2024-12-03, 07:47
Medlem
Han har ju helt rätt! Det hela nuförtiden påminner mer om en dålig pilsnerfilm i hur man ska pussla ihop allt för att vara helt politiskt korrekt. Det är samma sak med reklamfilm.
Citera
2024-12-03, 07:56
Medlem
Ah danskar<3
https://www.youtube.com/watch?v=ROsR68SayHU
Citera
2024-12-03, 08:03
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Har han rätt?

och

https://www.svd.se/a/93XEAM/mads-mikkelsen-sverige-ar-denduktiga-storebrodern

Han har 100% rätt, själv vägrar jag att se svensk film numera, det är ju bara woke, hbtq+ och feminist propaganda.
Är allergisk mot skiten.
Hur kommer det sej att allt i Sverige ska vara marinerat i den skiten?
Citera
2024-12-03, 08:31
Medlem
LKKINGENs avatar
Uppenbarligen är han en av få kända ansikten som säger som det är med i stort sett alla "kultur" och media i Sverige.
Nog tycker jag han har gjort en del bra saker men att fastslå vart i alfabetet han hör hemma är svårt.
Om Brad Pitt är A-kändis så är han såklart inte det men att säga att han tillhör ett B-lag är kanske inte heller sant.
Citera
2024-12-03, 10:29
Medlem
Mads är en mycket duktig skådis och jag tycker det är intressant att han säger det vi andra tänker.
Citera
2024-12-03, 10:52
Medlem
fjollciggs avatar
Ulf Malmros snuddade vid ämnet redan 2018 när han gästade podden Snedtänkt för att snacka Svullo, fast i förpratet om sin egen karriär. Inget om filmstöd per se, men han nämner ängsligheten i att skriva roliga repliker - även för skurkar - då ”upphovspersonen förväxlas med karaktärerna i manus”.

Den korta diskussionen börjar med att programledaren nämner Gert Fylkings karaktär i filmen Ha ett underbart liv, som bland annat säger att han har varit i hålor som är så små att till och med byhororna är oskuld, samt avvisar ett frieri med kommentaren ”om du hade haft Dollys lökar så kanske”. En sån replik skulle, enligt Ulf, inte flyga idag.

Citera
2024-12-03, 11:24
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Mikkelsen är kanon. Snygg, cool, jordnära. Bara kanon.
En av få intressanta skandinaviska skådespelare.
Han har varit med i flera riktigt bra filmer. Han är knappast en B-skådis.
Citera
2024-12-03, 13:34
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Svensk film är ett oerhört pinsamt spektakel, kollar aldrig på det längre

Bland världens allra sämsta.
Citera
2024-12-03, 14:04
Avslutad
Vet inte exakt hur pass mycket P.K: reglerna är,
Men Från den 1 januari 2017 har staten ett helhetsansvar för den nationella filmpolitiken (prop. 2015/16:132). Sedan 2017 finansieras Filminstitutets verksamhet till cirka 98 procent genom statliga medel.

Finns det något positivt med att staten finansierar hela kalaset ? Vad kan det bli för villkor då ? Öhhhm - Alla principer för bolagsstyrning . Uppfyllande av "Nationella" mål .

SFI gjorde själva en utvärdering 3 år efter statens övertagande :

" Filminstitutets rapport Varför når inte svensk film en större publik? (2020) visar att svenska filmer på biograf generellt är överrepresenterade inom genrer med en relativt låg efterfrågan från publiken, som drama och dokumentärer. Däremot är de underrepresenterade inom mer publikdrivande genrer som komedier, action, fantasy, science fiction, skräck och äventyr. Det är samtidigt svårt att förutse vilka filmer som blir en publikframgång.

D.v.s. Det har blivit mindre film av det som publiken vill se . Mer pengar till "folkbildande" P.K: projekt - Mindre till allt annat
Citera
2024-12-03, 14:19
Medlem
Roy Anderssons är väl den enda som håller en genomgående kvalitet rakt igenom i modern tid.

Ruben Östlund gör mer kommunistiska manifest nuförtiden.

Vart, varför och när gick det snett? Dels förmodligen för att sfi under 80 talet ville satsa på att kopiera amerikansk blockbuster film och övergav svensk stil samt att det saknas regissör talanger.

Och förstås den extrema svenska pk-fiering där man inte får säga vad man tycker eller ens skämta om saker.
Senast redigerad av SamDumpty 2024-12-03 kl. 14:32.
Citera
2024-12-03, 14:34
Avslutad
Jag tycker att han har helt rätt i vad han säger för jag tycker att svenskarna verkar inte göra filmen då att de ska mest göra någon slags propaganda -filmer.

De gamla wallanderfilmerna var väl ganska okej och en sista bra filmen det var väl sökarna egentligen.

Men titta bara på en sån där serie som Beck som var så bra i början med Persbrandt.

Och sen titta på de senaste Beck filmerna som kommit ut. Det kan man väl verkligen snacka om woke och skit eller så är det bara som de i film serien gestaltar Stockholm

Vad det gäller ganska Mats Mikaelsson så kan man nog knappas döma honom som en b-skådis.
Med tanke på om man bara jämför att han har varit med i James Bond film. Samt de gamla goda filmerna som "blinkande lyktor".
Att dessa filmer så klart är oerhört grova enligt stockholmaren gör dem ju faktiskt inte dåliga för det.

Samt pusher där han gjorde en mindre roll.

Men jag tycker han har helt rätt i precis allt han säger det verkar inte som att Sverige vill göra filmer längre som är bra utan det handlar om att föra fram enbart politiska budskap och det måste alltid vara en kvinnlig hjälte och det måste alltid vara någon neger och någon som har någon slags fysiskt eller psykisk handikapp.samt en assimilerad arab.

Men det är kanske så här Sverige ser ut på riktigt jag vet inte jag har inte så jättemycket umgänge med Sverige längre.
Men förstår att propagandan är stor i i svensk film skapande.
Citera
2024-12-03, 15:08
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag håller med Mads Mikkelsen, det gör nog de flesta av oss med handen på hjärtat.

Han sammanfattar sina åsikter ganska väl här:
Citat:
Under sin långa karriär har han även upplevt ett ”kulturellt skifte” inom skandinavisk film, vilket han berättar om i Svenska dagbladet.

Där väcks frågan om den danska filmindustrin ”är mer välmående och mindre politiskt korrekt” än filmindustrin i Sverige.

– Ja, det är lite lustigt eftersom om man blickar tillbaka på 1980-talet så var Sverige betydligt mindre politiskt korrekt och vi inspirerades av er. Sedan har det skett ett kulturellt skifte. Jag antar att man inte får något filmstöd om man inte följer order från de styrande.

80-talet, årtiondet där Solstollarna var underhållning och Magdalena Bergström simmade runt topless. Filmerna vågade vara roliga och även utmanande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_1980-talsfilmer

Roy Andersson är väl den ende ledande regissören vi har av internationell kaliber, sedan har vi ju del rätt bra skådisar men de skriver ju inte manus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in