2024-12-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Husqvarna har inte varit svenskt sedan 80-talet då ett italienskt företag köpte märket och tillverkningen.
Husaberg startades som en protest mot att Husqvarna lämnade landet, ironisk nog är de båda nu ktm.

Den goda nyheten i detta är att nu när KTM måste samla in pengar tror jag att de säljer både Husqvarna, Husaberg och MV Agusta, och sedan koncentrerar sig på att göra KTM ekonomiskt lönsamt.

Tja, om det finns köpare som är intresserade då. Men även om de börjar bli gamla nu så ser jag att (i Norge) det är bra priser på både Husqvarna och framförallt Husaberg supermotards. De är fortfarande populära bland busåkare.
Citera
2024-12-04, 12:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Den goda nyheten i detta är att nu när KTM måste samla in pengar tror jag att de säljer både Husqvarna, Husaberg och MV Agusta, och sedan koncentrerar sig på att göra KTM ekonomiskt lönsamt.

Tja, om det finns köpare som är intresserade då. Men även om de börjar bli gamla nu så ser jag att (i Norge) det är bra priser på både Husqvarna och framförallt Husaberg supermotards. De är fortfarande populära bland busåkare.

Husaberg existerar inte på något sätt så går inte att sälja, förutom rättigheterna till varumärket. Husqvarna är i princip KTMer med annan styling så de går inte heller att sälja av.

MV Agusta har inte hunnit absorberas av Pierer Mobility så de lär väl kunna säljas av hyfsat enkelt. Som jag förstått det så är affären med den tidigare ryska ägaren inte ens helt avslutad.
Citera
2024-12-04, 12:37
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och Öhlins, ett av världens bästa företag på stötdämpare och upphängning såldes nyligen till italienska Brembo.

Det hela är delar i planen att montera ned Sverige och norra Europa.

Öhlins har förvisso varit ägt av ett amerikanskt riskkapitalbolag sedan 2017, då den svenska grundaren sålde av bolaget. Så på så sätt känns Brembo som en bättre ägare. Men, hade ju varit roligt om ägandet stannat inom landet till att börja med.
Citera
2024-12-04, 12:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Husaberg existerar inte på något sätt så går inte att sälja, förutom rättigheterna till varumärket. Husqvarna är i princip KTMer med annan styling så de går inte heller att sälja av.

MV Agusta har inte hunnit absorberas av Pierer Mobility så de lär väl kunna säljas av hyfsat enkelt. Som jag förstått det så är affären med den tidigare ryska ägaren inte ens helt avslutad.
Att vare sig Husqvarna eller husaberg har egna tillverkningslinjer och verktyg är rätt självklart efter så många år.
Finns i princip två vägar att gå när en tillverkare köper en annan. Antingen låter man det nya märket tillverka ens egna gamla eller tvärtom. När Husqvarna köptes flyttades tillverkningen men huvudpersonerna stannade i Sverige och startade husaberg i stället. När husaberg köptes tror jag de fick fortsätta i Sverige men med tiden försvinner nyckelpersoner och det går inte längre att motivera mer kostnaderna med tillverkning på onödigt många platser.
Tycker börsbolaget Husqvarna borde ta tillbaka märket och göra nåt kul med det, och bygga moderna motorcyklar scooters elsparkcyklar eller nåt. Ett rätt känt kvalitetsmärke kan ha det delvis som marknadsföring då märket kommer synas mer i stadsbilden
Citera
2024-12-04, 12:51
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Att vare sig Husqvarna eller husaberg har egna tillverkningslinjer och verktyg är rätt självklart efter så många år.
Finns i princip två vägar att gå när en tillverkare köper en annan. Antingen låter man det nya märket tillverka ens egna gamla eller tvärtom. När Husqvarna köptes flyttades tillverkningen men huvudpersonerna stannade i Sverige och startade husaberg i stället. När husaberg köptes tror jag de fick fortsätta i Sverige men med tiden försvinner nyckelpersoner och det går inte längre att motivera mer kostnaderna med tillverkning på onödigt många platser.
Tycker börsbolaget Husqvarna borde ta tillbaka märket och göra nåt kul med det, och bygga moderna motorcyklar scooters elsparkcyklar eller nåt. Ett rätt känt kvalitetsmärke kan ha det delvis som marknadsföring då märket kommer synas mer i stadsbilden

Precis, det är varumärkets ev värde som går att sälja. Den vore det tragiskt om Husqvarna användes för att tillverka elsparkcyklar. Att faktiskt tillverka unika motorcyklar kräver att man startar upp en helt ny produktionslina, och det lär inte hända i ett västland. Möjligen Kina eller Indien.

Husaberg tror jag är för svagt varumärkesnässigt, särskilt när de inte funnits på marknaden alls under ett decennium.
Citera
2024-12-04, 13:07
Medlem
Citat:

Varumärken har sitt värde, och även om de försvinner så kommer de tillbaka. Men dagens MG elbil (från Kina) har inget gemensamt med den gamla sportbilen från Morris Garage, bara namnet och logotypen.

