2024-12-02, 12:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelduva
Jag tar nu examen från juristprogrammet och har haft extrema svårigheter att hitta jobb. Jag har alltid varit under tron att det är relativt lätt att få jobb med en juristexamen. Jag har alltid vetat att det är väldigt svårt att få jobb på de stora affärsjuridiska byråerna som kräver höga betyg, men jag hade trott att det skulle vara enkelt att hitta ett jobb om man inte var så kräsen.

Jag har tillslut lyckats hitta ett jobb men det krävdes nästan 100 ansökningar innan jag äntligen fick en intervju som sedan ledde till en anställning. Mitt CV och personliga brev är det inget fel på utan de har jag fått professionell hjälp med då jag känner folk som arbetar med just rekrytering och HR. Jag har även ett hyfsat okej CV med relevanta arbeten inom juridik. Jag har absolut inte de bästa betygen, men inte överdrivet dåliga. Cirka 15 % AB och övriga BA. Jag lyckades få ett jobb men det krävdes extremt mycket jobb och oändligt med avslag från jobb jag inte trodde skulle vara så svåra att få. Vart hamnar jurister med sämre betyg och arbetslivserfarenhet än mig? Har jurister börjat bli en så pass mättad arbetsmarknad att de goda framtidsutsikterna inte längre gäller? Eller beror det helt enkelt på lågkonjunktur? Jag undrar om vi studenter är alltför naiva i vår tro att det är enkelt att få ett jobb med en juristexamen om man inte är så kräsen. Och om det är fallet, vad jobbar jurister med sämre betyg än mig med (som ändå borde vara en del med tanke på att jag tror jag har ganska average betyg)?

Fenomenet syns väl inom mer eller mindre alla utbildningar med undantag för bristyrken, det är allt fler som vill plugga vidare så det blir konkurrens om jobben. Känner folk som pluggar till ekonom, ingenjör, IT osv. och det är väl ungefär samma bild som du beskriver, tufft att vara nyexad generellt. Handlar inte heller så mycket om konjunkturen utan mer om att arbetsgivare överlag är ointresserade av just nyexade.

Skulle säga att om du får ett relevant första jobb och söker dig vidare om nåt år kommer det gå mkt lättare.
Citera
2024-12-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelduva
Jag tar nu examen från juristprogrammet och har haft extrema svårigheter att hitta jobb.
Har du flyttat mycket ? Då stoppar vissa dig i sina bakgrundskontroller enligt https://da.se/2024/08/hardare-koll-fler-stangs-ute/
"ekonomi, skulder, personer på samma adress, rättsliga ärenden som domar och åtal, bolagsengagemang, fordonsinnehav, konkurser och flyttmönster. Allt kan tas fram på ett par sekunder.
”Ett konstigt flyttmönster kan vara en indikation på att det är en strulig person rent generellt som man inte vill ha in på företaget”

Om du söker jobb via rekryteringssystem (typ 99% av alla juristjobb) tex https://www.varbi.com/, https://workbuster.com/, https://talentech.com/, http://teamtailor.se, http://intelliplan.se, https://www.jobylon.com/ blir du bortgallrad om något avviker. Betalningsanmärkning tex = 0 chans att få jobb osv.
Lycka till !
(been there, done that, got the tshirt)
Citera
2024-12-02, 13:43
Medlem
Yoganandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Visst får man svar, men svaren på lite mer komplexa juridiska frågor är felaktiga eller undermåliga. Dagens AI är inte ens nära att ersätta en svensk jurist. Däremot kan en jurist delvis använda AI för att bli effektivare i sitt jobb.

Precis. Jurister kommer fortfarande behövas. Men färre av dem. Bara bra. Samhällssystemets uppbyggnad var aldrig tänkt byggas på en kader av skolade jurister.
Citera
2024-12-02, 14:52
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Juristprogrammet har blivit en dussinutbildning med program på sju orter där tusentals examineras varje år. Men med ett så stort överskott kommer majoriteten sluta som handläggare på typ CSN, FK eller kommun.

