• 1
  • 2
2024-12-03, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Tex:

Heat
Eyes Wide Shut
The Matrix
Seven
Femte Elementet
Måndag hela veckan
Maffiabröder
Falling Down
The Big Lebowski
Fight Club

Matrix är väl iofs mer en dokumentär än film men ändå.
Alla är inte mästerverk men sinnessjukt bra om du jämför med dagens produktioner.
har sett på de flesta där. Seven är den bästa helt klart.

Några fler? Du har bra smak
Citera
2024-12-03, 05:27
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Och även om AI ibland beskrivs som en ny innovation, är det egentligen inte sant. Tekniken har funnits länge och har bara utvecklats och förfinats över tid. Nu har vi nått en punkt där AI kan uppdatera och förbättra sig själv, vilket kanske är ett undantag från den kreativa stagnationen. AI kan till och med komma på nya idéer, medan vi människor kanske har stagnerat.

Nämn en enda sak som inte är utvecklat utifrån något annat. Det är en ologisk/omöjlig tanke att någon skulle lösa ett problem som inte existerar.

Försök själv att tänka ut en ide som inte involverar något överhuvudtaget som existerar på jorden.
Citera
2024-12-03, 05:46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Filmer som Jumanji 2

Du vet att redan Jumanji - Welcome to the jungle är en uppföljare av Jumanji med Robin Williams från -95.

https://m.imdb.com/title/tt0113497/?...in_0_q_jumanji
Citera
2024-12-03, 06:15
Medlem
Kanske har det bästa redan skapats? Svårt att överträffa klassiska författare som Dostojevski, Shakespeare med flera. Vi återvänder till dem hela tiden men inget lika storslaget skapas längre. Samma med klassisk musik. Filmen hade väl sin kreativa peak på 70-, 80- och 90-talen. Jag ser inte på film längre eftersom 80-90% av det som produceras idag är dåligt eller mediokert. Kanske framtiden ligger i datorspel, om man lyckas utveckla berättandet mer, men just nu verkar spelindustrin mest intresserad av att vara så politiskt korrekt som möjligt. Man böjer sig för alla möjligen lättriggade grupperingar - böjer ryggen av sig.
Citera
2024-12-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Kanske har det bästa redan skapats? Svårt att överträffa klassiska författare som Dostojevski, Shakespeare med flera. Vi återvänder till dem hela tiden men inget lika storslaget skapas längre. Samma med klassisk musik. Filmen hade väl sin kreativa peak på 70-, 80- och 90-talen. Jag ser inte på film längre eftersom 80-90% av det som produceras idag är dåligt eller mediokert. Kanske framtiden ligger i datorspel, om man lyckas utveckla berättandet mer, men just nu verkar spelindustrin mest intresserad av att vara så politiskt korrekt som möjligt. Man böjer sig för alla möjligen lättriggade grupperingar - böjer ryggen av sig.
Det där med att man undviker massa saker som kan trigga igång, känner jag igen mig själv. Jag har en hobby där jag lägger ut mina verk över nätet. För att undvika att jag blir portad/avstängd, så gör jag allt jag kan för att inte trigga. Jag är inte konflikträdd, men jag vill inte ha problem med att inte få lägga ut längre.

Märker också att på Youtube har man även tagit bort massa olika videoklipp som kan komma att trigga igång eller få andra att bli inspirerad av att göra något dramatiskt.

Varför har mänskligheten blivit såhär eller är det som så att vi alltid varit såhär som kan bli inspirerad av att göra något, men eftersom internet var så nytt, så kunde man inte räkna ut det i förväg hur ett ''oskyldig'' videoklipp kunde göra något dramatiskt.

Kommer ihåg olika tribute-videos och annat som numera inte finns eller ''humoristiska'' videos med musik, har man tagit bort.

Saknar egentligen dessa videoklipp.
Citera
2024-12-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Mänskligheten fördummas nuförtiden. Filmen Idiocracy känns plötsligt som en markör för det stadie vi kommer hamna på inom en inte alltför lång framtid.

Kanske AI + basinkomst kan ta hand om oss då, så vi kan lalla runt som lyckliga idioter.
Det där med AI.

Hjärnan utmanas inte genom att surfa runt på nätet. Vi behöver utmanas. Men hur många av oss sysslar inte med att surfa runt på nätet flera timmar per dygn?

Om AI skall ''ta hand om oss''. Förstå då konsekvenserna av att vi verkligen inte kan utmana våra hjärnor. Ja, där har vi då en ytterligare bov till att vi inte kommer uppnå högre intelligens.

Medan AI kommer förmodligen komma till det stadie inom snar framtid, där den kan lära sig, bli mer intelligentare och uppgradera sig. AI kan väl redan nu lära sig + bli mer intelligentare? Vissa AI, så som ChatGPT:s AI har väl fått till en förmåga av att uppgradera sig, om den märkt att den ''saknar'' någonting?

Det är väl inte skaparna som uppgraderar AI, om jag förstår det rätt? Vissa saker kanske skaparna uppgraderar just ChatGPT, men ChatGPT kan även lära sig självmant, tror jag.
Citera
2024-12-03, 09:03
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Konst och kultur
/Moderator
Citera
2024-12-03, 14:46
Medlem
nonameds avatar
Hollywood har slut på idèer!
Citera
2024-12-03, 22:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Jag tror inte att det bästa är gjort, bara det att vi har en extremt kvävande samtid. En tid som fokuserar på att kväva det mest intressanta, mannen med potential.

