2024-12-08, 10:05
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag har barn i förskole och påbörjad skolålder och jag får tjata på dom att gå och leka på sina rum (där dom har alla leksaker i världen).
Dom går ofta motsträvigt dit och sen är dom tillbaka i vardagsrummet eller köket eller var man nu själv är.
Missförstå mig inte, jag älskar mina barn och leker gärna med dom. (Ibland!)
Men hur ska jag få dom att vara själva emellanåt? Jag minns verkligen inte att det var såhär förr, när jag var liten var jag alltid på mitt rum och lekte, detsamma gällde mina kompisar.
Alltid fick mamma ropa "Stig kom, nuuu är det maaat!"
Detta behövs aldrig för dom är ju alltid 5 meter ifrån en, detsamma gäller barn hos mina bekanta.
Återigen innan det blir arga inlägg, jag älskar mina barn och försöker inte kasta bort dom.
Men jag minns verkligen inte att man följde efter sina föräldrar som en hund förr.

Mina barn var alltid på det våningsplanet som vi var på. De tyckte inte om att vara ensamma när de var små. Vi hade då ett lekrum/kontor på första våningen. När den äldsta blev tonåring var hon alltid på sitt rum. Den yngsta följde sedan hennes exempel. Tror det har att göra med att vi inte lät våra barn gå ut ensamma när de var små utan vi följde alltid med dem ut. När jag var liten på 70-talet släppte mina päron ut mig själv när jag bara var 4 år.
Citera
2024-12-08, 10:11
Medlem
oiiihs avatar
dom har tröttat på sitt rum.och vill vara med,det kanske händer något roligt..det gör dom ibland..
Citera
2024-12-08, 10:28
Medlem
Intressant frågeställning.

Tror det hänger i att barnen känner sig trygga att ha föräldern nära och att gå och leka på rummet känns otryggt. Kanske försöka att införliva positiva och betryggande associationer till det egna rummet.

Jag minns när jag var liten och jag bad min pappa att "spreja monster" och han sedan gick runt med sprejflaska med vatten och sprejade under sängen och i garderoben för att jag skulle våga vara där ensam hela natten.

Sen var det väl inte förens jag fick en dator som rummet blev mycket intressantare än alla andra i hemmet. De fick slita bort mig från datorn för att äta middag Fina tider!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in