2024-12-02, 10:21
Medlem
Hej, en anhörig dog 26 Oktober och jag ska fylla i Bouppteckningen men jag är lite osäker på vad som räknas som skulder vid dödsdagen och inte.

https://www.skatteverket.se/download...1-utgava08.pdf

Tillgångar:
Belopp på kontot: XXX XXX, XX
Bil Volvo 744. Såld för 18000

Upplupen inlåningsränta 126kr < Räknas den som en tillgång eller inte vid dödsdagen som ska redovisas?

Kreditering 382 för Bilförsäkringen efter den såldes ca 2 veckor efter dödsdagen borde inte vara en tillgång vid dödsdagen.

Skulder:

(Begravningskostnader < Det vet vi ska redovisas som skuld)

Västra Götalands Regionen patientfaktura: 50 SEK < Fakturan kom kort efter dödsdagen men besöket gjordes innan dödsdagen, då borde det räknas som en skuld.

El och elnätsavgift för September och Oktober: 624,01 SEK < Fakturan kom efter dödsdagen men avser en period som gällde innan dödsfallet (Förutom 27-31 Oktober)

Vägtrafikavgift för perioden 1 November 2024 - 31 Okt 2025. 62 SEK.
Den här fakturan hade redan kommit men gällde en period efter dödsdagen. men bilen var ju fortfarande påställd efter dödsdagen och man måste väl betala vägtrafikavgiften även om bilen söljs senare i månaden. Dessutom tillkom det en påminnelseavgift på ytterligare 50 SEK som skapades 11 November. Men just påminnelsen uppkom ju efter dödsfallet.

Han bodde i en hyresrätt med 3 månaders uppsägningstid men i och med dödsfallet görs det om till 1 månad och man ska röjja ut lägenheten. Autogiron för hyran drogs 31 Oktober för sista månaden November, 5 dagar efter dödsfallet.
Räknas den som en skuld på dödsdagen då han hade uppsägningstid eller är det en skuld som tillkommer efter dödsdagen?

Västra Götalands Regionen Akut Kirurgi Akuten dödsdagen: 400 SEK < Det här för det som hände under dödsdagen. Räknas det som skuld eller inte?

Inväntar El & Elnätsavgift för November: < Räknas det som skuld eller inte då det är en period efter dödsdagen. Men han har ju uppsägningstid här men vi skötte ju Lägenheten hela November.

Inväntar faktura för skador på en vägg och ett fattat föremål i lägenheten : 2843 SEK < Fakturan kommer efter dödsdagen. men skadorna var innan dödsdagen?

Så då till min fråga efter infon ovan: Någon kunnig som kan skriva vad av följande som räknas som skuld vid dödsdagen som sak redovisas och vad som inte ska redovisas. Och om den Upplupna räntan på 126 SEK ska redovisas som tillgång eller inte vid dödsdagen? (Kreditering bilförsäkringen en tillgång?)

1: Västra Götalands Regionen patientfaktura: 50 SEK
2: El och elnätsavgift för September och Oktober: 624,01 SEK
3: Vägtrafikavgift för bilen för perioden 1 November 2024 - 31 Okt 2025. 62 SEK. (112 SEK Påm)
4: Hyreskostanden sista månaden November efter dödsdagen
5: Västra Götalands Regionen Akut Kirurgi Akuten dödsdagen: 400 SEK
6: Inväntade faktura för El & Elnätsavgift för sista månaden November efter dödsdagen:
7: Fakturan efter utflyttning efter besiktning för skadan på väggen i lägenheten mm:
Citera
2024-12-02, 11:45
Medlem
Det är svårt att hitta den här detaljrikedomen när man googlar. Men jag uppfattar det som att allt jag skrivit ska redovisas förutom:

Krediteringen av Bilförsäkringen.

Påminnelseavgiften på 50 SEK för Vägtrafikavgiften
Skadorna i Lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in