Finns en massa anledningar, här är några:
1. Barn och vuxna umgås mer tillsammans, så barnen tycker det är naturligt att hänga runt sina föräldrar, och sina kompisars föräldrar. När våra barn har kompisar hemma släntrar dom ofta omkring i kök och vardagsrum utan att bli besvärade av vår närvaro. När jag själv var barn hade det varit helt otänkbart att knalla in där deras föräldrar satt och pratade, och börja klinka på deras piano.
Gå ytterligare en generation tillbaka, så fick barnen en utskällning om dom störde dom vuxna genom att prata utan att bli tilltalade först.
2. Barn är så vana vid skärmar och att ständigt klicka omkring på sociala medier och korta filmklipp att dom har svårt att sitta och pyssla för sig själva. Dom flesta kan inte riktigt sysselsätta sig själva längre. När jag var liten älskade jag att dra mig tillbaka och bygga med lego eller rita i timmar.
3. Detta gäller ju bara vissa, men jag gissar också att familjer idag kanske bor lite rymligare, så att man ändå inte springer på varandra stup i kvarten. Förr i tiden hade man mindre gemensamhetsutrymmen, så då fungerade det inte att alla skulle drälla omkring i köket.
Lösningar:
A. Man måste våga säga till sina barn att dom måste sysselsätta sig själva ett tag, utan att få dåligt samvete eller tro att man är en dålig förälder. Det är talande att du i ditt första inlägg flera gånger försäkrar oss om att du älskar dina barn
B. Man måste minimera skärmtiden, och se till att den skärmtid dom får är kvalitativ. Låter man barnen sitta och doomscrolla flera timmar i sträck varje dag dödas deras kreativitet och självständighet.
C. Man måste ibland föregå med gott exempel, tex genom att bestämma att hela familjen har en timmes bokläsning samtidigt (där alltså alla läser varsin bok), eller visa att man själv kan försjunka i en syssla utan att låta sig bli avbruten av att det plingar i sociala medier, eller att glo på sin mobiltelefon stup i kvarten.
D. I värsta fall får man komma med krav, och/eller belöningar. Även om motivation ska komma inifrån, är det bättre att den kommer utifrån än inte alls. Bestäm att det inte blir något fredagsmys förrän alla har suttit med sysslor på sina rum ett tag.