2024-12-02, 14:25
Medlem
Jag ska till slut slppa 32-bitars stdet och byta till en ny M4 Mac. Jag kr idag Mojave.
Frgan r om det ens r lnt att frska anvnda Uppgrade Assistant att gra vergngen (frn Time Machine-kopian, fr att inte sabba nuvarande dator (som jag behver tills dess vergngen har visat sig mjlig). Allts utan att uppdatera den till senaste mjliga MacOS fr den maskinen.

=
r det mjligt att med Upgrade Assistant g direkt frn Mojave (Time Machine kopia) till Sequoia (p ny dator) tror ni?
=

/Jag frstr att det blir en del efterpill, men jag hoppas att det blir mindre frustrerande n att flytta allt manuellt.
Citera
2024-12-02, 15:34
Medlem
sk33s avatar
Beror lite p hur mnga program etc som du har installerat skulle jag sga, och hur mnga av dessa som r krngliga att stta upp igen. Weblsare kan synka mot molnet, det r bra att ha Icloud aktiverat generellt.

Men man ska givetvis gra en Timemachine-backup, om man inte redan har en. Dr br ven bilder och musik ing.Du har en TimeMachine-backup, men se till att den inte bara r uppdaterad, utan ven uppdaterad 2 gnger. Jag har rkat ut fr att det blivit knas med senaste TimeMachine-kopian, d var det sknt att ha en 15 minuter ldre backup att enkelt vlja istllet.

Jag skulle provat att kra utan Upgrade Assistant. Jag har oerhrt massa skrp kvar p min burk (Sonoma) som hngt kvar lnge (Sierra kanske), funderar p att dra plstert och brja om. Menar gamla program som r dliga, program som r avinstallerade eller inte lngre funkar men nd har lmnat rester i Finder och Autostart, med mera.

Behll dock den gamla datorn och en Timemachine som sagt. Blir det krngligt har du d alltid valet att antingen kopiera "manuellt" det som saknas, eller att g via Upgrade Assistant.

Det som varit krngligast fr mig vid renblsningar r annars att installera om alla *host* testversioner av program som jag installerat genom ren. Det som kommer via App store etc r ju bara att dra ner.
Citera
2024-12-02, 20:00
Medlem
Ok. Tack. Jag fr se hur jag gr. Jag misstnker att det blir ett litet helvete att f ver programinstllningar och sdant, om jag gr den manuella vgen. Jag r allergisk mot molntjnster och det gr nog inte saken bttre, men jag gr en extra boot-bar kopia av den gamla disken innan jag stter igng fr skerhets skull.
Citera
2024-12-05, 10:16
Medlem
Macdata i Kista har en ganska utfrlig instruktion: "Sedan ngra r har Apple levererat Mac med sig egen processor. Fr att f ut det mesta av prestandan kan det vara bst att inte anvnda Flyttassistenten fr att flytta ver all information. Aktivera iCloud Drive p din nuvarande Mac och markera att allt ska fras ver. Det r inte ndvndigt att ven vlja Dokument och Skrivbord men det underlttar. Anslut en extern SSD (eller hrddisk) fr att kopiera din anvndarmapp. Nr Macdata har levererat din nya Mac loggar du in med ditt Apple-ID s fljer det mesta med. Nr du r klar kan du kopiera ver innehllet i respektive mapp som du har i din gamla anvndarmapp till den nya. Logga in p microsoft.se resp adobe.se om du har abonnemang fr att ladda ner aktuella program. Du kan behva kpa Office-paketet separat av Macdata. Du behver inte hyra. Du behver ven lgga in dina mailkonton i frslagsvis Apple Mail. Om du inte vill gra detta sjlv kan Macdata hjlpa till. Det hela tar ungefr tv arbetstimmar 1.395 kr med moms. Det kan ta lngre tid om datorn r skadad, lsenord saknas etc. Vlkommen!"
Jag rekommenderar Macdata, dom kan sin sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in