Beror lite p hur mnga program etc som du har installerat skulle jag sga, och hur mnga av dessa som r krngliga att stta upp igen. Weblsare kan synka mot molnet, det r bra att ha Icloud aktiverat generellt.
Men man ska givetvis gra en Timemachine-backup, om man inte redan har en. Dr br ven bilder och musik ing.Du har en TimeMachine-backup, men se till att den inte bara r uppdaterad, utan ven uppdaterad 2 gnger. Jag har rkat ut fr att det blivit knas med senaste TimeMachine-kopian, d var det sknt att ha en 15 minuter ldre backup att enkelt vlja istllet.
Jag skulle provat att kra utan Upgrade Assistant. Jag har oerhrt massa skrp kvar p min burk (Sonoma) som hngt kvar lnge (Sierra kanske), funderar p att dra plstert och brja om. Menar gamla program som r dliga, program som r avinstallerade eller inte lngre funkar men nd har lmnat rester i Finder och Autostart, med mera.
Behll dock den gamla datorn och en Timemachine som sagt. Blir det krngligt har du d alltid valet att antingen kopiera "manuellt" det som saknas, eller att g via Upgrade Assistant.
Det som varit krngligast fr mig vid renblsningar r annars att installera om alla *host* testversioner av program som jag installerat genom ren. Det som kommer via App store etc r ju bara att dra ner.