2024-12-01, 21:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej tror inte Malmö skulle funka. Det bor ju inte ens flest svenskar där! Om man skulle ändra. Uppsala kanske. Det är ju mest historiskt grunden för oss svear. Göter också då det blev Uppsala som blev navet.
Citera
2024-12-01, 21:42
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej tror inte Malmö skulle funka. Det bor ju inte ens flest svenskar där! Om man skulle ändra. Uppsala kanske. Det är ju mest historiskt grunden för oss svear. Göter också då det blev Uppsala som blev navet.
När exakt var Uppsala någon sorts "nav" för götar i Sveriges historia? Och vad menar du med det mer exakt?

Ett viktigt religiöst centrum var Uppsala däremot definitivt, och också en stad med längre historia än Stockholm självt.
Citera
2024-12-01, 21:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
När exakt var Uppsala någon sorts "nav" för götar i Sveriges historia? Och vad menar du med det mer exakt?

Ett viktigt religiöst centrum var Uppsala däremot definitivt, och också en stad med längre historia än Stockholm självt.

Det var väl Svear vann slaget. Dvs de blev en gemensam faktor. Ta bara detta med när de utökade österut. De kallade sitt nya land Rus - aka Ryssland. Rus är ju ett gammalt ord för just Uppsala.
Citera
2024-12-01, 22:17
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Det var väl Svear vann slaget. Dvs de blev en gemensam faktor. Ta bara detta med när de utökade österut. De kallade sitt nya land Rus - aka Ryssland. Rus är ju ett gammalt ord för just Uppsala.
Ja, svearna vann slaget (och kriget, rentav) så att säga, men det var ju just genom att Stockholm blev huvudstad för ett både enat och självständigt (till skillnad från under Kalmarunionen) Sverige under Vasaätten.

Stockholm hade funnits ett tag redan då och överskuggat Uppsala, på alla sätt utom religiöst (även efter kristnandet menar jag nu), sedan länge. Det var egentligen inte förrän både Västgötabullret och Dackefejden slogs ner som Sverige blev definitivt enat och dominerat av svearna, och då hade Stockholm funnits ett bra tag.

Jag ser liksom inte var Uppsala vid någon tidpunkt kommer in som "nav" även för götar här. Och att Rus skulle vara ett gammalt namn för Uppsala skulle jag gärna se någon sorts källa på.
Citera
2024-12-01, 22:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja, svearna vann slaget (och kriget, rentav) så att säga, men det var ju just genom att Stockholm blev huvudstad för ett både enat och självständigt (till skillnad från under Kalmarunionen) Sverige under Vasaätten.

Stockholm hade funnits ett tag redan då och överskuggat Uppsala, på alla sätt utom religiöst (även efter kristnandet menar jag nu), sedan länge. Det var egentligen inte förrän både Västgötabullret och Dackefejden slogs ner som Sverige blev definitivt enat och dominerat av svearna, och då hade Stockholm funnits ett bra tag.

Jag ser liksom inte var Uppsala vid någon tidpunkt kommer in som "nav" även för götar här. Och att Rus skulle vara ett gammalt namn för Uppsala skulle jag gärna se någon sorts källa på.

Du verkar lärd. Märkligt att du inte läst om detta tidigare. Ska jag ens behöva länka om detta. Men ok.
Citat:
The name of the Russians derives from the early medieval Rus' people, a group of Norse merchants and warriors who relocated from across the Baltic Sea and played an important part in the foudation of the first East Slavic state that later became the Kievan Rus'.[51][52]

Det var folk från Uppsala. Sedan ber du om mer länkar vet jag att du är full av skit.

Saken ja Uppsala var mer faktiskt mer navet än Stockholm. Sedan blev ju Stockholm det bätte valet mycket troligen på grund av deras mer naturliga hamnar.
Citera
2024-12-01, 22:27
Medlem
Bättre att göra som Brasilien, Indonesien och Egypten och lägga några miljarder på att bygga upp en huvudstad från grunden.

