Citat:
Ursprungligen postat av
portarossa
Jag går på en relativt ren och len biff-diet den kommande månaden. Intentionen är att bereda 7-1000 gram nöt i form av ryggbiff/entrecote 2-4h timmar i sous vide, försaltat och förpepprat såklart, per dag. Hittade en tråkig bit entrecote på 2kg från Sverige som visade sig vara alldeles utmärkt med enbart salt och peppar från Ica.
Då biten går åt inom ~6 dagar (snarare 2-3 baserat på kcal budget) så anser jag mig ha lite ytterligare marginal att både jaga bättre kött till bättre priser. Givet mina behov, 2-4kg biff per vecka, vilka ställen i storstockholms närhet är att rekommendera för att köpa bitar som håller i kylen utan att frysa in? Vilka tillagningsmetoder, förutom salt + peppar + sous vide 52-54 grader i 2-4 timmar är att rekommendera?
Helst skulle jag införskaffa dussintals kilo kött för ett bra kilopris, förvara i frys samt se till att veckobehovet av mat tillförses utan att slösa på råvarorna.
Jag fick en, till synes, tråkig bit på 2kg på en lokal Ica idag, på rea (290/kg), som har upp till och med A5 Wagyu i disken för betydligt högre priser, som var riktigt fin på mitt tillagningssätt, men jag undrar om jag inte kan spara mer och införskaffa större volymer på samma gång, samt vill inte stödja Ica mer än jag gör.
Tacksam för hjälp, både med införskaffning och allokering av resurser.
Du köper från en bonde. Helt- eller halvt djur.