2024-12-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bilkudde menar du? En nioåring sitter väl inte i barnstol?

Nej, bilstol för äldre barn kallas väl inte (bil)barnstol utan bältesstol. T.ex. följande för ca 4-12 år: https://www.besafe.com/sv/bilstolar/...ex-fix-i-size/
Citera
2024-12-02, 15:02
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Nej, bilstol för äldre barn kallas väl inte (bil)barnstol utan bältesstol. T.ex. följande för ca 4-12 år: https://www.besafe.com/sv/bilstolar/...ex-fix-i-size/

Allt har med längd att göra inte ålder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
För att en är död och den andra svårt skadad?

Nu ja men inte när de kom fram.

Riktigt tragisk händelse såhär nära inpå jul och allt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musta-Pekka
Med allra största sannolikhet berodde det på föraren och ingen annan. Sluta skylla på allt möjligt annat. Babben körde som den idioten han är, punkt.
Och jag upprepar, det var ren tur att han inte frontade med nån annan barnfamilj, tyvärr gick han inte åt så risken finns att babberiet bakom ratten fortsätter i framtiden.
Klart det beror på föraren, ville bara visa vad som kan hända.. Tex. För många år sedan körde jag på en tvåfilig väg med räcke emellan, alltså två filer i en riktning. från fin barmark till absolut glashal vägbit å bilen snurrade ett helt varv utan att slå i räckerna, bakhjulsdriven bil. bilen hel å fan va försiktigt jag tog mig hem.. detta var nästan mitt i gbg på natten.
Citera
2024-12-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieudonne
"En 57-årig man som sommaren 2020 körde på en familj på Öland så illa att mamman och en son i familjen avled har dömts för grovt vållande till annans död med mera till 2,5 års fängelse. Mannen körde en bil i hög hastighet på en väg mot en campingplats och körde då på tre av fyra personer i en cyklande familj."

Så om man dräper någon med bil och säger att man svimmat så får man bara sitta 2,5 år? Sinnessjukt!
Citera
2024-12-02, 15:07
Medlem
Russofils avatar
Det här kan hända vem som helst, har inget med mannens urpsrung att göra. RIP.
Citera
2024-12-02, 15:08
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Polisens uppgift att kvarstanna tills bärgare kommer...

Nix.
Det är bådas uppdrag stanna kvar. Men om räddning får nytt larm så stannar polisen kvar.
Vid singelolyckor stannar alltid räddningen kvar samt den ena rökdykaren med släckaren framme ifall lågorna slår upp igen

Att kropparna missade var oerhört slarv och det verkade ju som även räddningstjänsten a chef i krstd höll med om det.
Räddnings krstd är huvudstationen men troligen Tollarp som åkte ut först på det och troligen även dem som stannade kvar ... Fast de nu enligt artikeln ej stannade kvar utan bärgaren fick ringa dit dem igen.

Ni kan skylla på babbe och däck. Dock lite osmakligt då vi inget vet. Det hi vet är att räddningen inte genomsökte bilen och omgivningen. Det är grovt tjänstefel.
Citera
2024-12-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Fyj faen vilken händelse. Troligtvis en elbil som antände och sedan inte kunde släckas och en familj med barn som brann inne. vilken mardröm. Det är ju så att elbilar går inte att släcka men det talas tyst om det bara för att de vidriga miljömupparna skall hålla på.

Jag är nog vad vissa skulle anse vara en "miljömupp", men jag vill hävda att det är ytterst FÅ elbilsförare som jag klassar som detta då det i allmänhet är folk med god ekonomi som har råd med dessa bilar, och det vet vi alla att det är höginkomsttagare som är de största miljöbovarna. Folk hävdar att de räddar klimatet med sin Tesla, men sen flyger de utomlands över veckosluten!
Citera
2024-12-02, 15:12
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bilen har väl bara voltat alltså inte krockat med något och sedan börjat brinna. Då flyger väl ingen ur bilen ? Nä dom var väl så brända att det inte gick att se att det var människor längre . Det är min teori

Självklart kan människor flyga ut ur en bil som voltar? Är du född i farstun? Förstår du inte den simplaste fysiken?
Citera
2024-12-02, 15:13
Medlem
Enligt artikel i GP så verkar ett barn ha legat i bilen och det andra under bilen (det hittades när man flyttade på bilen).

Citat:
Efter en dryg timme lämnade räddningstjänsten platsen. När bilen sedan skulle bärgas hittades de två omkomna barnen, som båda var under tio år. Det ena barnet fanns i bilen och det andra utanför.

– I samband med att de rör bilen så observerar man att här finns två stycken barn involverade i olyckan. Det är klart att man kan fundera på varför det tog så lång tid, säger Andreas Bengtsson.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Räddningstjänstens uppgift är väl att rädda människor inte hitta döda människor?
Citera
Medlem
Musta-Pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russofil
Det här kan hända vem som helst, har inget med mannens urpsrung att göra. RIP.
Nej det händer inte "vem som helst". Vem som helst kör inte i 180, i mörker o halt väglag och med ungarna obältade. Folk från mena och Afrika är mer benägna till detta, vi svenskar har ett helt annat säkerhetstänk så jo ursprunget spelar inte bara roll, jag gå så långt som att det är helt avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in