Om vi ska vara helt ärliga så är det män som är intressantast eftersom de kan bli allt från ensamma incels till Donald Trump. Det står inte lika mycket på spel för kvinnor i en berättelse. Om hon misslyckas så kan hon falla tillbaka på en medelmåttig man och få två barn. Om hon lyckas kan hon få en lite bättre man och två barn. När vi fokuserar på kvinnor och förmesigar männen så tar vi bort en stor del av nerven redan där. Det här går sen igen i allt. Allt blir grått,mjäkigt och allmänt märkligt. Det är hela tiden något som skaver och gör det svårt att känna anknytning till det man tittar på.

Tv spel är det som har klarat sig bäst hittils. Det finns flera andledningar till det. Östasiater har något att säga till om på riktigt. De är inte mentalt helt uppslukade av Hollywood eller Woke. De sätter fortfarande konsten före att passa in. Tv spel är än så länge inte lika känsligt för woke viruset eftersom ett spel kan vara magiskt nästan helt utan handling. Däremot har vi sett hur ett spel som The last of us 2 skoningslöst blev som en Hollywood film efter ettans succe, så de är inte omedvetna om propagndamöjligheterna som finns där.

Jag förutsätter också att spelutvecklare fortfarande handlar mer om kompetens än annat, och att de är svårare att byta ut än inom Hollywood där man verkar kunna slänga in vem som helst i vad som helst. Titta bara på True detective säsong 4.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-12-03 kl. 23:02.
Citera
2024-12-04, 11:43
Medlem
Citat:
Förr i tiden skapades alla möjliga revolutionerande uppfinningar, som glödlampan och andra innovationer som kan tyckas omöjliga att föreställa sig. Hur kommer man ens på idén om en radio, till exempel?

Har vi kanske nått en punkt där allt som går att uppfinna redan har uppfunnits? Är vi nu begränsade till att bara förbättra och uppdatera det som redan finns, utan att kunna skapa något helt nytt?

Kanske försöker vi fortfarande med storslagna idéer som teleportering eller telepati, men verkar det inte som om mänsklighetens intelligens och kreativitet har minskat? Kan vi se det här mönstret speglas i filmer?

Förr, under 90-talet och början av 2000-talet, var filmerna enligt min mening fantastiska. Men någon gång efter 2007 verkar kvaliteten ha dalat. Istället för att skapa nya berättelser återanvänder man gamla koncept och uppdaterar dem, precis som med uppfinningar.

Filmer som Jumanji 2 och I Am Legend 2 är exempel på detta. Man skapar inget helt nytt, utan bygger vidare på tidigare verk. Även om filmer som de om Jokern är bra, så bygger de på en karaktär och ett universum som redan skapats av någon annan. Likadant med Pingvinen från Batmans värld – en redan existerande idé som fått en ny tolkning.

Det gäller inte bara filmer, utan även superhjältar som Deadpool och Wolverine. Dessa figurer har funnits länge, men får nya versioner istället för att någon skapar en helt ny hjälte. Visst, det är kreativt på sitt sätt att förnya, men det känns som om det aldrig kommer något riktigt nytt.

Och även om AI ibland beskrivs som en ny innovation, är det egentligen inte sant. Tekniken har funnits länge och har bara utvecklats och förfinats över tid. Nu har vi nått en punkt där AI kan uppdatera och förbättra sig själv, vilket kanske är ett undantag från den kreativa stagnationen. AI kan till och med komma på nya idéer, medan vi människor kanske har stagnerat.

Frågan kvarstår: Kan vi se en nedgång i mänsklighetens kreativitet genom filmerna och tekniken omkring oss? Det verkar som om vi fastnat i ett mönster där inget genuint nytt skapas längre.

Intelligensnivån sjunker för varje år som går, har gjort det sen 1971. Ingen vet varför, men nån gång måste man ju se resultatet av det här.

Det fina är att då har folk blivit så korkade att det känns naturligt. Dumheten har blivit standard.
Citera
2024-12-23, 18:30
Nej.

Det finns jättemycket originella ideer och kreativitet.

Problemet är att den inte sållas / filtreras fram.

Jmfr swedistan. Stört omöjligt komma in på di's regilinje. Och den handfull som faktiskt kommer in, de ska alltså axla ansvaret att föra film konsten framåt? Kommer aldrig hända. De produceras mest skit. På

Den nödvändiga kreativiteten värdesätts inte ekonomiskt eller i sociala sammanhang.

Om vi tar film som fortsatt exempel, då återstår det någon stackars jävel som maxar ut kredikorten skuldsätter sig för att med typ inga pengar lyckas göra en hit film och komma in i industrin. Ta tex sex lögner & videoband, Blair witch var väl också extremt lågbudget.

I framtiden, kommer industrin förlita sig mer och mer på ai. Säg bye bye till några nyskapande filmer. Spännande tider vi går till mötes. Varför?

Jo för kanske, kanske kan rätt personer, de med kreativitet löpandes i ådrorna, använda ai för film skapande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in