Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-03, 20:52
Medlem
Har du fått beslut om inledande, men inte fått någon betalplan än så gäller utmätningen till dess.
Utmätningen avslutas väl då betalplanen träder i kraft.

Har du funderingar kring allt runt utmätning, skusan och mycket annat, ta en titt i nedan forum, där finns massvis med information.

https://www.xn--lnforum-exa.se/forum...3%A4lp-kfm.10/
Citera
2024-12-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3t
Vid skuldsanering så är det du själv som ska se till att pengarn betalas in i tid. Glömmer du det eller skiter i det så är saneringen avbruten och skulderna återuppstår eller vad man ska säga.
Har du inte fått och förstått informationen från kf så har du ju fått tips om att ringa till dom.

Sanning med modifikation.

3-4ggr totalt under en 5 års period kan man strunta eller skjuta fram betalningar, inget som dock rekommenderas de första åren.

En sanering blir inte automatiskt avbruten.

Sedan kommer borgenärerna antingen ansöka om utmätning på kvarstående belopp eller att saneringen upphävs, men det är en lång procedur och det finns riktlinjer i skuldsaneringslagen.
Senast redigerad av peckapecan 2024-12-03 kl. 21:08.
Citera
2024-12-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicanio1982
Hej! Fick igår beslut om inledande skuldsanering (Skönt? Hur blir det med min lön som jag fick i november? Är draget ganska mycket på min löneutmätning som är avslutas nu. Mitt jobb brukar bara jätte sega att betala till kronofogden och ser att pengarna fortfarande inte är fördelade. Finns d nån chans att man får tillbaka beloppet som är draget på utmätningen?

Förmånsrätten för sökandens uppstår när det belopp som ska innehållas har förfallit till betalning (7 kap 13 § utsökningsbalken). Om du får lön den 25 så är arbetsgivaren alltså skyldig att betala in även om du får inledande skuldsanering den 26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in