Då kan hela staden består av statyer, monument och storslagen arkitektur kombinerat med en puls som Las Vegas. Stockholm är för grått och tråkigt för att vara en bra huvudstad.
Citera
2024-12-01, 22:33
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Du verkar lärd. Märkligt att du inte läst om detta tidigare. Ska jag ens behöva länka om detta. Men ok.

Det var folk från Uppsala. Sedan ber du om mer länkar vet jag att du är full av skit.
Haha, ursäkta? Att namnet Rus har ett germanskt ursprung genom vikingarna och deras färder på Volga och anslutande floder (och hela vägen ner till gamla Persien, via Kaspiska havet) visste jag (och det vet även de flesta ryssar, är mitt intryck), men inte att Uppsala någonsin har kallats för "Rus", ens som någon sorts alternativt namn. Och det står heller inget om det i texten du citerar. Men när jag ber om en källa till ditt påstående gällande Uppsala är jag "full av skit"?

Du verkar ju vara utvecklingsstörd eller något i den stilen.

Citat:
Saken ja Uppsala var mer faktiskt mer navet än Stockholm. Sedan blev ju Stockholm det bätte valet mycket troligen på grund av deras mer naturliga hamnar.
"Saken är..." (som jag antar att du menade att skriva)? Det är allt? Du ger inte ens en motivering till vad du påstår utan bara ett nytt vagt påstående "Uppsala var mer faktiskt ner navet än Stockholm" (när? på vilket sätt?). Men dessutom har du övergivit det som jag reagerade på, nämligen att det skulle ha varit något slags "nav" även för götar.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-12-01 kl. 22:38.
Citera
2024-12-01, 22:38
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Malmö representanter väl ändå Sverige bättre än Stockholm?
Sozzarna måste ju få en ärlig chans att presentera vad det åstadkommit som de "goda" människor de faktiskt är.
Citera
2024-12-01, 22:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Haha, ursäkta? Att namnet Rus har ett germanskt ursprung genom vikingarna och deras färder på Volga och anslutande floder (och hela vägen ner till gamla Persien, via Kaspiska havet) visste jag (och det vet även de flesta ryssar, är mitt intryck), men inte att Uppsala någonsin har kallats för "Rus", ens som någon sorts alternativt namn. Och det står heller inget om det i texten du citerar. Men när jag ber om en källa till ditt påstående gällande Uppsala är jag "full av skit"?

Du verkar ju vara utvecklingsstörd eller något i den stilen.

"Saken är..." (som jag antar att du menade att skriva)? Det är allt? Du ger inte ens en motivering till vad du påstår utan bara ett nytt vagt påstående "Uppsala var mer faktiskt ner navet än Stockholm" (när? på vilket sätt?). Men dessutom har du övergivit det som jag reagerade på, nämligen att det skulle ha varit något slags "nav" även för götar.

Du är japp störd. Om du vet allt detta vet du också att ordet Rus kommer från Uppsala. Orkar inte med idioter som dig.

Sedan varför exakt ska det var en extra grej för dig? Du säger det år klart ordet kommer från svenska vikingar. Men du har något emot att det just ska komma från Uppsala. Japp du är störd.
Citera
2024-12-01, 22:49
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Malmö representanter väl ändå Sverige bättre än Stockholm?
Sozzarna måste ju få en ärlig chans att presentera vad det åstadkommit som de "goda" människor de faktiskt är.
Gör inte Stockholm det minst lika bra? Har inte ni (om du nu själv är stockholmare) väldigt gott om skjutningar, knarklangning, urspårade förorter, och explosioner själva?

Stockholmares attityd till Malmö påminner mycket om amerikaners attityd till Europa, som ofta tar formen antingen av öppet förakt eller av s.k. "concern trolling". I det första fallet hånar man, i det andra fallet ojar man sig och låtsas vara förkrossad över hur djupt Europa har sjunkit genom massinvandring, kriminalitet och kulturellt förfall (allt med amerikansk hjälp, förstås, speciellt efter 1941 men även för det).

Samtidigt som alla (även amerikaner med självinsikt) vet att USA är långt mer bastardiserat och kaotiskt än Europa i stort, och att är det någonstans man kan räkna med att bli knuffad framför ett tunnelbanetåg eller bli "carjacked" och sedan släpas efter bilen tills ens arm går av, så är det i amerikanska storstäder.

