2024-12-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Om det är skyddsobjekt ska det tydligt framgå din jävla nöt. Om man är ute och plockar svamp och ser en mast så är det inte olaglig att fota den om det inte tydligt står att det är ett skyddsobjekt hur fan annars ska man veta det som privatperson.

Ett tips; skaffa en hjärna

Jag länkade ju precis detta i posten ovanför din...

Citat:
Detta betyder således att det inte behöver framgå på plats vad gäller beslutet om ett skyddsobjekt. En anläggning kan fortfarande vara ett giltigt skyddsobjekt även om det saknas skyltar eller annan upplysning.

https://fortifikationvast.se/portfolio/skyddsobjekt-vad-galler/
Citera
2024-12-02, 15:45
Medlem
HumanStews avatar
Om du inte såg en skylt om Skyddsobjekt så är det helt ok.
Citera
2024-12-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur vet man att en sak är ett skyddsobjekt/militär anläggning om det är en mast som ser ut som något från Telia?

Det smartaste är väl att inte lägga ut en bild om man inte till 100% är säker på vad det är man lägger ut.
Citera
2024-12-02, 16:45
Medlem
Bara att kartlägga Sveriges alla brunslock (cp listan) Kan nog vara så illa att det anses vara brott mot rikets säkerhet. En antenn i sig behöver "inte" vara skyddsobjekt. Men Det är ju ändå ganska logiskt att allting som på något sätt har man rikets infrastruktur som kan användas på ett eller andra sätt att skada landet är bäst att ge fan i att sprida.

Nu tror jag att FI har full koll på masterna och de flesta ställen. Men det handlar om att de ska ligga efter i vilken utrustning och vad som sker på insidan som är det viktiga. Att det är rätt lätt att hitta en mast gör vem som via Google eller att bara åka bil eller flygplan om man tar licens för det. Så skulle de ha missat att uppdatera något hos de så är det rätt onödigt att bjuda på den informationen.

Lite så med hur facebook numera översvämmas med information om olika stridsfordon från olika länder. Delvis med felaktig info eller bilder för att folk ska börja skiva sina minnen eller ge ett mer rätt antal om hur snabbt eller långt något klarar av att skjuta. Mycket information är helt öppet men som alltid är Nato mer efterhållsam med att ge mer riktiga uppgifter och säger något tex 20k när det kanske i vissa fall klarar mer. FI skjuter från höften och överdriver. Men de är inte dumma i huvudet alltid så dumt att dela med sig med för allt för många pusselbitar ibland. Spec nu när det börjar bli rätt så oroligt runt om i Europa.
Citera
2024-12-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjold1234
Han sa att det var Skyddsobjekt
då ska det ju finnas skyltar begriper du väl ?
Citera
2024-12-02, 18:58
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ja det finns konstiga master som brukar stå nära en slags bunker. Det är militären som har ett eget system för kommunikation.
Citera
2024-12-02, 20:17
Medlem
Brukar inte skyddobjekt vara avgränsade med stängsel eller har jag helt fel?

Tänk om jag fotar amatörradio Leifs antenn, han har inga skyltar om förbud, dom flesta skyddsobjekt identifierar sig verkligen som skyddsobjekt om det inte är större mer välkända
Citera
2024-12-02, 20:24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanStew
Om du inte såg en skylt om Skyddsobjekt så är det helt ok.

Det stämmer inte. Se inlägg #23.

/AI
Citera
2024-12-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det stämmer inte. Se inlägg #23.

/AI

Ta av dig tomtemössan och hitta ett enda fall i världshistorien där en oskyldig skogsvandrare eller svampplockare fotat ett skyddsobjekt och blivit dömd för det när ingen tydlig skyltning om skyddsobjekt närvarat.
Det har aldrig hänt och kommer aldrig hända.
Det var väl bra av TS att ta bort bilderna, men ni militärtomtar i tråden får faan ta o ge er och släppa foliehatten. Ryssen vet redan vart minsta lilla mutter befinner sig ändå. En svampplockares bilder lär knappast göra till eller från.
Citera
2024-12-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Brukar inte skyddobjekt vara avgränsade med stängsel eller har jag helt fel?

Tänk om jag fotar amatörradio Leifs antenn, han har inga skyltar om förbud, dom flesta skyddsobjekt identifierar sig verkligen som skyddsobjekt om det inte är större mer välkända
Den ena masten hade stängsel dock såg jag ingen SO skylt
Citera
2024-12-02, 21:47
Medlem
Kan vara naturvårdande master som spelar in fågelljud mm. Du behöver inte anmäla varje papperskorg till säpo.
Citera
2024-12-02, 21:50
Medlem
Stark-Senaps avatar
Lyssna inte på dessa patetiska cykelhjälms-pelleredig-svenskar
Upp med bilden igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem