2025-02-24, 22:03
Medlem
kingkongfitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Skulle Thompson vittna? Har du någon länk?
Länk
Citera
2025-02-24, 22:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hmm.... Det ser ut som att du tycker personer som inte lever tillräckligt hälsosamt och tecknar en dålig försäkring pga låg inkomst får skylla sig själva? Även deras barn?

Tycker den diskussionen går utanför ämnet, men nu tar du upp svensk vård. Och då är frågan, är det lata feta droganvändare som proppar upp köerna och sabbar alltihop för skötsamma slimmade nykterister? Tror inte det.

Men åter till Luigi. Väldigt attraktiv man som kan sägas ha gjort ett hjältedåd. Om det verkligen var han. Det är så oerhört klantigt att behålla vapnet och sitta i offentligheten med ett manifest dessutom. Luigi verkar lite udda, men för smart för att bete sig så dumt.

Det har inte kommit copy cats, som man befarade.

Ska bli intressant att följa rättegången. Hans fanbase kommer granska allt som kommer fram och alla bevis. Oavsett hur det går sitter hjälteglorian där och fallet kommer diskuteras i årtionden.

Själv är jag kluven, mord är fel men jag sympatiserar med motivet, att sätta fingret på ett djupt orättvist system.

Diskussionen går inte utanför ämnet eftersom det dels berör hans motiv: att USA har dyrast vård per capita i världen men så dålig hälsa i befolkningen.

Och att förvånansvärt många tycker han gjorde något bra som går fram och skjuter någon i ryggen, någon som inte har speciellt mycket makt att influera det Mangione anser är dåligt. Och en hel del av dem tar upp andra länder med subventionerad vård som en bra lösning. Fast Storbritanniens NHS går på knäna.

Vi har inte lika mycket av feta droganvändare här, jag säger ju det. Vi har likartad åldersstruktur på befolkningen med en stor andel äldre där det väl är givet att människor drabbas av diverse krämpor. Vi har också stora problem med vården men det skulle vara ännu mer om vi hade lika relativ andel droganvändare och fetma som i USA. Då skulle knappast samma acceptans för skattefinansierad vård finnas här heller.

Och visst, grav fetma brukar väl ofta ha en underliggande mental problematik precis som för andra former av beroende som alkohol eller droger men det förändrar ju inte att det är eget beteende som i mycket hög grad gör dem sjuka och får diverse kroniska sjukdomar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-24 kl. 22:32.
Citera
2025-02-28, 14:12
Medlem
Är väldigt sent ute i att ge mig in i detta ämne, men när jag såg Brian Thompsons foto idag så insåg jag att han inte log utan bara försöker, han visar liksom bara sina tänder och resten av ansiktet är utan uttryck, de flesta av referenserna jag hittat till hans tidigare liv är från hans egen Linkedin bio, där han beskrivs som en hjälte i både high school och collage, så hittar jag bara en intervju med en gammal klasskamrat från grundskolan, sen någon rektor och kille som jobbade med special olympics vilket han sponsra och ingen av dessa kändes helt genuin. Han har ju uppenbarligen haft någon typ av empatistörning och en grandios självbild, då han går ut utan livvakter i New York med gator fulla psyksjuka han nekat hjälp och alla heroin och fentanyl pundare skapade ur skuggan av opioidkrisen han varit delaktig i att starta. Så många motiv bara där.

Vet någon om det finns någon relativt opartisk bild av honom och hans liv, någon nyhetsartikel eller nyhets reportage som säger annat än älskande familjefar, cool plugghäst och superbra på sport.
Att Mangione begick ett grymt och beräknat mord på Brian är sant, men så var Brian också ond.
Mord är ett brott och Magione är bara en symbol för att han är snygg, utseendet hjälper varumärket. Men det som hjälper varumärket mer är att journalisterna inte lyckas hitta något folkligt med Brian.

