2024-12-02, 17:15
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Du verkar inte ha besökt en svensk skola senaste 10 åren. Läskunskaperna och läsförståelsen är riktigt dålig oavsett utsprung.

Att säga och skylla bara på invandrare gör att vi missar att sätta in mer läsning i tidig ålder i skolan.

Helt rätt. Sydsvenskan gjorde ett stort reportage om toppstudenterna vid Lunds universitet och trenden är genomgående. Läskunnigheten sjunker överallt. Jag undervisar på högstadiet och svenska barn vet nuförtiden inte vad ord som bördig, vegetation, imperium, skörda, vada, sund. Kan ge hur många exempel som helst. Många kan inte världsdelarna eller väderstrecken. Etniskt svenska elever. Högstadiet. De kan kolla på tiktok däremot.
Citera
2024-12-02, 18:48
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Helt rätt. Sydsvenskan gjorde ett stort reportage om toppstudenterna vid Lunds universitet och trenden är genomgående. Läskunnigheten sjunker överallt. Jag undervisar på högstadiet och svenska barn vet nuförtiden inte vad ord som bördig, vegetation, imperium, skörda, vada, sund. Kan ge hur många exempel som helst. Många kan inte världsdelarna eller väderstrecken. Etniskt svenska elever. Högstadiet. De kan kolla på tiktok däremot.

Vill minnas att en lärare som jag pratade med för några månader sen nämnde frustrationen denne upplevde med att förklara vad en stad är för en grupp gymnasieelever. Nyhetsinslaget som TS hänvisade till bekräftar verkligheten som läraren upplevde.
Citera
2024-12-02, 19:07
Medlem
Computerzs avatar
Invandrarna är väl redan nere på botten så endast svenskar som kan sjunka nu skämt åsido så sjunker ju läsförståelsen överlag bland alla grupper. För mycket scrollande på TikTok o annan skit. Hjärnröta.
Citera
2024-12-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay

Har samma upplevelse på skolorna jag besöker. Elever oavsett ursprung kan inte och vill inte läsa. Läsförståelsen är nästan noll.
Citera
2024-12-02, 23:29
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Länka gärna inslaget

Reportaget i SVT,
https://www.svtplay.se/video/KN3VrVn...sa&position=56
Citera
2024-12-03, 00:20
Medlem
24% av eleverna på högstadiet i utsatta områden, ex. Rinkeby, kan knappast läsa eller skriva. Hur ska de då kunna söka vidare och få ett jobb? Och nu finns det 28 områden i Stockholm som de anser vara utsatta områden.
Senast redigerad av Newton555 2024-12-03 kl. 00:23.
Citera
2024-12-03, 00:43
Medlem
OdCaBos avatar
"Etniska svenskar". Alltså herregud tror ni det här är flashback eller? Oj vänta.
Citera
2024-12-03, 00:50
Medlem
Om 25% av eleverna inte kan läsa, så innnebär det väl att bara 25% läser utan problem. Det bådar inte gott för framtiden.
Citera
2024-12-03, 01:13
Medlem
Separatistens avatar
Hjärntvätt.
Citera
2024-12-03, 02:05
Medlem
CyberIngmars avatar
För att spela djävulens advokat. När man hör om skolan och minskad läsförståelse bland barn och ungdomar är den direkta kopplingen den logiska. Det är bra att veta att läsförståelse försämras bland alla grupper. Inte bara migranter som har svårt och drar ner betyget för den svenska skolan. Såg någon notis om universitetsstudenter som inte klarar av att läsa och ta in litterära klassiker.

Jag är lite förvånad. Skräp som Twilight har varit populärt bland tonåringar. Innan var det Harry Potter. Jag trodde barn och unga i grundskolan faktiskt läste mer än vad det görs
Citera
2024-12-03, 02:58
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Dom hatar oss, dom vill se oss dö.

Vi vakna svenskar måste organsisera oss och stötta varandra i allt för att vinna mot dessa vänstermonster.
Citera
2024-12-03, 03:21
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Du verkar inte ha besökt en svensk skola senaste 10 åren. Läskunskaperna och läsförståelsen är riktigt dålig oavsett utsprung.

Att säga och skylla bara på invandrare gör att vi missar att sätta in mer läsning i tidig ålder i skolan.

...men att enbart skuldbelägga barn med två svenskfödda föräldrar, som SVT gör i det här fallet, är väl rätt uselt ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in