2024-12-07, 13:49
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Sänker måltidsinsulin BS om man tar långtids insulin? Blir det lägre doser eller är det Ozempic som gäller? Dos f.n. 12 E Toujeo och Metformin 500 mg 2 ggr dagl. Kan det räcka med bara Novo Rapid och inget långtidsinsulin månne.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2024-12-07 kl. 14:06.
Citera
2024-12-07, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Sänker måltidsinsulin BS om man tar långtids insulin? Blir det lägre doser eller är det Ozempic som gäller? Dos f.n. 12 E Toujeo och Metformin 500 mg 2 ggr dagl. Kan det räcka med bara Novo Rapid och inget långtidsinsulin månne.

rent konkret är enheterna detsamma. så istället för 12 E touejo per dag skulle du istället behöva ta 4 E de tre måltiderna du tar med novorapid så blir effekten densamma, grovt förenklat. men tar du så lite så hade jag rekomenderat att bara ta långtids
Citera
2024-12-07, 15:08
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Aha, det är så det fungerar. Tack
Citera
2024-12-08, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
rent konkret är enheterna detsamma. så istället för 12 E touejo per dag skulle du istället behöva ta 4 E de tre måltiderna du tar med novorapid så blir effekten densamma, grovt förenklat. men tar du så lite så hade jag rekomenderat att bara ta långtids

Citat:
Aha, det är så det fungerar. Tack
Nej det är inte detsamma.
Toujeo är ett långtidsverkande insulin och Novorapid är ett direktverkande dito.
De har alltså helt olika funktion och effekt.
De låga doserna beror på att TS troligen har typ2.
Vid behandling av typ1 är doserna mycket högre.
Har läkaren ordinerat denna behandling bör du fråga denne innan du ändrar något såtillvida du inte är säker på din sak.
Citera
2024-12-08, 11:34
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Nej det är inte detsamma.
Toujeo är ett långtidsverkande insulin och Novorapid är ett direktverkande dito.
De har alltså helt olika funktion och effekt.
De låga doserna beror på att TS troligen har typ2.
Vid behandling av typ1 är doserna mycket högre.
Har läkaren ordinerat denna behandling bör du fråga denne innan du ändrar något såtillvida du inte är säker på din sak.

Jo, typ 2 är det som gäller. Fick sluta med Ozempic efter fem år utan problem. Oklart varför jag måste sluta, får inga vettiga svar av läkaren.
Citera
2024-12-08, 12:40
Medlem
Citat:
Jo, typ 2 är det som gäller. Fick sluta med Ozempic efter fem år utan problem. Oklart varför jag måste sluta, får inga vettiga svar av läkaren.
Upplevde du goda resultat med Ozempic?
Har du inte förtroende för din läkare tycker jag du borde överväga att byta till någon annan.
Citera
2024-12-08, 12:50
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Upplevde du goda resultat med Ozempic?
Har du inte förtroende för din läkare tycker jag du borde överväga att byta till någon annan.

Jo, Ozempic fungerade riktigt bra. 28 kg på 18 månader. Läkaren ger intryck av nån slags ideologi. Ozempic ska bort helt enkelt.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2024-12-08 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in