Stockholmare är väldigt nöjda med att Malmö (till viss del även internationellt), som man (liksom resten av Skåne) ändå inte rikigt gillar eftersom det är ett slags danskt styvbarn, har blivit synonymt med Sveriges massinvanding och gängkriminalitet. Sedan spelar det ingen roll hur det ser ut rent faktamässigt.
Citera
2024-12-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Stockholm är mycket vackert med byggnader, vatten och skärgården, en av de snyggaste städerna jag bott och jobbat i. Om man bortser från inflyttade de senaste trettio åren så är riktiga Stockholmare dessutom både trevliga och charmiga. Det finns dock ett stort problem med Stockholm, staden anses och är ineffektiv.

I Stockholm ska man gå fort, se stressad ut och skippa luncher för att hinna med allt det viktiga man ska göra.. problemet är att leveransen är skral. Runt om i Sverige har man "Stockholmsveckor" vilket innebär att utredare som kommer tillbaka efter uppdrag i Stockholm behöver tid för att hämta in förlorad tid.

Jag jobbar med utredningar inom ekonomi och juridik, mest i Sverige men en del uppdrag utomlands. Om Stockholms ineffektivitet hade varit en nationell klyscha i Malmö och Norrland so so men nu sprider det sig. Under de senaste åren pratar man om Stockholm på det viset i både Manchester, Berlin och Amsterdam, det är inte bra för Sverige. På det viset pratas det inte om Malmö, Göteborg eller Sundsvall. Precis som man pratar om att livet är manjana i Malaga så anses leveranser från Stockholm generellt ha .. förbättringspotential.

Eftersom politiken skapat Stockholm som ett nav och styr pengar, förvaltningar och bidrag till mälardalen så kommer Stockholm fortsatt att var ett konstruerat fenomen i Sverige, det är ett problem.

Det är sannolikt inte möjligt men visst borde Sveriges huvudstad vara Malmö, effektiviteten i en arbetarstad kombinerat med närheten till kontinenten skulle berika Sverige, kvalitet ger respekt.
Man säger att Megacity är det bästa för miljön då transporter minskar och man kan utnyttja resurser optimalt. Då har man sagt att det finns underlag för att ha en stad i Norden och att det då skulle vara Köpenhamn/Malmö. Tror dock att det dröjer flera hundra år tills vi ser det men det är inte ett helt otänkbart framtidsscenario.
Citera
2024-12-01, 22:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejior
Skickar in Örebro som förslag:

Om vi ser till att placera huvudstaden så geografiskt centralt som möjligt för hela Sveriges befolkning, behöver vi ta hänsyn till var folk faktiskt bor, inte bara landets geografiska mittpunkt. Detta innebär att man fokuserar på Sveriges befolkningsgeografiska centrum.

Befolkningsmässigt centrum eller den punkt som är mest central i förhållande till var majoriteten av svenskarna bor (med tyngdpunkt på de mer tätbefolkade södra och mellersta delarna av landet) ligger i närheten av Örebro.

Varför Örebro?

1. Örebro är centralt placerat i södra Sverige, ungefär mittemellan de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö.

2. God infrastruktur med motorvägar och järnväg som knyter ihop landet.

3. Nära både Mälardalen och Vänern/Vättern-regionen, som är befolkningsrika områden.
Ett bra alternativ, men Arboga erbjuder väl mer ledig mark för projektet? Örebro hade kunnat bli ett alternativ för pendlare.
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tycker Växjö skulle passa så världen får se misären.
Växjö är ganska vettigt placerat i södra Sverige för en sådan uppgift, men tyvärr finns det lite väl mycket vatten runt staden för att den ska kunna växa, vilket kan bli aktuellt om den blir huvudstad. Jämför med Stockholm, vars trafiksituation inte underlättas av att staden svällt upp runt Mälarens utlopp. Att motorvägar och järnvägar har dragits "fel" i området bör kunna åtgärdas relativt billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in