Förtydligande: Tre arbetsgivare som inte gärna anställer jurister till tjänster med utredning och klientnära arbete utan till renodlade juridiska tjänster.

Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Ända sen man expanderade juristutbildningen till Umeå, Örebro och Karlstad har kvalitén sjunkit markant. Det var dumt att öppna programmet på dessa lärosäten. Bättre i stället att samla den juridiska kompetensen till färre och större miljöer och säkra kvaliteten i både forskningen och utbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det är billigt att utbilda jurister och därför har det införts juristutbildningar överallt på de mest obskyra "universitet" och högskolor. Det leder naturligtvis till att det blir ett överskott på jurister. Tyvärr har universitetsutbildningar på senare år använts mer eller mindre som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd av diverse regeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Yogananda
Precis. Jurister kommer fortfarande behövas. Men färre av dem. Bara bra. Samhällssystemets uppbyggnad var aldrig tänkt byggas på en kader av skolade jurister.

Utbildningsinflationen är ett problem. Dels har glädjebetyg och ökat antal utbildningsplatser skapat kvalitetsproblem, många studenter håller inte måttet varken när de påbörjar sin utbildning eller avslutar den. Jurister, ekonomer, socionomer som sorgliga exempel. På detta har det byggts upp olika märkliga YH-komplement som konkurrerar genom att vara betydligt billigare. Det byggs sedan några år ett överskott av medelmåttiga akademiker samtidigt som det råder stor brist på hantverkare av alla olika varianter.

Det är inte bara grundskole- och gymnasieutbildningen som är katastrof, hela svenska utbildningsväsendet behöver stramas upp med införande av meritokratiskt tänk. Andelen lärosäten behöver minska och så även utbildningsplatser. Stäng ned högskolorna, behåll bara de mest kvalitativa universiteten, utöka möjligheten att studera på distans så de bäst lämpade eleverna kan studera oavsett var de bor, utöka antagningsprocessen med kunskaps- och lämplighetstest och fokusera mer på hp och särskilda antagningsprov än betyg.
Citera
2024-12-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Eftersom det nu vräks ut jurister från små.landsortshålor så är marknaden mättad. Lätt att komma in och lätt att få examen. Det är så lätt att få examen att tom babbar från förorten klarar det. Och deras kusiner håller brottsligheten igång så de blir advokater och får förordnanden mot att de smugglar brev och mobiltelefoner. Bara åklagare och domare som har status numera. Fortfarande lite blattar där eftersom de behöver vara tingsmeritersde.

Att sitta ting är inte särskilt svårt längre
Citera
2024-12-02, 19:47
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför skall man kasta bort 2.5 år på ting när man kan bli advokat på 3 år?
Eftersom de som inte sitter ting är värda exakt noll. Tingsmeritering får 1/100 jurister idag. Sållar agnarna från vetet.
Citera
2024-12-02, 19:57
Medlem
MonacoGuidos avatar
Jag tycker att den här tråden kan tjäna som ett varnande exempel på att man inte ska välja juristprogrammet om man inte vet med sig att man kommer att göra allt för att få höga betyg. Tyvärr är den hårda sanningen att arbetsmarknaden för en nyutexaminerad jurist med mediokra betyg är allt annat än ljus. Lyckas man skrapa ihop tillräckligt bra betyg för att kunna sitta ting någonstans (ca. 50% AB / 50% BA) öppnas många dörrar. Med lägre betyg än så kan det bli tufft.

Med det sagt skulle jag som juriststudent, med både anhöriga och vänner i branschen, aldrig rekommendera juristprogrammet till någon. I och med att jag fick inpräntat redan från början att betygen var viktiga har jag lyckats få bra betyg, men det har varit på bekostnad av mycket annat i livet och ett rent helvete av konstant stress, hets och oro. Om jag hade fått välja om hade jag valt att plugga till läkare eller civilingenjör istället. Där är man i alla fall mer eller mindre garanterad ett relevant arbete efter examen.

