2024-12-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjold1234
Det är väll inget brott at ta bild på en mast?
Och Nej must har inte plockat upp mig.
Varför funkar inte länken i trådstarten då?
Citera
2024-12-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Varför funkar inte länken i trådstarten då?
Någon gubbe sa att han skulle polisanmäla mig så jag tog bort bilderna
Citera
2024-12-02, 12:28
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Log-Periodic Dipole Array, LPDA-antenner.

Vad är det?
Citera
2024-12-02, 13:30
Medlem
Citat:
Hej, under sommaren så hittade jag några konstiga master ute I skogen som inte var lika nåt annat jag sett, så är det någon som har en anning vad detta kan vara för konstiga grejer och om det skulle kunna var ett bergrum/bunker I närheten

Bilder:
https://imgur.com/gallery/konstiga-master-wMTpLrW
fel länk
ingen bild där
Citera
2024-12-02, 13:51
Medlem
Citat:
ha ha varför det ?
Citera
2024-12-02, 14:21
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Varför skulle den som tycker att detta var ett allvarligt brott inte anmäla dig, eller redan ha anmält dig, även om du nu "tagit bort" bilderna? Jag ser inte riktigt kopplingen. Om det var ett lagbrott så var det ett lagbrott redan första sekunden du lade upp materialet. Bilderna finns givetvis kvar på imgur, bara att de inte visas via en publik sökväg längre.
Citera
2024-12-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
ha ha varför det ?
Han sa att det var Skyddsobjekt
Citera
2024-12-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför skulle den som tycker att detta var ett allvarligt brott inte anmäla dig, eller redan ha anmält dig, även om du nu "tagit bort" bilderna? Jag ser inte riktigt kopplingen. Om det var ett lagbrott så var det ett lagbrott redan första sekunden du lade upp materialet. Bilderna finns givetvis kvar på imgur, bara att de inte visas via en publik sökväg längre.
Jag tog bort dom för den arga gubben sa att det var Skydds objekt och jag vill inte att fler folk ska kunna se bilden om det är så.
Citera
2024-12-02, 15:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Jag tog bort dom för den arga gubben sa att det var Skydds objekt och jag vill inte att fler folk ska kunna se bilden om det är så.
Så några nätverksantenner skulle vara ett skyddsobjekt? Om så hade varit fallet så hade du blivit upplyst om det.

Berätta mer om dessa antenner. Hur ser de ut? Stod de på en stolpe?
Citera
2024-12-02, 15:18
Medlem
https://fortifikationvast.se/portfolio/skyddsobjekt-vad-galler/

Citat:
Eftersom det får förekomma skyddsobjekt där beslutet inte framgår på plats så väcker det frågan hur en vanlig civilperson ska få vetskap om skyddsobjektet. Hur ska förbuden respekteras när det inte finns någon vetskap om skyddsobjektet? I ett försök att bringa klarhet i frågan så presenterades för Försvarsmakten ett scenario där en ovetandes naturfotograf påträffas vid ett skyddsobjekt med fotoförbud. På plats framgår den grönmålade kassunen inte som ett skyddsobjekt med fotoförbud och kassunen visar sig ha fastnat på naturfotografens bilder. Är det i så fall naturfotografens skyldighet att ta reda på om objektet får fotas innan bilden tas? Försvarsmakten gav följande svar:

"Nej, i allmänhet och vid den specifika situationen föreligger inte en sådan skyldighet. Om fotografering sker, obeaktat vetskap om skyddsobjekt eller ej, kan ändock åtal väckas och påföljd meddelas då brottet både kan bero av oaktsamhet eller uppsåt."

En vanlig civilperson kan alltså bli åtalad för att trotsa förbuden vid ett skyddsobjekt där beslutet om skyddsobjekt inte framgår. Inte heller finns det i allmänhet någon skyldighet att ta reda på vad det är för anläggning innan något av förbuden trotsas, exempelvis förbudet mot fotografering.

Man kan alltså bli åtalad trots ovetskap om att det man fotograferar är ett skyddsobjekt. Det enklaste och säkraste är alltså att ge fan i att fotografera och sprida bilder på militära anläggningar.
Citera
2024-12-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
Kan vara ett brott, du får veta inom framtiden eftersom jag har golat och mejlat din bild till polisen. Hoppas att du åker fast din jävel.

Om det är skyddsobjekt ska det tydligt framgå din jävla nöt. Om man är ute och plockar svamp och ser en mast så är det inte olaglig att fota den om det inte tydligt står att det är ett skyddsobjekt hur fan annars ska man veta det som privatperson.

Ett tips; skaffa en hjärna
Citera
2024-12-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
https://fortifikationvast.se/portfolio/skyddsobjekt-vad-galler/

Man kan alltså bli åtalad trots ovetskap om att det man fotograferar är ett skyddsobjekt. Det enklaste och säkraste är alltså att ge fan i att fotografera och sprida bilder på militära anläggningar.

Hur vet man att en sak är ett skyddsobjekt/militär anläggning om det är en mast som ser ut som något från Telia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in