2024-12-02, 14:25
Medlem
Jag ska till slut släppa 32-bitars stödet och byta till en ny M4 Mac. Jag kör idag Mojave.
Frågan är om det ens är lönt att försöka använda Uppgrade Assistant att göra övergången (från Time Machine-kopian, för att inte sabba nuvarande dator (som jag behöver tills dess övergången har visat sig möjlig). Alltså utan att uppdatera den till senaste möjliga MacOS för den maskinen.

=
Är det möjligt att med Upgrade Assistant gå direkt från Mojave (Time Machine kopia) till Sequoia (på ny dator) tror ni?
=

/Jag förstår att det blir en del efterpill, men jag hoppas att det blir mindre frustrerande än att flytta allt manuellt.
Citera
2024-12-02, 15:34
Medlem
sk33s avatar
Beror lite på hur många program etc som du har installerat skulle jag säga, och hur många av dessa som är krångliga att sätta upp igen. Webläsare kan synka mot molnet, det är bra att ha Icloud aktiverat generellt.

Men man ska givetvis göra en Timemachine-backup, om man inte redan har en. Där bör även bilder och musik ingå.Du har en TimeMachine-backup, men se till att den inte bara är uppdaterad, utan även uppdaterad 2 gånger. Jag har råkat ut för att det blivit knas med senaste TimeMachine-kopian, då var det skönt att ha en 15 minuter äldre backup att enkelt välja istället.

Jag skulle provat att köra utan Upgrade Assistant. Jag har oerhört massa skräp kvar på min burk (Sonoma) som hängt kvar länge (Sierra kanske), funderar på att dra plåstert och börja om. Menar gamla program som är dåliga, program som är avinstallerade eller inte längre funkar men ändå har lämnat rester i Finder och Autostart, med mera.

Behåll dock den gamla datorn och en Timemachine som sagt. Blir det krångligt har du då alltid valet att antingen kopiera "manuellt" det som saknas, eller att gå via Upgrade Assistant.

Det som varit krångligast för mig vid renblåsningar är annars att installera om alla *host* testversioner av program som jag installerat genom åren. Det som kommer via App store etc är ju bara att dra ner.
Citera
2024-12-02, 20:00
Medlem
Ok. Tack. Jag får se hur jag gör. Jag misstänker att det blir ett litet helvete att få över programinställningar och sådant, om jag går den manuella vägen. Jag är allergisk mot molntjänster och det gör nog inte saken bättre, men jag gör en extra boot-bar kopia av den gamla disken innan jag sätter igång för säkerhets skull.
Citera
2024-12-05, 10:16
Medlem
Macdata i Kista har en ganska utförlig instruktion: "Sedan några år har Apple levererat Mac med sig egen processor. För att få ut det mesta av prestandan kan det vara bäst att inte använda Flyttassistenten för att flytta över all information. Aktivera iCloud Drive på din nuvarande Mac och markera att allt ska föras över. Det är inte nödvändigt att även välja Dokument och Skrivbord men det underlättar. Anslut en extern SSD (eller hårddisk) för att kopiera din användarmapp. När Macdata har levererat din nya Mac loggar du in med ditt Apple-ID så följer det mesta med. När du är klar kan du kopiera över innehållet i respektive mapp som du har i din gamla användarmapp till den nya. Logga in på microsoft.se resp adobe.se om du har abonnemang för att ladda ner aktuella program. Du kan behöva köpa Office-paketet separat av Macdata. Du behöver inte hyra. Du behöver även lägga in dina mailkonton i förslagsvis Apple Mail. Om du inte vill göra detta själv kan Macdata hjälpa till. Det hela tar ungefär två arbetstimmar á 1.395 kr med moms. Det kan ta längre tid om datorn är skadad, lösenord saknas etc. Välkommen!"
Jag rekommenderar Macdata, dom kan sin sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in