Samma sak med den nya BSA retro MC. Det är bara namnet och logotypen som är densamma, det finns ingen koppling till den gamla fabriken. (Och det är en dålig MC med många fel, ägarna får ta stora värdeförluster.)

Så jag tror att både Husqvarna och Husaberg lätt kan säljas. Det beror på vilken typ av villkor köparen får från KTM. Motorleveranser från KTM under några år vil göra det lättare för en ny ägare att starta upp. (motorn med ett nytt artikelnummer på toppen som inte har samma fel som de har kämpat med)

Men sedan är det frågan om någon i dagens marknad tror att de kan tjäna pengar på att tillverka motorcyklar. Jag tror inte att det kommer att bli nogon i Sverige, men i Indien eller Kina.
Citera
2024-12-04, 13:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Husqvarna tillverkas väl i Österrike.

Men det är ju ett kvalitetsmärke fortfarande. Det har jag hört från olika personer. En som byggde motards sade att han var tvungen att byta komponenter t.o.m. på japanska off-road cyklar. Men på Husky var allt gediget.

Men här i Asien är de dyra. Det är bl.a. stora påslag på många delar och fordon som importeras. Service på en japansk scooter kostar någon hundralapp, svårt att konkurrera. Japanerna bygger dessutom fordonen i destinationsländerna.

Det vore ju väldigt trist om något med kvalitet går i graven eller blir elsparkcykel.

Det vore som det nya bög-Jaguar. Det gör ju ingen glad.

https://youtu.be/rLtFIrqhfng
Senast redigerad av wwr 2024-12-04 kl. 13:54.
Citera
2024-12-04, 13:26
Medlem
Citat:
Har du helt missat alla problem med rasade toppar på 790 och i viss mån även 890. Dessa har tillverkats/tillverkas i Mattighofen, Österrike. Endast de små modellerna tillverkas i Asien, samt den CF moto-brandade 790n.

Det har jag faktiskt. Men KTM borde inte syssla med den typen av vanliga gathojar heller. Folk som kör den typen av hoj kommer ändå nästan alltid vilja prioritera säkerheten av att ha ett välkänt japanskt märke. KTM ska hålla sig till att bygga hojar till folk med eget garage som vet hur man sköter service ordentligt.
Citera
2024-12-04, 14:22
Medlem
Karlastars avatar
En kollega på mitt jobb köpte en splitterny KTM 1390 Superduke i våras. Den startar lite när den känner för att felkoderna avlöser varandra. Den har stått mer på verkstaden än den varit ute på vägen.

Han är så trött på den att jag förmodligen skulle kunna köpa den för att skambud. KTM vägrar ta tillbaka hojen.
Citera
2024-12-04, 14:27
Medlem
haresEars avatar
Man borde nog börja titta på sin kärnverksamhet igen, KTM köpte upp Huskvarna mm.

KTM har ju dessutom jobbat en del på både enduro, cross, superbike, supermotard. De behöver nog se till att fokusera på kärnverksamheten som är motocross och enduro.

Enduro är extremt nichat, men motorcyklarna är utvecklade för ren enduro och inte mycket med en motocross man delar. Men trist, stort bolag, extremt bra produkter, kostar mycket. Har själv haft flera endurocyklar.
Citera
2024-12-04, 15:24
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azox
KTM är inte av samma kvalitet det var en gång i tiden, massa problem med hojarna nu för tiden, folk har förstått det nu och hitttar bättre alternativ.
Snackar vi sent åttiotal eller nittiotal? Ja då var de kass,men sedan lanseringen av första riktiga fyrtaktaren med ritningar från husaberg. Så har iaf jag upplevt kvaliteten bra 2005 och framåt har de varit riktigt bra
Citera
2024-12-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Flera nätsidor och youtubers rapporterar nu att KTM har mycket dåliga finanser, och det talas om en skuld på över 20 miljarder svenska kronor som företaget inte klarar av. Youtubern BAREBONESMC kallar KTM:s direktör för en lögnare och hävdar att han bagatelliserar situationen.

https://www.youtube.com/watch?v=hVSBcubfymo

https://newatlas.com/motorcycles/ktm...restructuring/

https://www.forbes.com/sites/billrob...of-insolvency/

Tusentals europeiska arbetsplatser är nu i fara. Sedan är det frågan om sloganen "Ready To Race" kommer att ses lika mycket i framtiden. KTM är en av Europas största motorcykeltillverkare och har vunnit ökentävlingar som Paris-Dakar varje år sedan början av 2000-talet. Och samarbäter med RedBull.

Både Youtube och finanssajter på nätet är fulla av nya artiklar om detta.

Så vad händer nu? Säljer du din KTM?

Antar Kina köper upp dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in