• 1
  • 2
2024-12-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Om jag inte missminner mig så drabbas 30 % av patienter av långvariga besvär efter en fotledsdistorsion, dvs återkommande stukningar, instabilitet i fotleden och smärtproblematik. Du bör även tänka på att återkommande distorsioner ofta leder till förlängda och mer komplicerade läkningsprocesser. Därför är det viktigt med förebyggande åtgärder.

Jag kan tycka att tre veckor är en rimlig tidsgräns för när en primärvårdsläkare bör överväga vidare åtgärder, speciellt om du har så ont att du inte kan sova. Om dina symptom är kvarstående så bör man väl överväga om foten ska röntgas eller om du ska remitteras till ortopeden. Har du någon lokal ömhet vid palpation? Kan du/hur mycket kan du belasta foten?

Har fått en remiss till röntgen där jag skulle få vänta kvar på mottagningen och sedan få träffa en ortoped som skulle bedöma mitt case. Skulle gått dit igår. Men var tvungen att åka och jobba så får ta det på måndag. Naproxenen har inte hjälpt ett dyft.

Samt att mina fotleds problem har varit återkommande de 20 åren nästan. Dvs att jag trampat snett/stukat foten olika illa regelbundet (ca 5-20ggr/år) de senaste 20 åren. Ibland har foten varit helt okej att gå på efter 20 minuter. Och ibland, speciellt på senare tid har jag kunnat blivit sängliggande i 2-3 dagar innan jag har kunnat börja stödja ordentligt på foten. Och på senare tid så har efterdyningarna dröjt sig kvar ovanligt länge som sagt så är det 3 veckor sedan idag som stukade foten sist och jag har fortfarande så ont att jag har svårt att sova….

Som sagt så kräver jag inte att få Oxy eller Sub utskrivet av läkaren. Men något annat än alvedon + Ipren, eller Naproxen. För som sagt vill jag köpa karameller så finns det godisaffärer… Detta går inte längre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in