2024-12-04, 14:25
Medlem
Det har väl sagts ett antal ggr att det var halt olycksnatten, men jag vill bara lägga till att det sannolikt var en av de allra första nätterna med ishalka, det har varit varmt rätt många år nu i Skåne och många har nog både börjat slarva med vinterdäck och många kör med vinterdäck av den typen som används söderut med lite hårdare gummiblandning och mindre sajpning.

Jag tror inte det är någon högoddsare att bilen kan ha varit utrustad med sommardäck eller sydeuropeiska däck. Väldigt få kör med dubb i Skåne, dels för att det är högre ljudnivå från dessa men även att för det mesta är odubbat ett mer klokt val, det har dessutom varit på tal länge om att det införs dubbförbud i Malmö, och en annan faktor är att det är förbjudet med dubb i Tyskland och Polen. Många i Skåne har ofta resor dit det är dessutom inte ovanligt att familjer från andra länder splittrats så man har en del av familjen i Tyskland och andra i Sverige.

Det jag menar bara är att oavsett vilka däck bilen hade, så är det bara en fråga om fart och försiktighet. Dessutom förstår jag inte hur barnen satt osäkra i bilen och hur bilen tog eld. Det kan även vara en kulturell fråga om barnsäkerhet och bälte, finns olika syn på hur värdefullt ett bilbälte är.
Citera
2024-12-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag frågar igen: vet någon exakt var olyckan inträffade? Den nedan länkade bilden visar ett ställe som stämmer väl med en bild på SVT.se, och skulle kunna förklara varför olyckan fick det resultat som det blev.

SVT:s bild: https://www.svtstatic.se/image-news/...20bb3286b55cd2

Tänkbar olycksplats på Google Maps: https://www.google.com/maps/@55.9298...oASAFQAw%3D%3D

Har hittat denna bild

https://www.google.se/search?sca_esv...M&vssid=mosaic

Eller

https://static.bonniernews.se/ba/76d...pjpg&auto=webp
Senast redigerad av Braskamin58 2024-12-04 kl. 14:29.
Citera
2024-12-04, 14:35
Medlem
Jobbalertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Och min poäng består, att det krävs mer än vad du beskriver för att köra av en rak motorväg med sin familj i bilen så att alla omkommer. Det ligger en hund begraven här.

Din tomte… det är nästan alltid 4 grader mer kallt på åsen än i städerna runtom. Ingen jävla hund begraven där inte…
Citera
2024-12-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbalerten
Din tomte… det är nästan alltid 4 grader mer kallt på åsen än i städerna runtom. Ingen jävla hund begraven där inte…

Och sedan så är det kallare i vägbanan än vad det är i luften.
Citera
2024-12-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Det här var den enda av bilar som voltade av vägen vid tillfället. Vilken hastighet tror du att han körde i?

Anpassade han hastigheten efter väglag?

Sluta kalla mig saker annars får du diskutera med någon annan.
Du menar alltså att varenda olycka orsakad av dåliga vägförhållanden är förarens fel? Om man ligger i 110 på 110 väg och det helt plötsligt kommer blank is på vägen, menar du då att det inte är vanligt att man får sladd? Du måste ju va efterbliven
Citera
2024-12-04, 16:32
Medlem
Raggarspinns avatar
Räddningstjänst, polis, ambulans, bärgningsbil och de som släckte den brinnande BMWn med handsläckare klarade av att köra på vägen trots dåliga vägförhållanden. Så ja, det var föraren av BMWn som inte anpassade hastigheten till rådande förhållanden.
Citera
2024-12-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Alltså, hörrni, när det gäller däcken, herregud, dubbade eller odubbade – det är ju som att välja mellan kaffe och te en tidig morgon!

Det handlar ju om vad du känner i själen och under däcken. Dubbade däck! Wow! Snacka om att känna greppet under fötterna, eller hjulen då. De är ju typ som att ha spikskor på blankisen, du bara river dig fram genom vinterns kaos, hör dubbarna knastra mot asfalten och känner dig som kung på vägen! Men!

