Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
För det andra så måste jag 1. Låsa upp mobilen 2. starta samsung pay 3. godkänna med fingeravtryck osv, 4. sedan hitta rätt plats på kortläsaren kontra mobilen som gör att de båda får kontakt, för till skillnad mot kortet som funkar över hela kortet, så fungerar inte NFC över hela mobilen.
Du behöver inte låsa upp telefonen för att komma åt Samsung Wallet; du behöver inte ens tända skärmen, utan det räcker att svepa uppåt från mitten på skärmens nederdel så tänder sig skärmen och ditt sist valda kort kommer fram. Vill du ha ett annat kort så bläddrar du bara fram det, bekräftar med fingeravtrycksläsaren och så har du 60 sekunder på dig att betala eller vad du nu vill göra. NFC-mojängen sitter på baksidan till höger om kamerorna, åtminstone på min S25 Ultra.
Men att man kommer att kunna lägga till ett framtida digitalt körkort till sin Samsung Wallet kan man förstås inte vara säker på. Det blir säkert någon egen, statlig app som Transportstyrelsen lägger ned miljarder på att utveckla fast det redan finns bra digitala plånböcker.
Den som lever får se. Jag använder i stort sett aldrig mitt körkort ändå, så det är inget jag ligger sömnlös över. Det blir i alla fall bättre att ha det i någon form på telefonen än att ha ett fysiskt kort som man inte orkar ta med sig.
Att polisen inte godkänner Bank-ID som legitimation är ganska fånigt det också. Du får köra bil lagligt med ett pass, men visar du upp ID-kortet i Bank-ID:s app så kan du inte vara säker på att gå fri.