Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Husaberg existerar inte på något sätt så går inte att sälja, förutom rättigheterna till varumärket. Husqvarna är i princip KTMer med annan styling så de går inte heller att sälja av.
MV Agusta har inte hunnit absorberas av Pierer Mobility så de lär väl kunna säljas av hyfsat enkelt. Som jag förstått det så är affären med den tidigare ryska ägaren inte ens helt avslutad.
Varumärken har sitt värde, och även om de försvinner så kommer de tillbaka. Men dagens MG elbil (från Kina) har inget gemensamt med den gamla sportbilen från Morris Garage, bara namnet och logotypen.
Samma sak med den nya BSA retro MC. Det är bara namnet och logotypen som är densamma, det finns ingen koppling till den gamla fabriken. (Och det är en dålig MC med många fel, ägarna får ta stora värdeförluster.)
Så jag tror att både Husqvarna och Husaberg lätt kan säljas. Det beror på vilken typ av villkor köparen får från KTM. Motorleveranser från KTM under några år vil göra det lättare för en ny ägare att starta upp. (motorn med ett nytt artikelnummer på toppen som inte har samma fel som de har kämpat med)
Men sedan är det frågan om någon i dagens marknad tror att de kan tjäna pengar på att tillverka motorcyklar. Jag tror inte att det kommer att bli nogon i Sverige, men i Indien eller Kina.