Brians Thompsons persons profil är mer intressant jag vill veta hur han verkade i det sociala på alla nivåer, finns någon tidig brottslighet
Samt när blev människor bara byråkrati så länge de betala var det en profit, att prioritera friskhet, och DENY vid sjukdom

Förlåt om det ser ut som svammel men vill bara veta vem han var och jag har säkert missat information om honom tidigare i tråden
Citera
2025-02-28, 14:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellandy
Är väldigt sent ute i att ge mig in i detta ämne, men när jag såg Brian Thompsons foto idag så insåg jag att han inte log utan bara försöker, han visar liksom bara sina tänder och resten av ansiktet är utan uttryck, de flesta av referenserna jag hittat till hans tidigare liv är från hans egen Linkedin bio, där han beskrivs som en hjälte i både high school och collage, så hittar jag bara en intervju med en gammal klasskamrat från grundskolan, sen någon rektor och kille som jobbade med special olympics vilket han sponsra och ingen av dessa kändes helt genuin. Han har ju uppenbarligen haft någon typ av empatistörning och en grandios självbild, då han går ut utan livvakter i New York med gator fulla psyksjuka han nekat hjälp och alla heroin och fentanyl pundare skapade ur skuggan av opioidkrisen han varit delaktig i att starta. Så många motiv bara där.

Vet någon om det finns någon relativt opartisk bild av honom och hans liv, någon nyhetsartikel eller nyhets reportage som säger annat än älskande familjefar, cool plugghäst och superbra på sport.
Att Mangione begick ett grymt och beräknat mord på Brian är sant, men så var Brian också ond.
Mord är ett brott och Magione är bara en symbol för att han är snygg, utseendet hjälper varumärket. Men det som hjälper varumärket mer är att journalisterna inte lyckas hitta något folkligt med Brian.

Brians Thompsons persons profil är mer intressant jag vill veta hur han verkade i det sociala på alla nivåer, finns någon tidig brottslighet
Samt när blev människor bara byråkrati så länge de betala var det en profit, att prioritera friskhet, och DENY vid sjukdom

Förlåt om det ser ut som svammel men vill bara veta vem han var och jag har säkert missat information om honom tidigare i tråden

Nej, tycker inte det är svammel. Har som du noterat att fotot ser stelt ut men inte nödvändigt kommit till att han skulle vara grandios eller ha empatistörning. Utan snarare att han kanske inte var sa jäkla glad bara. Han skulle väl höras tillsammans med någon annan för att bl.a. NY brandkårs pensionskassa (och ev någon annan aktieägargrupp) anmält honom för insiderhandel.
Frun hade separerat från honom, de bodde inte tillsammans fastän de i och för sig fortfarande var gifta.
Jag hörde någon beskriva som att han var engagerad dock, att han ville att låg och medelinkomst tagare skulle ha tillgång till basic sjukförsäkring, han sades vara lite vänster idealist. Han sas komma från mer enkla förhållanden och studerade vidare med stipendium.
Skandalen som delvis är med UH med nekandet har delvis rot i att de kraftigt minskat personal och första utrednings steget körs via AI. Men det är kanske inte originellt, så har Försäkringskassan också gjort en del ärendetyper med clapbacken att man får lägga mycket timmar på att ompröva det.

Men omständigheterna kring Thompson och fallet är nästan så det inte skulle vart förvånande om han skulle suiciderat. Han var i åldern då många män får svårt med att bli ensam, han hade nått toppen i näringslivet men kanske inte med sin mer modesta bakgrund hade tillräckligt starkt nätverk att ta sig tillbaka om han skulle få gå med buller och bång efter AI skandalen och insideranklagelserna. Plus hoten han fick. Så utöver det höga arvodet han fick var det nog inte speciellt kul att vara Brian Thompson. Om han sålt poster med aktier (enligt del formalia dessutom) kanske han inte heller trodde på företaget han ledde.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-28 kl. 15:09.
Citera
2025-03-17, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Uttrycket att Mangione har "insikt" kanske för att hans familj bedrev vårdhem.

I sammanhanget är han också ingenjör och borde vara väl förtrogen med att arbeta enligt en iterativ process, vilket han antagligt ochså tillämpade för att göra 3d pistolen och se till att den funkade "good enough". Men av någon anledning ignorerade han det när det gäller hans ide om hur samhället fungerar och hur ett problem i det samhället ska lösas.

