• 2
  • 3
2025-10-03, 23:27
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För det andra så måste jag 1. Låsa upp mobilen 2. starta samsung pay 3. godkänna med fingeravtryck osv, 4. sedan hitta rätt plats på kortläsaren kontra mobilen som gör att de båda får kontakt, för till skillnad mot kortet som funkar över hela kortet, så fungerar inte NFC över hela mobilen.

Du behöver inte låsa upp telefonen för att komma åt Samsung Wallet; du behöver inte ens tända skärmen, utan det räcker att svepa uppåt från mitten på skärmens nederdel så tänder sig skärmen och ditt sist valda kort kommer fram. Vill du ha ett annat kort så bläddrar du bara fram det, bekräftar med fingeravtrycksläsaren och så har du 60 sekunder på dig att betala eller vad du nu vill göra. NFC-mojängen sitter på baksidan till höger om kamerorna, åtminstone på min S25 Ultra.

Men att man kommer att kunna lägga till ett framtida digitalt körkort till sin Samsung Wallet kan man förstås inte vara säker på. Det blir säkert någon egen, statlig app som Transportstyrelsen lägger ned miljarder på att utveckla fast det redan finns bra digitala plånböcker.

Den som lever får se. Jag använder i stort sett aldrig mitt körkort ändå, så det är inget jag ligger sömnlös över. Det blir i alla fall bättre att ha det i någon form på telefonen än att ha ett fysiskt kort som man inte orkar ta med sig.

Att polisen inte godkänner Bank-ID som legitimation är ganska fånigt det också. Du får köra bil lagligt med ett pass, men visar du upp ID-kortet i Bank-ID:s app så kan du inte vara säker på att gå fri.
Senast redigerad av Trixton 2025-10-03 kl. 23:31.
Citera
2025-10-04, 09:05
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Att polisen inte godkänner Bank-ID som legitimation är ganska fånigt det också. Du får köra bil lagligt med ett pass, men visar du upp ID-kortet i Bank-ID:s app så kan du inte vara säker på att gå fri.
jag har blivit stoppad några gånger av polisen i vanliga kontroller och har aldrig behövt visa körkortet, de har bara frågat "är det din mc/bil?" och så har de slagit upp mitt körkort i sin jobbmobil
Citera
2025-10-06, 01:48
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
jag har blivit stoppad några gånger av polisen i vanliga kontroller och har aldrig behövt visa körkortet, de har bara frågat "är det din mc/bil?" och så har de slagit upp mitt körkort i sin jobbmobil

Ja, det vore ju rimligt att det skille räcka. I stället för att jag skall behöva släpa runt på en plastbit med mitt foto på så borde det gå lika bra för polisen att dra upp samma foto i sin telefon.

Jag har som sagt aldrig körkortet med mig och räknar med att det löser sig ändå, men stöter man på fel polis så ligger man dåligt till om man inte har körkort eller annan fysisk legitimation med sig.

Det är dags för staten att kliva in I 2000-talet.
Citera
2025-10-06, 01:53
Medlem
Egentligen är alla framtida krav på att bära sitt körkort (fysiskt eller digitalt) en onödig omväg. Körkortet som id-handling är på väg ut och då kan man lika gärna ha id-bevis enbart och sedan kan polisen kontrollera körkort i sina register utifrån id-handlingen.

Det borde inte vara mer än en blipp och sen få fram körkortets väsentliga information.
Citera
2025-10-21, 16:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Nu är det beslutat att alla ska ha digitalt körkort innan år 2030.
Om du blir stoppad när du har kört rattfull eller kört för fort, blir du straffad i hela unionen.
Citat:
En annan nyhet är att EU:s medlemsländer ska informera varandra om återkallade körkort. En person som fått körkortet indraget i ett EU-land på grund av exempelvis fortkörning eller rattfylleri ska därmed inte få köra i något EU-land.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny...r-ar-nyheterna

Annan källa: https://www.europarl.europa.eu/news/...trafiksakerhet
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här