag kan äta svamp då och då men börjar bli måttligt irriterad när det ända alternativ till tex såser är svampiga.

Eller att jag som en gång ville ha något vegetariskt ja då blev de en stor jävla svamp jag fick serverad…

Vad är det för bögeri egentligen? Ingenstans i världen äter man väl förfan så mycket svamp som vi gör!

Varför ska hi låtsas att svamp är något fint och pryda våra maträtter med det på varje restaurang? SVARA!
Citera
2024-12-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Överallt, på varje restaurang så är det oxfile med svampsås, biff med svampsås..

Jag kan äta svamp då och då men börjar bli måttligt irriterad när det ända alternativ till tex såser är svampiga.

Eller att jag som en gång ville ha något vegetariskt ja då blev de en stor jävla svamp jag fick serverad…

Vad är det för bögeri egentligen? Ingenstans i världen äter man väl förfan så mycket svamp som vi gör!

Varför ska hi låtsas att svamp är något fint och pryda våra maträtter med det på varje restaurang? SVARA!
Avskyr allt vad svamp heter !!!!
Citera
2024-12-08, 12:51
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Avskyr allt vad svamp heter !!!!

Förstår dig, det är då inte så trevligt. Speciellt nu när allt verkar innehålla svamp.
Citera
2024-12-08, 13:03
Medlem
TjackOhejs avatar
Ett par gram toppslättsskivlingar i grytan förgyller rätten.och får den att smaka himelskt, svamp är bra på det sättet.
Citera
2024-12-08, 13:06
Medlem
Pinoputchins avatar
Svamp är elegans. Just därför.
Citera
2024-12-08, 13:35
vuxna barn gråter om svamp i maträtten de betalt för, vetskap om att det är svamp i.
Citera
2024-12-08, 14:18
Medlem
För att umamismaken tillför något till maträtten, och för att vi i Sverige inte hade riktig soja (som ger umamismaken) allmänt i hemmen förrän framåt 1975.

Om det är konsistensen som inte funkar, testa att hacka svampen i miljoner mikrobitar och ta med lite bara, i en köttfärssås eller pastarätt. Så lärde jag vårt barn uppskatta svamp, för det tyckte om smaken men inte själva svampbiten/konsistensen.
Citera
2024-12-08, 17:28
Medlem
Klas-Vegass avatar
Finland och sverige har enligt ett program i p1 mest svamp i hela europa, samtidigt som vi äter minst svamp. Jag gillar inte svamp alls.
Citera
2024-12-08, 17:41
Medlem
Europes avatar
Det kanske är något lokalt? Jag tror inte det är någon regel här i Stockholm. Om vi nu talar om rätter med nötkött(?), så skulle jag gissa att rödvinssås och rödvinssky är vanligare tillbehör. Möjligtvis är det vanligare i vilträtter. Jag brukar i och för sig nästan aldrig längre äta på restaurang.

Jag gillar dock generellt svamp, speciellt kantareller.
Citera
2024-12-08, 17:56
Medlem
Sladdarens avatar
Kanske så att fin restauranger tjänar fina slantar på att lägga i svamp eller låssassvamp aromer med annan billigare svamp i rätterna. Det betyder att rätten isig är värd mer och automatiskt dyrare pga de lägger på ett påslag på rätten med 1000% än vad de egentligen betalat för svampen, dvs skrymmande prishöjning på rätten med stor vinst för företaget. De kan påstå de ena med de andra att den är plockat i ett annat land. De kan ha importerat den superbilligt via illegal handel och att svampen är ochså mycket billigare i ett annat land men svindyr i Sverige

Lyxrätten du äter blir automatikst väldigt mycket dyrare fast inte för restaurangen som tjänar betydligt mer på att lägga i svampsorten, till bara några få gram eller aromer

Citat:
Vilken svamp är dyrast?
Det är hysch-hysch kring den relativt nyupptäckta svampen goliatmusseron som säljs för 10 000 kronor kilot i Japan – och som nu hittats i Huddinge. – Eftersom svampen är så pass dyrbar kan det skapa en massinvasion av människor som vill hitta svampen, säger Isak Isaksson, biolog på Naturskyddsföreningen.

Som fått då i sverige för 1500 kr

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/goliatmusseron-gar-att-hitta-i-stockholms-sodra-skogar

Och vice versa för att importera andra svampar
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-08 kl. 18:02.
Citera
2024-12-08, 20:58
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Nej, det är det inte
Citera
2024-12-09, 19:19
Medlem
Vem0ths avatar
När man steker bort allt vatten i svamp så har man en koncentrerad smakförstärkande substans beroende på svampsort. Det fanns förut att köpa champinjonpulver från vissa butiker vilket var något jag hade i allt när jag gick i lågstadiet. Det och lite flingsalt gjorde allt godare framförallt grönsaker vilket är svårt som liten skitunge att uppskatta vid låg ålder.

Vår "turk-butik" försvann helt plötsligt och champinjonpulvret försvann i hemmet. Då behövde man gå över till Aromat för att få i sig grönsakerna men det gjorde allt så även förbannat salt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in