Hallå, odubbade då? De är som ninja-däck, tysta, smidiga, glider fram i snömodden utan att förstöra hela väglaget och ger dig ändå kontroll. Och miljön! Ja, miljön. Dubbar river ju upp partiklar – men odubbade? Noll skrapljud, noll skuld! Fast... om det är en isgata? Åh herregud, man vill ju inte åka som Bambi heller. Då är det dubbar eller inget! Men vänta! Moderna odubbade är ju nästan lika bra på is nu för tiden, och de har den där gummiblandningen som bara kramar vägen.

Men seriöst, det beror ju på! Bor du i Norrland, där snöstormarna är vardag? Klart du ska ha dubbat, varför ens tänka efter? Men kör du mest i storstaden? Alltså, odubbade är så rätt.
Fast man kan ju ångra sig när den där svarta isfläcken dyker upp i rondellen och hjärtat hoppar upp i halsgropen! Och sen är det ju väglagen också – torra vägar, slask, is, eller bara... snö? Kan man inte bara få ha bägge på samma gång? Hybriddäck, någon? Nej, det finns inte, men tänk OM! Så vad är bäst?
Svaret är ju självklart: det beror på hur du kör, var du kör och om du är en adrenalinsökare eller en miljömedveten yogi. Så, dubbade eller odubbade? Det är som att fråga vilket barn man älskar mest. Man vet, men man säger det inte högt.

Har kört odubbat "norröver" i flera år - inga problem så länge det inte är svartis.

Jag tänker att det handlar om erfarenhet och klokskap.
Citera
2024-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L01x
Du menar alltså att varenda olycka orsakad av dåliga vägförhållanden är förarens fel? Om man ligger i 110 på 110 väg och det helt plötsligt kommer blank is på vägen, menar du då att det inte är vanligt att man får sladd? Du måste ju va efterbliven

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Räddningstjänst, polis, ambulans, bärgningsbil och de som släckte den brinnande BMWn med handsläckare klarade av att köra på vägen trots dåliga vägförhållanden. Så ja, det var föraren av BMWn som inte anpassade hastigheten till rådande förhållanden.

Enligt vittnen på plats var det så halt att de trillade. Så nog var det halt!
Citera
2024-12-04, 17:42
Medlem
Har sett nu i ett inlägg på Facebook att även pappan ska ha avlidit.
Är det någon här som vet om det är fakta?
Fick inget svar när jag frågade där
Citera
2024-12-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Dubb är skitbra tills dubbarna trillar ur. Då är de totalt värdelösa.

Dubb är totalt värdelöst på asfalt i plusgrader om man tvingas väja eller tvärnita i en nödsituation. Det är vinterdäcken med allra minst gummi kontakt mot asfalten och det är således däcken som greppar allra sämst när man behöver greppet som mest.
Bor man i en del av landet som råder mild vinter är dubbfria däck att rekommendera.

Om det är is 10-20% av vinterhalvåret och plusgrader med regn 80-90% av vinterhalvåret förstår jag inte varför man ska försämra sina chanser på vägarna med dubbdäck.
Citera
2024-12-04, 18:06
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olgiz
Har sett nu i ett inlägg på Facebook att även pappan ska ha avlidit.
Är det någon här som vet om det är fakta?
Fick inget svar när jag frågade där

16.30 idag:
https://www.kristianstadsbladet.se/2...igger-nedsovd/

Mannen som körde bilen ligger fortfarande nedsövd på Skånes universitetssjukhus i Lund.

Kan ju vara så att pappan är hjärndöd. Men man väntar på ev donation? Mkt man måste göra då innan man kan påbörja donation.
Senast redigerad av Mazeppa 2024-12-04 kl. 18:09.
Citera
2024-12-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L01x
Du menar alltså att varenda olycka orsakad av dåliga vägförhållanden är förarens fel? Om man ligger i 110 på 110 väg och det helt plötsligt kommer blank is på vägen, menar du då att det inte är vanligt att man får sladd? Du myåste ju va efterbliven

Vem mer än föraren kan hållas ansvarig?

Det är helt enkelt jättevanligt att "få sladd" om man väljer att framföra sitt fordon i den för vägen högsta tillåtna hastigheten samtidigt som det är ishalka. Man kan rent av säga att något sådant är den logiska konsekvensen av förarens val.

Vägen är som den är. Föraren har att anpassa sig till de förhållanden som gäller. Det är dödstraff på att inte göra sä.

Jag vill inte blanda inte begåvningshandikapp i diskussionen, men jag undrar hur man ens kan tro något annat...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in