Universiteten gör alla studenter en enorm björntjänst genom att anta så stora kullar till både höst- och vårterminen. Att bluffuniversitet som Karlstad och Örebro startat juristprogram gör knappast situationen bättre. Nu är det dessutom tal om att Linné”universitetet” ska tillåtas starta ett juristprogram med start 2027. Det vore en katastrof.
Citera
2024-12-02, 20:04
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Eftersom de som inte sitter ting är värda exakt noll. Tingsmeritering får 1/100 jurister idag. Sållar agnarna från vetet.
Nja, riktigt så illa är det ändå inte. Storbyråerna anställer ett antal nyutexaminerade som inte suttit ting och uppskattningsvis har nog ungefär 20 av 100 möjlighet att sitta ting förutsatt att man är villig att flytta till obygden.
Citera
2024-12-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Jag tycker att den här tråden kan tjäna som ett varnande exempel på att man inte ska välja juristprogrammet om man inte vet med sig att man kommer att göra allt för att få höga betyg. Tyvärr är den hårda sanningen att arbetsmarknaden för en nyutexaminerad jurist med mediokra betyg är allt annat än ljus. Lyckas man skrapa ihop tillräckligt bra betyg för att kunna sitta ting någonstans (ca. 50% AB / 50% BA) öppnas många dörrar. Med lägre betyg än så kan det bli tufft.

Med det sagt skulle jag som juriststudent, med både anhöriga och vänner i branschen, aldrig rekommendera juristprogrammet till någon. I och med att jag fick inpräntat redan från början att betygen var viktiga har jag lyckats få bra betyg, men det har varit på bekostnad av mycket annat i livet och ett rent helvete av konstant stress, hets och oro. Om jag hade fått välja om hade jag valt att plugga till läkare eller civilingenjör istället. Där är man i alla fall mer eller mindre garanterad ett relevant arbete efter examen.

Universiteten gör alla studenter en enorm björntjänst genom att anta så stora kullar till både höst- och vårterminen. Att bluffuniversitet som Karlstad och Örebro startat juristprogram gör knappast situationen bättre. Nu är det dessutom tal om att Linné”universitetet” ska tillåtas starta ett juristprogram med start 2027. Det vore en katastrof.

Senaste omgångarna har man kunnat få notarieplats med betydligt sämre betyg än 50/50 ab/ba
Citera
2024-12-02, 20:19
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Nja, riktigt så illa är det ändå inte. Storbyråerna anställer ett antal nyutexaminerade som inte suttit ting och uppskattningsvis har nog ungefär 20 av 100 möjlighet att sitta ting förutsatt att man är villig att flytta till obygden.
Att slita apa på de stora affärsbyråerna är väl knappast målet. Där är man om möjligt ännu mindre värd som människa än på valfri klädfabrik i Bangladesh. I alla fall som nyexad, och utan tingsmeritering.
Citera
2024-12-02, 20:22
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horafittakukanus
Senaste omgångarna har man kunnat få notarieplats med betydligt sämre betyg än 50/50 ab/ba
Det är ofta någon tingsrätt som ligger lägre varje ansökningsomgång, men jag vidhåller att 50:50 eller möjligen 60:40 är det snitt man bör utgå ifrån. Allt under det är ren tur om man får en tingsplats.
Citera
2024-12-02, 20:27
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Att slita apa på de stora affärsbyråerna är väl knappast målet. Där är man om möjligt ännu mindre värd som människa än på valfri klädfabrik i Bangladesh. I alla fall som nyexad, och utan tingsmeritering.
Det är samtidigt ett steg mot glassigare jobb som bolags-, bank- eller försäkringsjurist. Jobb som både betalar bra och har bra WLB. De flesta blir bara kvar på affärsbyråerna några år.

Edit: Sedan ska du inte underskatta hur mycket apa man kan behöva slita på vissa tingsrätter.
Senast redigerad av MonacoGuido 2024-12-02 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in