2025-10-04, 19:34
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocahontas123
Exakt så som du beskriver förutom att nån advokat inte är inblandad. Han den sk finansiella rådgivaren (det j-a aset alltså) har nog insett att jag fattat att jag har blivit lurad.
Han fortsätter väl lura andra godtrogna själar.. Så hemskt. Vet du om banken hjälper en nått? Alla pengar kommer från Swedbank föeutom två lån.
Jag är inte inte juridiskt kunnig, men börja med att tala med din bank, ring dem och berätta, som jag tänker borde de ändå ha något intresse av det hela och att du borde få tala med en av deras jurister eller rådgivare. Om inte annat så borde de vara intresserade av själva transaktionerna så de kan stoppa dessa till och från de konto(n) du satt in till.

När det gäller lånen så lär nog inte låneinstituten vara så intresserade, du lär ändå få betala av skulle jag tro. Sen bör du även tala med polisen och upprätta en anmälan.

Tyvärr är nog möjligheten att få några pengar åter mycket liten.
Citera
2025-10-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är inte inte juridiskt kunnig, men börja med att tala med din bank, ring dem och berätta, som jag tänker borde de ändå ha något intresse av det hela och att du borde få tala med en av deras jurister eller rådgivare. Om inte annat så borde de vara intresserade av själva transaktionerna så de kan stoppa dessa till och från de konto(n) du satt in till.

När det gäller lånen så lär nog inte låneinstituten vara så intresserade, du lär ändå få betala av skulle jag tro. Sen bör du även tala med polisen och upprätta en anmälan.

Tyvärr är nog möjligheten att få några pengar åter mycket liten.

Grejen är att de försökte varna mig. Allt har skett via Revolut. Jag har hus i Spanien (får nog sälja det nu). Så all överföring har skett från Revolut. Från Revolut till Crypto.com
Vet knappt själv. Han har ju varit så "hjälpsam" varje gång... Jag bara känner nu när jag skriver att allt är sååå jäkla kört för mig... Bara gråter dagarna i ända.. 😪
Citera
2025-10-04, 20:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Grejen är att de försökte varna mig. Allt har skett via Revolut. Jag har hus i Spanien (får nog sälja det nu). Så all överföring har skett från Revolut. Från Revolut till Crypto.com
Vet knappt själv. Han har ju varit så "hjälpsam" varje gång... Jag bara känner nu när jag skriver att allt är sååå jäkla kört för mig... Bara gråter dagarna i ända.. 😪
Så banken har försökt varna dig, är det det du säger?
Citera
2025-10-04, 20:39
Medlem
godboys avatar
Om nu banken varnat dig, så lär du inte ha mycket att hämta därifrån skulle jag tro, men du bör ända tala med dem. Likaså bör du göra en polisanmälan. Sedan bör du även anmäla bedrägeriet till Revolut. Hur hjälpsamma de är har jag ingen aning om, men det bör ändå ligga i deras intresse att deras tjänst nyttjas av bedragare.

Tro fan att "rådgivaren" varit mer än hjälpsam, när han ser pengarna rulla in.

Jag dömer dig absolut inte, det är som jag sa inte olagligt att vara godtrogen, det är bedragaren som ska sättas åt, men det är ändå du som drabbas hårdast i slutänden.

Men att dessa bedrägerisätt fortfarande förekommer tyder på att det behövs med utbildning och information till européerna i ämnet. Dessutom borde banker, korthållare, kreditinstitut, hållas hårt ansvariga och bli i alla fall delvis ersättningsskyldiga i denna typ av ärenden. Enda sättet att få finanssektorn upp på tåget är att göra det dyrt för dem, det är det enda språk de förstår.
Citera
2025-10-04, 21:25
Medlem
Citat:
Så banken har försökt varna dig, är det det du säger?

Ja de undrade varför jag skickade så mycket till Revolut. Men han hittade en omväg via ICA banken. Jag flyttade från Swedbank till Ica banken. Sen hjälpte han mig att lura dem också. Att det skulle gå till renovering etc i Spanien. Fattar du vilken idiot jag är?
Trodde att jag skulle tjäna några tusen. Att allt var ok. Att banken var "dum" som stälkde frågor...
Citera
2025-10-04, 21:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja de undrade varför jag skickade så mycket till Revolut. Men han hittade en omväg via ICA banken. Jag flyttade från Swedbank till Ica banken. Sen hjälpte han mig att lura dem också. Att det skulle gå till renovering etc i Spanien. Fattar du vilken idiot jag är?
Trodde att jag skulle tjäna några tusen. Att allt var ok. Att banken var "dum" som stälkde frågor...
Visst, du må ha varit lättlurad, men du är inte ensam, det visar ju bara denna tråd och ett antal reportage i kvällstidningarna. Visst kan man väl tycka att du varit lättlurad, du har ju till trots blivit varnad av en av dina banker. Sen varför ICA banken inte reagerade på att vara mellanhand kan man ju kanske ifrågasätta, nu vet jag inte vilka belopp som gick den vägen dock. Men jag kan ju tycka att en bank bör reagera om någon startar ett konto och sen låter pengar "bara passera" till nästa instans så att säga.

Men som sagts så är de som kallar sig rådgivare ofta extremt inställsamma och har lösningar för diverse eventualiteter, som att få dig att skaffa Revolut om du nu inte hade det innan, och att sen ens lyckas få dig att ta lån utöver det du redan investerat, samt att ge dig en överglidarbank.