Han riktade ilskan mot en enhet (försäkringsbolag) som inte hade speciellt mycket kapacitet att lösa problemet (och inte heller direkt skapa problemet), och dessutom en del av den enheten (United Healthcare) som tillhandahåller enkla men relativt sett billigare försäkringar.
UH hade likväl kunna höja sina premier till närmsta nivå hos konkurrent och lämnat fler amerikaner utan försäkring. Och Mangione hade kunnat försökt övertala sin familj att minska vinstförväntningen i sina vårdhem, om det nu skulle vara särskilt ädelt att hitta en enkel lösning för just samhällsproblem utan att behöva jobba på sina ideer och utvärdera lösningar för om och om igen som man ofta gör i teknikens område.

Han dödade ett rikt svin för att statuera ett exempel. Eftersom du är en känslomässig dvärg kommer du aldrig att förstå en man som Luigi.
Citera
2025-03-21, 20:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har blivit helt tyst om det här fallet. Kan hänga ihop med begränsningar i yttrandefriheten i USA.😡

Det senaste jag läst är att advokaten bestrider tillvägagångssättet när bevisningen samlades in. Det kan mycket väl vara så, men tror inte att det räcker för att få honom friad.
Citera
2025-04-01, 17:29
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1362944
Nu uppmanar justitieministern åklagarna att yrka på dödsstraff för Luigi!
Citera
2025-04-01, 17:42
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1362944
Nu uppmanar justitieministern åklagarna att yrka på dödsstraff för Luigi!

Jag frågade en AI om hur USA ser på ministerstyre kontra en domstol.

Citat:
I USA skulle det ses som ett mycket allvarligt problem om justitieministern (Attorney General) försökte påverka en domstol direkt. Detta strider mot grundläggande principer i det amerikanska systemet:

Domstolarnas oberoende är en central del av maktdelningsprincipen i USA.
Det anses olämpligt och potentiellt olagligt för justitieministern att försöka påverka utgången i specifika rättsfall.
Citera
2025-04-26, 16:40
Medlem
Varför har det blivit en sån "hype" och "vibe" kring Luigi Mangione? Vad är det för speciellt med denna kille? Min perception ser en alldaglig ung man ??? Tycker det är väldigt tyst i svensk media och övriga svenska sociala medier.
Senast redigerad av simsalabengt 2025-04-26 kl. 17:00.
Citera
2025-07-15, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Varför har det blivit en sån "hype" och "vibe" kring Luigi Mangione? Vad är det för speciellt med denna kille? Min perception ser en alldaglig ung man ??? Tycker det är väldigt tyst i svensk media och övriga svenska sociala medier.

Har vågade göra en modig handling. I USA beundrar en stor del av befolkningen människor som vågar ta lagen i egna händer, så länge det är moraliskt rätt - skjuta ett rikt as som redan har enormt mycket mer än han behöver men ändå ska pressa ut pengar av de svagaste i samhället. Av samma skäl försöker man nämna det så lite som möjligt i fega Sverige, där man hatar riktiga individualister.
Citera
2025-12-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Har vågade göra en modig handling. I USA beundrar en stor del av befolkningen människor som vågar ta lagen i egna händer, så länge det är moraliskt rätt - skjuta ett rikt as som redan har enormt mycket mer än han behöver men ändå ska pressa ut pengar av de svagaste i samhället. Av samma skäl försöker man nämna det så lite som möjligt i fega Sverige, där man hatar riktiga individualister.

Tack för infon! Har följt fallet lite grann nu det sista, hoppas att han får en rättvis rättegång!
Deny, Defend, Depose var genialiskt - rent symboliskt!
Citera
2026-01-29, 22:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Under onsdagen försökte en man som utgav sig för att vara en FBI-agent frita 27-årige Luigi Mangione ur ett häkte i New York, rapporterar amerikanska medier. Mangione är misstänkt för att ha skjutit ihjäl sjukförsäkrings-vd:n Brian Thompson.

Mannen som utgav sig för att komma från FBI tog sig in i häktet och hävdade att han hade ett domstolsbeslut på att Mangione skulle flyttas.

När personal på häktet frågade om identifikation visade han sitt vanliga körkort och kastade fram flera papper.

Mannen, som rest över tio mil för att försöka frige Mangione, greps och i hans väska hittades bland annat en stekgaffel och ett verktyg som liknade en pizzaskärare.

https://omni.se/a/8pBx1A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in