Sen har bankerna inte varit bra i sin pengatvätthantering, de silar mygg och sväljer kameler. Blattar som driver klanverksamhet kollas typ inte, medan dödsbon efter äldre som dött som har kontanter i mängd hemma ogiltigförklaras. Så jag ger inte ett vitten för bankernas så kallade kontroller heller.
Citera
2025-10-04, 23:01
Medlem
Citat:

Vad hände med pengarna du skickade till Crypto.com? Crypto.com är mig veterligen legitim. Har du ett konto där, eller skickade du till skojarbolagets eller någon av rådgivarnas crypto.com-konto?
Citera
2025-10-05, 07:13
Medlem
Kontot på crypto hsr han ju hjälpt mig att skapa. Därifrån skickades det vidare till Luxanpros. Det fanns tre olika slags adresser.
Jag är förtvivlad..
Citera
2025-10-05, 07:15
Medlem
Citat:
Visst, du må ha varit lättlurad, men du är inte ensam, det visar ju bara denna tråd och ett antal reportage i kvällstidningarna. Visst kan man väl tycka att du varit lättlurad, du har ju till trots blivit varnad av en av dina banker. Sen varför ICA banken inte reagerade på att vara mellanhand kan man ju kanske ifrågasätta, nu vet jag inte vilka belopp som gick den vägen dock. Men jag kan ju tycka att en bank bör reagera om någon startar ett konto och sen låter pengar "bara passera" till nästa instans så att säga.

Men som sagts så är de som kallar sig rådgivare ofta extremt inställsamma och har lösningar för diverse eventualiteter, som att få dig att skaffa Revolut om du nu inte hade det innan, och att sen ens lyckas få dig att ta lån utöver det du redan investerat, samt att ge dig en överglidarbank.

Sen har bankerna inte varit bra i sin pengatvätthantering, de silar mygg och sväljer kameler. Blattar som driver klanverksamhet kollas typ inte, medan dödsbon efter äldre som dött som har kontanter i mängd hemma ogiltigförklaras. Så jag ger inte ett vitten för bankernas så kallade kontroller heller.

Jo ica banken reagerade. Flera gånger. Men han satte ihop så "fina" btev att till slut rann alla överföringar igenom.. 😪
Citera
2025-10-05, 08:55
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jo ica banken reagerade. Flera gånger. Men han satte ihop så "fina" btev att till slut rann alla överföringar igenom.. 😪
Ja, en rätt slipad organisation du blivit lurad av. I början och än idag är ju de flesta bedrägerier av denna typ rätt yxiga och kanske håller en kort tid men de får ändå in lite pengar. Kan säkert röra sig allt från några tiotusentals kronor och en bit upp.

Det du råkat ut för är en slipad organisation med folk som inte bara är förortsbabbar, utan folk med viss insyn i bankvärden i alla fall.

Visst kan man tycka att du borde reagerat lågt tidigare, med tanke på att bankerna ringde i varningsklockorna, men å andra sidan så har folk fått ett sänkt förtroende för banker och ser dem som förmyndare som lägger sig i saker som de inte borde och många anser också med rätta att bankerna skjuter mygg och silar kameler. Som jag sa tidigare så godkänner de inte stora kontanta medel från dödsbon där någon 90 åring dött och har sparat stora summer kontanter hemma som hon eller han garanterat tjänat genom hårt arbete, men man släpper igenom blattarnas skumma transaktioner samt skumma bolag. Så bankerna har en del att jobba på med sitt förtroende kan man ju säga.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexisbliss
Jag har med investerare i de bolaget! Men jag la bara in 3 tusen kronor vilket jag aldrig kommer få tillbaka. Jag ville bara lägga in en liten summa för att testa, men de pushade mig att lägga in mycket mer för att jag skulle få så bra profit som möjligt. Så de var en varningsklocka för mig. Sen när jag ville ta ut mina penga så ville de inte hjälpa mig o slutade svara. Såg det sedan på truspilot att det bara var en scam! Men så dock en kille som hade investerat 10 000 euro som fick tillbaka sin pengar genom https://saldialtd.com. Jag skrev till dem o frågade om jag kunde få lös mina pengar på något sätt men de sa att summan var för låg. Men kan inte garantera något. Hoppas det löser sig.

Jag har förlorat ca 1 1/2 miljon. Alla mina besparingar plus att jag har tagit lån på sammanlagt 590000 kr. Litade blint på denna sk "rådgivare"
Försöker klicka på ovanstående länk men den leder inte till nått. Förfrågan om man vill köoa domänen typ. Någon som har en aktuell adress? Tack på förhand 🙏
Citera
Igår, 20:05
Medlem
Citat:
Jag har förlorat ca 1 1/2 miljon. Alla mina besparingar plus att jag har tagit lån på sammanlagt 590000 kr. Litade blint på denna sk "rådgivare"
Försöker klicka på ovanstående länk men den leder inte till nått. Förfrågan om man vill köoa domänen typ. Någon som har en aktuell adress? Tack på förhand 🙏
Men din jävla idiot, inlägget försöker länka dig till en ny scam. SLUTA GÅ PÅ SCAMS hahahhahahahhahaha.

Att "hjälpa" personer som förlorat pengar i scams är en vanlig scam. Så att du vet. Fördelen för scammern som jobbar så är att den vet att du är ett pucko som man kan scamma, så dom kör ett varv till.
Snart skulle du bara behöva betala en liten avgift för hjälpen att få tillbaka pengarna, eller så är dom fast på ett konto och nääästan släppta men kontot låses upp med en snabb betalning (som du dessutom är garanterad att få tillbaka såklart) ooooooch så är det igång igen.

Ni är fan hjälplösa. Stäng av datorn och dra ut sladden och kasta din smartphone. Det är det bästa investerings-tipset som du någonsin kommer få.
Senast redigerad av DrL0c Igår kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in